Page 1 of 1

Shell Helix Ultra helsyntetisk motorolje?

Posted: 30 Jan 2004, 21:20
by kodvaag
Shell Helix Ultra helsyntetisk motorolje, er dette noe skvip?

Den er fra verdens største oljeselskap.

Det er den dyreste oljen de har som ikke er spesialspec. (VW longlife, MB CDI motor osv)

Mercedesen min begynte å svette i toppdekselpakningen, pluss at den rasler litt på kaldstarter. Det gjorden den ikke før jeg byttet. (Da var det ELF helsyntetisk på den.)

Miataen min hadde stått parkert i et år. Da jeg startet den første gang, på gammel olje, gammel bensin, osv, så klirret løfterne i under to sekund, så var det perfekt. Etter et års parkering, tenk på det!

Nå har den også fått Shell Helix Ultra. :roll:
Etter to uker uten å bli startet, så tikket det i flere løftere. Da den ble gjennnomvarm ruste jeg den noen ganger, så forsvant en etter en av tikkelydene og tilslutt tikket den ingenting. Dette tok ca 10 minutt.

En Mazda jeg hadde i ca 4 år, en 1988 626 GLX 2.0i - 16V Dohc 148 HK stasjonsvogn, den var helt fin stort sett hele tiden, og i løpet av 15000 km gikk den fra maks til min på peilepinnen. (Og jeg var ofte på sperra på 7400rpm). = Motoren i topp stand, lite oljeforbruk, ingen røyk.
Men, et par ganger hadde den noen kaldstarter som den tikket i et kvarter. Dette skjedde kun med Shell Helix Ultra.

Men, vi har hatt en 1986 modell Scorpio som ikke brukte olje eller røyk noenting (!) fra eksosen. (Ja, vet det høres usannsynlig ut) Den virket veldig fornøyd med sånn olje. (Vondt skal vondt fordrive??)

Nå tror dere sikkert at jeg er helt ¤%!"#%: i hodet, som ikke har skjønnt det, men jeg har hatt denne oljen til 75% rabatt. Så derfor har jeg alltid brukt den.


Noen andre som har liknende erfaringer med Shell Helix Ultra?

Skal jeg bytte olje til en annen type?

Hvilken olje er best på min :mrgreen: Miata?
Jeg har ikke tenkt å tune noe annet enn kanskje 11-12 grader på fortenningstidspunktet. :mrgreen:

Posted: 30 Jan 2004, 22:37
by glaibilenmin
Min Bruker jevelsk mye shell helix 1 liter på 5000km
om bilen din er gått over 100000 så kan både eg og mange andre anbefale vavoline 100000+olje men mx5en trenger tid for å tilvenne seg oljen

Re: Shell Helix Ultra helsyntetisk motorolje?

Posted: 30 Jan 2004, 23:25
by Vidar
Jeg bruker Qaukerstate helsyntetisk 5-50
kodvaag wrote:Shell Helix Ultra helsyntetisk motorolje, er dette noe skvip?

Den er fra verdens største oljeselskap.

Det er den dyreste oljen de har som ikke er spesialspec. (VW longlife, MB CDI motor osv)

Mercedesen min begynte å svette i toppdekselpakningen, pluss at den rasler litt på kaldstarter. Det gjorden den ikke før jeg byttet. (Da var det ELF helsyntetisk på den.)

Miataen min hadde stått parkert i et år. Da jeg startet den første gang, på gammel olje, gammel bensin, osv, så klirret løfterne i under to sekund, så var det perfekt. Etter et års parkering, tenk på det!

Nå har den også fått Shell Helix Ultra. :roll:
Etter to uker uten å bli startet, så tikket det i flere løftere. Da den ble gjennnomvarm ruste jeg den noen ganger, så forsvant en etter en av tikkelydene og tilslutt tikket den ingenting. Dette tok ca 10 minutt.

En Mazda jeg hadde i ca 4 år, en 1988 626 GLX 2.0i - 16V Dohc 148 HK stasjonsvogn, den var helt fin stort sett hele tiden, og i løpet av 15000 km gikk den fra maks til min på peilepinnen. (Og jeg var ofte på sperra på 7400rpm). = Motoren i topp stand, lite oljeforbruk, ingen røyk.
Men, et par ganger hadde den noen kaldstarter som den tikket i et kvarter. Dette skjedde kun med Shell Helix Ultra.

Men, vi har hatt en 1986 modell Scorpio som ikke brukte olje eller røyk noenting (!) fra eksosen. (Ja, vet det høres usannsynlig ut) Den virket veldig fornøyd med sånn olje. (Vondt skal vondt fordrive??)

Nå tror dere sikkert at jeg er helt ¤%!"#%: i hodet, som ikke har skjønnt det, men jeg har hatt denne oljen til 75% rabatt. Så derfor har jeg alltid brukt den.


Noen andre som har liknende erfaringer med Shell Helix Ultra?

Skal jeg bytte olje til en annen type?

Hvilken olje er best på min :mrgreen: Miata?
Jeg har ikke tenkt å tune noe annet enn kanskje 11-12 grader på fortenningstidspunktet. :mrgreen:

Posted: 30 Jan 2004, 23:42
by kodvaag
Kmstand er 84 000 miles / 134400 km

Posted: 01 Feb 2004, 01:22
by veilside
jeg bruker hel syntetisk kendell gt olje,og bilen går som en klokke. Har brukt Castrol racing olje før og det var noe skvip.

Posted: 01 Feb 2004, 13:49
by PKD
veilside wrote:Har brukt Castrol racing olje før og det var noe skvip.
Hvordan da? Jeg bruker den oljen, men har ikke merket noen ulemper med den...

Posted: 01 Feb 2004, 15:25
by Precious
Min mx5 har også gått på denne Shell helix oljen, antar det siden det lå en slik i bagasjerommet, og min tikker etter å ha stått litt på tomgang oxo.

Posted: 02 Feb 2004, 08:38
by gliset
Jeg har også brukt Shell oljen og bilen tikker. Liker det ikke :-( Hvor får man tak i de oljene som blir nevnt ovenfor?

Posted: 02 Feb 2004, 09:15
by Ole BRG 91
Jeg har kjørt 100 000 km med shell synt.... Ikke så mye som ett tikk :)

Ole

Posted: 02 Feb 2004, 09:56
by AJF
Jeg bruker Mobil1 5W50 helsyntetiskolje. Godt fornøyd - har ingen problemer med ventiltikk.

Fås kjøpt "billig" på smartclub, 398kr for 4liter

Posted: 02 Feb 2004, 11:28
by JohnO
Bruker Biltema sin 5-40, ikke no tikk takk her heller. Men bytter ofte, hver 5000..

Posted: 02 Feb 2004, 15:35
by kodvaag
JohnO wrote:Bruker Biltema sin 5-40, ikke no tikk takk her heller. Men bytter ofte, hver 5000..

Man har ikke du sånn 90 HK?

Posted: 02 Feb 2004, 15:38
by JohnO
Man har ikke du sånn 90 HK?
Jo, hvordan det?

Posted: 02 Feb 2004, 15:47
by kodvaag
Tenkte bare den var kanskje ikke like kresen på oljen siden de har tatt ut mindre effekt av den.

Ser ikke ut som Shell Helix Ultra er så bra som jeg trodde... i hvert fall ikke på gamle biler. (som jeg stort sett sliter med) :mrgreen: