Parklys/Blinklys

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

91BRG
4200 RPM
4200 RPM
Status: Offline

Parklys/Blinklys

Post by 91BRG »

Har surfet gjennom det gamle forumet etter en bra beskrivelse på hvordan bytte park- og blinklys på tralla.
Ble vell egentlig ikke så mye klokere av det. :oops:
Noen som kan forklare meg hvordan dette gjøres? Hvilke pærer brukes og noen tips på hvor jeg finner disse?

Morten
Vidar
Moderator
Moderator
Medlemsnummer: 249

Re: Parklys/Blinklys

Post by Vidar »

Jeg bruker samme lyspærene som i bremselyset i bagasjelokket. Lakker dem med Tamiya Clear Orange (X-26) (tamiya er en god lakk for instrm.lys, tåler litt varme. hverfall konstant 5w)
Det var klare blinklysglass da jeg kjøpte bilen, så jeg har ikke peiling på hvordan jeg skal få ut "farvefiltret".
91BRG wrote:Har surfet gjennom det gamle forumet etter en bra beskrivelse på hvordan bytte park- og blinklys på tralla.
Ble vell egentlig ikke så mye klokere av det. :oops:
Noen som kan forklare meg hvordan dette gjøres? Hvilke pærer brukes og noen tips på hvor jeg finner disse?

Morten
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
PKD
2000 RPM
2000 RPM

Post by PKD »

Biltema har noen 21W pærer (art nr 35-15255) som du kan bruke som blinklys (i den originale parklysholderen). Da får du rett styrke og riktig hastighet på blinkingen, men må file ut hullet litt for å få in pæren (denne har litt større "hode" en 5W). Disse er klare så du må lakke dem orange slik som Vidar skrev.
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM

Post by kodvaag »

Har tenkt å lage kjørelys på min også, dvs 5Wpark og 21W kjørelys dagtid.
Da jeg tok ut parklysene foran så oppdaget jeg at det var pæreholdere til, og 21W/5W pærer i bilen!!

Bare at det ikke var koblet not til ledningen til 21W... den bare hang der, ca 10 cm lang, avklippet.
Jippi, riktig pæreholder inne!!!

Men, dette er den innerste lykten, det er vel dere der pleier å lage kjørelys? Ser dere skriver masse om blinklyset, men det har jeg ikke tenkt å røre?

Tenkte å ta et rele, og koble det slik:

Ikke signal (spole ikke trekt) =
Strømmen ledes til 5W trådene.

Signal (spole trekt) =
Strømmen ledes til 21W trådene, og ikke til 5W trådene.
Innbiller meg at pæra og lykten ikke tåler begge på en gang.

Er dette slik dere pleier å gjøre det når dere bygger om parklysene?
På denne måten kan jo bryteren stå på hele tiden, eneste man må huske er å vri på park... da vil jo 21 w lyse hvis bryteren er inne... (signal til spolen på releet...

Tror dere kretsen og releet til parklyspærene tåler den ekstra strømmen på 32 watt/ 2,66 Ampere?
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
PKD
2000 RPM
2000 RPM

Post by PKD »

kodvaag wrote: Men, dette er den innerste lykten, det er vel dere der pleier å lage kjørelys? Ser dere skriver masse om blinklyset, men det har jeg ikke tenkt å røre?
Forstår ikke helt hva du mener her...

Den innerste store delen av lykten er blinklyset, og det er antakeligvis dette du rører siden du fant en sokkel for 21/5W der. Det er den ytterste lille delen som originalt er parklys, og her skal det være en pæreholder beregnet for 5W glassokkelpære.

På MX5 er det kun pæreholder for 21W blinklyspære i den store delen, men på Miata er det en dobbel pæreholder med 5W i tillegg (21/5). Antakelig ment for orange "glidelys" for det amerikanske markedet...
(Arrester meg hvis jeg tar feil noen, jeg har MX5 og har ikke annen erfaring med pæreholderen på Miata en hva jeg har lest andre plasser)

Problemet er at når en bytter om på park-/blinklys har man ikke lenger 5W parklys, men 5W blinklys som blinker fort og viser dårlig for andre bilister. I tillegg har man 21W parklys, som er ok som kjørelys men dårlig som parklys.
Da er det greit med dobbel sokkel i den store delen slik at en kan koble både kjørelys og parklys i den, og erstatte pæren i den lille delen med en 21W for blinklys. Dette kan man gjøre enten ved å plaste/lime på en ny pæreholder for 21W, eller sette i en orangemalt 21W glassokkelpære fra Biltema som nevnt i mitt inlegg over.

Hvis jeg har forstått deg rett nå, så har du 5W parklys i den store delen allerede, og trenger bare å koble til 21W-polen på er dertil egnet måte... vips så har du kjørelys og parklys i samme lykt.

(Forstår ikke hvorfor forrige eier bare har koblet til 5W, kanskje det har blitt kikket på 21W parklys? Kan umulig ha vært helt god siden han bare har klippet ledningen, noe som bekreftes i og med at han har latt bilen gå til inkasso...)

Håper jeg har avklart en missforståelse nå, og ikke missforstått hva du mente... :mrgreen:
Borre
2000 RPM
2000 RPM
Medlemsnummer: 148

Post by Borre »

Jeg har til nå ikke hatt noe problem med å hente ut strøm til 21W kjørelys fra de opprinnelige parklysledningene på min Miata.

21/5W pærene hos meg har en tendens til å ryke etter ca et halvt år. Er ikke det litt kjapt? Vet ikke om det er pga eventuell varme inne i lykta? Andre som har erfaringer med dette?
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM

Post by kodvaag »

Borre:

Jeg koblet opp 21W/5W pærene slik at den ene tråden slukker når den andre lyser. Kanskje 26W effekt er ok for baklys med bremselys av og til, men for mye for konstant begge trådene tent. Kanskje derfor dine pærer ryker etter kort tid?

Nå er jeg ferdig med kjørelys ombygningen min, bortsett fra at jeg skal få tak i sånn høytsittende-bremselyspære, male den orange, og bytte ut den orange 5W pæren som er i blinklyset.

Koblet kjørelyset (21W) slik:

Start bilen, ingen lys.
Sett på parklys = 5W Parklys
Sett på parklys, trykk inn tåkelysbryter = 5W parklys
Sett på parklys, trykk inn tåkelysbryter, start bilen = 21W kjørelys
Stopp motoren = går ned på 5W parklys.

Dette ser bra ut, og nå slipper jeg å sette på spredere. Jeg personlig syntes ikke spredere kombinert med original amfibiebilfront er så kult. De kommer liksom for nærme hverandre.

Alle: Tusen takk for at dere er så raske å flinke til å svare!
Bjørn
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
HF-mx5T

Post by HF-mx5T »

hvordan får man utav den orange plasten inni der da ?
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM

Post by kodvaag »

PKD wrote:Problemet er at når en bytter om på park-/blinklys har man ikke lenger 5W parklys, men 5W blinklys som blinker fort
Dette løser man enkelt.
Man må belaste kretsen mer for å få normal frekvens på blinkingen.
hmmm... blinklysene bak er 21 watt...

BILTEMA igjen :oops:

De har noen pærer som er helt like de som er på 21W enkel tråd...bare at de er 35 watt!
Fant de ikke på nettet i farta, men har en pakke liggende i garasjen hvis noen må ha art.nr. på disse.

Sett disse inn i blinklysene bak så blinker det normalt på tross av bare 5w foran.

Du kan likesågodt sette i et sett med 35w på ryggelysene også?
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
PKD
2000 RPM
2000 RPM

Post by PKD »

Det beste er likevel å bytte ut 5W pæren fremme med en 21W som beskrevet over.
5W blinklys er nemlig ikke lett å se for andre bilister.
Medlem 208
'91 MX-5 Special Edition
'02 Renault Kangoo 1,4i aka Postbilen fra Stange
'04 Volvo V40 2,0T Limited Sport Edition

Racing a Hyundai is like the special olympics... even if you win you`re still retarded.
Vidar
Moderator
Moderator
Medlemsnummer: 249

Post by Vidar »

For å lakke pærene så funker Tamya transparent lakk godt, funker også på int belysning.
kodvaag wrote:
PKD wrote:Problemet er at når en bytter om på park-/blinklys har man ikke lenger 5W parklys, men 5W blinklys som blinker fort
Dette løser man enkelt.
Man må belaste kretsen mer for å få normal frekvens på blinkingen.
hmmm... blinklysene bak er 21 watt...
BILTEMA igjen :oops:
De har noen pærer som er helt like de som er på 21W enkel tråd...bare at de er 35 watt!
Fant de ikke på nettet i farta, men har en pakke liggende i garasjen hvis noen må ha art.nr. på disse.
Sett disse inn i blinklysene bak så blinker det normalt på tross av bare 5w foran.
Du kan likesågodt sette i et sett med 35w på ryggelysene også?
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
AJF
6500 RPM
6500 RPM
Medlemsnummer: 282

Post by AJF »

HF-mx5T wrote:hvordan får man utav den orange plasten inni der da ?
Dette fikser du greit med varmt vann, fyll en balje med så varmt vann som du klarer og jobbe med hendene nedi. Hold deretter lykta i vann en liten tid slik at fugmassen som limer lykta sammen mykes opp, deretter skraper du bort fugemassen rundt alle låse punktene på lykta, så trykker du forsiktig inn disse og lirker lykta fra hverandre. Om det går tregt ha lykta mer i det varme vannet mens du lirker den fra hverandre.

Når du har fått skilt lykta er det bare og skru ut den orange innmaten. Når du setter lykta sammen igjen bruker du den eksisterende fugmassen som sitter der og supplerer med litt silikon og trykker lykta sammen igjen. Og vips har du en lykt klar for omgøring til hvit kjørelys.

Jeg brukte vel ca 1,5 t på denne jobben når jeg gjorde det for 2 år siden.
Er meget godt fornøyd med resultatet og har ikke angret siden. Bilen gikk også rett igjenom EU kontroll forleden med 21W kjørelys der blinklyset orginalt satt og 21W lakkerte pærer som blinklys der det orginale parklyset var.

(NB: ikke finn på å bruk kokende vann det kan bli så varmt at det kan ødlegge reflektorene)
-1994' Mazda MX-5 1,8MP62 (klassikeren)
-2019' Mazda MX-5 2.0 (den fremtidige klassikeren)
-2012' Nissan Leaf SL (sparebøssa)
-2019' Tesla Model X LR (trekkvogn og hyttebil)

-x 1990' Mazda MX-5 1,6MP45
-x 1998' Mazda MX-5 1,8MP62
-x 2004' Mazdaspeed MX-5 1,8T
Precious
4200 RPM
4200 RPM

Post by Precious »

Men da har man ikke parklys lenger da?
Kanskje ikke påbudt og kjørelysa blir kanskje ikke sterke nok til at det blender så mye.
HansT
7200 RPM
7200 RPM

Post by HansT »

Precious wrote:Men da har man ikke parklys lenger da?
Kanskje ikke påbudt og kjørelysa blir kanskje ikke sterke nok til at det blender så mye.
Jo, jeg bruker en topolt kontakt med både park og 21W kjørelys i samme pæren. Tror det er slik de fleste andre også har rigget det til.

Måtte modifisere litt på åpningen helt ytterst der parklyset tidligere var, slik at jeg fikk inn den nye orange blinklyspæren. Prøvde først med en liten 5W pære slik det var originalt med parklyset, men det blinklyset var det ikke lett å se.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
roar
1000 RPM
1000 RPM

Post by roar »

Noen som har forslag på plassering til bryteren?

På min forrige miata brukte jeg en ledig plass på dashbordet, men i min nåværende miata er det ingen ledige plasser..... :?

Trenger også en plass til en bryter som jeg kan overstyre den elektriske antennen med.....?
09 Mazda 6
93 Miata LE (solgt april13)
03 Mazda 6
94 Miata 1,8 Brilliant black C-package (Solgt juni.05)
91 Miata 1,6 BRG (solgt juli.02)
Post Reply