Derfor ligger veltebøyler (HardDog) på lista til våren...

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3042
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Derfor ligger veltebøyler (HardDog) på lista til våren...

Post by Hauk »

/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
siemens
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1657
Joined: 01 Oct 2006, 02:00
Medlemsnummer: 623
Location: Svelvik
Status: Offline

Post by siemens »

tragisk
Svelvikramp

92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
User avatar
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3098
Joined: 29 Mar 2006, 02:00
Medlemsnummer: 558
Location: Rælingen
Contact:
Status: Offline

Post by inglar »

Daaeeeeem.
Etter dette bildet ble ønsket om veltebøyle flyttet en del plasser opp på lista, men vi får se hvrdan det går etter en har glemt disse bildene om to dager. Er det samme som da jeg kjørte sykkel. Kjørte veldig pent i kanskje én dag etter en hadde sett en stygg ulykke i avisene el., før man så glemte alt og klemte til det sykkelen orket.
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Inget pent syn det der. Veltebøyle er nok en smart anskaffelse, men det er bare et problem. Bilen ser så utrolig mye bedre ut uten !
Kunne godt ha tenkt meg Alumex sin modell, ( www.alumex.de)men den er jo så forbanna dyr :cry:
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Hvis noen skal kjøpe Harddog bøyler og ikke har planer om en racing karriere er Hardcore bøylen overkill. De andre de har ser bedre ut og tar mindre plass, billigere osv.
Hvis noen vil ha en hardcore er det mulig at den nye eieren av bilen min kanskje vil kvitte seg med bøylen. Det er vel noen FM fjærer der i gården også som er til salgs for en billig penge da jeg mistenker at de ikke helt vet hva de tingene koster.
Om noen er interesert kan jeg skaffe Nr og navn.
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3042
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

Jeg tenker på noe ala disse:

Image

Hard Dog Deuce Roll Bar

http://www.mmmiata.com/catalogsite/rollbar01.php

Passe kompromiss mellom sikkerhet og looks... antar jeg.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Nå er det slik at Miata er en av de bilene med lav sjangs for rulling og død/alvorlig skade av rulling ifølge statistikker i USA. Så hvis du ikke ville hatt det på en Passat så er det vel ingen grunn til å ha det på en Miata hvis du ikkje kjører på bane eller annen galkjøring.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

satte på min pga banebruken og generell tullkjøring.. just in case
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3042
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

Og en annen bonus er at man stiver opp bilen. I visse situasjoner synes jeg det er litt vel mye flexing i karosseriet. Lista inneholder etpar punkter som adresserer dette. Ett av spørsmålene som da dukker opp er om jeg er mann nok til å borre 16 hull i karosseriet under bilen... Jaggu ikke sikkert. :)
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
KristianV
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 357
Joined: 11 Apr 2006, 02:00
Location: Molde
Status: Offline

Post by KristianV »

arildh wrote:Hvis noen skal kjøpe Harddog bøyler og ikke har planer om en racing karriere er Hardcore bøylen overkill. De andre de har ser bedre ut og tar mindre plass, billigere osv.
Hvis noen vil ha en hardcore er det mulig at den nye eieren av bilen min kanskje vil kvitte seg med bøylen. Det er vel noen FM fjærer der i gården også som er til salgs for en billig penge da jeg mistenker at de ikke helt vet hva de tingene koster.
Om noen er interesert kan jeg skaffe Nr og navn.
du hadde vell typen som ikke går under ht du arildh? vist ikke så er jeg intresert.
95 - miata 1.8 turbo | FMII link, ACT extreme, FM lightweight flywheel, FM turbo eksos m/FM racepipe, kaaz LSD, 6 speed, tein basic......
Prosjekttråd: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=5716
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Hvis jeg skulle hatt bøyle så måtte det ha vært denne her fra Alumex:
Den kler ihvertfal bilen noenlunde, selv om den etter min mening ser litt for overdimensjonert ut. Dyr er den også antar jeg :?

Image
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3042
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

mojo-91 wrote:Hvis jeg skulle hatt bøyle så måtte det ha vært denne her fra Alumex:
Ja, den så bra ut den også. Faktisk ikke hørt om disse før nå. Så lenge det ikke ser latterlig ut så kan vel ikke en veltebøyle bli _for_ overdimensjonert? :)

Har troen på sort - blir ikke så "prangende"... også var den litt rar den knekken på de fra Alumex - men det er vel for å få full fleksibilitet mtp. justeringer av setet.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
JonA
500 RPM
500 RPM
Posts: 96
Joined: 19 Nov 2005, 01:00
Location: Bærum
Status: Offline

Post by JonA »

ja da... Stygge bilder, og lite om ingenting beviser at å kjøpe seg (GOD)veltebøyle gjør at utfalllet av en tilsvarende avkjøring blir mindre dødlig.. er du heldig så lever du, og går det "gæærnt" så dør du åkke som. Det viktigste må være å ha det bra så lenge du er her! Kjører man mest bane, hvor du muligens med maks uflaks ruller ut i en eller annen sandfelle kan du helt sikkert regne ut hvor mye sikrere bilen blir ved å montere en bra bøyle, men kjører du fort f.eks fra Dokka til Jevnaker tror jeg det er alt for mange variabler til å retferdiggjøre kjøp av bøyle.. Elgen ser i hvertfall ikke forskjell på MX-5/Miata med og uten bøyle :wink: Så vidt jeg vet gjør ikke granleggene det heller..
X-93 LE. medlem #610
2010 20th AE Crystal White Pearlescent
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Men hvem "planlegger" å velte? Eller å kræsje?
Mange spurte meg hva jeg skulle med det på min.
Men litt bedre sikkerhet er bedre enn ingenting.
Du tar på deg beltet selvom du ikke skal kræsje? Ett 3 punkts beltet er jo igrunn dårlig hvis du går rundt med en cab, så da skulle alle hatt 5 punkts.

Litt er bedre enn ingenting.
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Jeg så denne filmsnutten og bestemte meg på dagen:
http://videos.streetfire.net/video/19B5 ... 137C34.htm
3 punktseler har ikke mye for seg om det blir rulling.
Post Reply