Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Snakka i dag med en som sitter i SFOOR gruppa (ekspert på ombygging av biler) som hadde behandla en sak tidligere med en mx5 kompressor. I denne saken hadde han fått BBR utslippstesten, og det han sa var at testen viste at bilen kun kom innenfor de gamle kravene (fra direktiv 70/220EØF til 89/491EØF), altså kravene som var før "katalysatorkravene" kom i 89. Synes det hele virker merkelig ettersom mange har fått godkjent med de papirene. Testen ble jo og gjort i 91, og jeg ville da tro at de gikk inn for å få den tids krav oppfylt? Er det noen som har klarer å tolke denne avgasstesten og som har peiling på direktivene?
Var og inne på det danske mx5-forumet og lasta ned Greddy sin California emission test. Vet ikke om den ville hjelpe noe...? Er vel ikke samme krav der som i EU.
Videre diskuterte vi hvordan jeg kunne få dokumentert at bremser, hjuloppheng, forsterkninger osv. var godt nok. Han mente at dersom jeg fikk en bekreftelse fra mazda UK, evt. norge, på at bbr versjonen hadde orginale deler fra 1,6 så var det godt nok.
Nå bekymrer jeg meg mest over utslippstesten fra bbr, som jeg hele tiden trodde oppfylte kravene BAH!!!
du kan glemme å få noen som helst bekreftelse fra mazda norge, og heller ikke fra mazda uk..
mazda norge gir ikke sånt av prinsipp og
mazda uk mener jeg å ha lest på et forum at de ikke ønsker å bekrefte noe ang. bbr de heller...
verd å prøve.. men jeg har mistet mye håp etterhvert,
de jeg pratet med i begynnelsen ang. godkjent kompressor sa at godkjent turbo ville gå fint, men ikke kompressor...
synd at de ikke har samme system som i andre land..
og forb... synd at det er vi som lønner de
Problemet er å bevise at bilen etter ombygging ikke slipper ut for mye avgasser. De krever en test som er utført iht et EU direktiv.
Vet ikke enda om de godtar Tier1 godkjenninga.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Fant muligens et lite smutthull. Får svar fra biltilsynet tidligst neste uke..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Forteller når det står Godkjent med kompressor i vognkortet mitt..
Han jeg fikk ja til ombygginga før jeg starta har tydligvis fått en smekk på fingern.
For han er veldig forsiktig og vil ha en EU dir 91/244 test eller hva den heter...
Tier 1 er en Amerikansk standard.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive