Page 1 of 2

Miata løpsbil

Posted: 27 Dec 2006, 04:34
by cartman
Ikke den peneste jeg har sett, men går sikkert greit:
Image
* Engine Builder: Custom
* Manufacturer: Mazda
* Type: Full race
* Displacement: 1.8 L +.040 over bor
* Horsepower: Estimate 235+
* Torque: Estimate 150+
* Induction: Naturally Aspirated, individual custom throttle bodies and cold air box
* Heads: Ported, polished, custom cams, springs, retainers
* Block: 2mm (.40 over)
* Main Caps: All 5 Billet
* Crankshaft: Knife edged mirco-polished, tapped and plugged galleys
* Connecting Rods: Carrillo A Beam
* Pistons: Custom Designed JE
* Camshaft: Custom grind on new blanks
* Valves: SS 1mm oversize
* Valve Train: Shim under bucket, titanium retainers, shim under bucket
* Clutch: Quartermaster Double Disk 5.5
* Pressure Plate: Quartermaster aluminum 5.5
* Flywheel: New Aluminum for Quartermaster 5.5
* Exhaust: Boig headers ceramic coated, custom exhaust
* Total Time: 10 hours
* Races: New
* Just built, dyno time on engine and little on chassis in new configuration.

Image

Veier 2013 lbs (Som er 913 kg hvis jeg ikke regnet feil..?)

Posted: 28 Dec 2006, 13:48
by DrHolm
syntes den var rå jeg :D

Posted: 28 Dec 2006, 14:10
by arildh
Synd det ikke står noe om resten av bilen. Med den motoren så må jo understell, girkasse osv. være av den dyrebare sorten også. Skulle likt å hørt den passere. Så mye sugehester må jo høres.

Posted: 28 Dec 2006, 14:25
by cartman
arildh wrote:Synd det ikke står noe om resten av bilen. Med den motoren så må jo understell, girkasse osv. være av den dyrebare sorten også. Skulle likt å hørt den passere. Så mye sugehester må jo høres.
Sorry, arildh, glemte linker... :oops:

Spec på bilen
Flere bilder

Posted: 29 Dec 2006, 07:22
by Thamun
Ganske godt gjort å tyne så mye hester ut av den motoren. Er faktisk litt imponert :mrgreen:

Posted: 29 Dec 2006, 21:44
by cartman
Merk dere at det står estimate, så det er da ikke målte hester. Men er rått bygge forsåvidt!

Posted: 30 Dec 2006, 14:13
by Hauk
Rå bil! :) Kunne tenkt meg noe slikt selv bare opp/ned Ring 3 her i Oslo. :P

Effektuttaket er ganske heftig også - gitt det stemmer. 130,5 hk per liter.

Digresjon:

Honda S2000 går ofte for å være den "verste" i så måte (blant biler fra fabrikk) med 240 hk på 2 liter = 120 hk per liter. Men det finnes en verre en - og litt mindre kjent; Nissan Pulzar (Sunny) VZ-R. 200 hk på 1,6 liter... fra fabrikk med full garanti! (125 hk per liter.) Den ble hovedsaklig solgt i Japan, Australia og New Zealand.

Dagens dose med unyttig info... fra tiden min som Nissan-eier. :)

Posted: 30 Dec 2006, 17:37
by Paest
Hauk wrote:(...) Men det finnes en verre en - og litt mindre kjent; Nissan Pulzar (Sunny) VZ-R. 200 hk på 1,6 liter... fra fabrikk med full garanti! (125 hk per liter.)
(...) fra tiden min som Nissan-eier. :)
Noen som har blitt litt for vant å forsvare å kjøre med liten Datsun? :P

Posted: 30 Dec 2006, 18:13
by Hauk
Paest wrote:Noen som har blitt litt for vant å forsvare å kjøre med liten Datsun? :P
Ja, det hendte man havnet nedi skyttergrava når storkjefta pølseflåte-fantaster proklamerte for wehrmachtbilenes (aka VW etc.) fortreffelighet... or something. :)

Men det hender jo den dag i dag - har jo ikke akkurat beveget meg bort fra (små) riskokere. Like kult hver gang. Størrelsen (på bilen!!!) er viktig for de med lav selvsikkerhet, så dette blir ofte ett tema. Lar dem bare vikle seg inn i det lengre og lengre, og punkterer det hele til slutt med at jeg har en annen riskoker stående i garasjen... på 4,9 meter.

Posted: 31 Dec 2006, 01:36
by cartman
Volumeffekt kongen...

Er vel Mazda RX-8. 231 hk på 1,3 liter, som gir 177,69 hk/liter?

Image

(Ja, jeg vet det ikke er en vanlig motor, men det har da ingen sagt noe om. :wink: )

Posted: 31 Dec 2006, 02:19
by Paest
wankel blir jo juks.. ;)

(og skrifta di i parentes så jeg ikke før etterpå.)

Posted: 31 Dec 2006, 02:37
by cartman
Paest wrote:wankel blir jo juks.. ;)

(og skrifta di i parentes så jeg ikke før etterpå.)
Da må jeg jo bare spørre hvorfor wankel er juks?

Den bruker samme drivstoff, antenner drivstoffet på samme måte, osv. Eneste store forskjellen er at den har en konstruksjon som komprimerer luft/bensin blandingen på en annen måte...

Posted: 31 Dec 2006, 03:04
by _mx5_Rune_
får man ikke s2000 med 2l og 260 hk i tillegg til 240hesteren? mener å ha sett det i en artikkel jeg leste for en stund tilbake..

Posted: 31 Dec 2006, 03:07
by cartman
_mx5_Rune_ wrote:får man ikke s2000 med 2l og 260 hk i tillegg til 240hesteren? mener å ha sett det i en artikkel jeg leste for en stund tilbake..
den eneste andre jeg har hørt om er den nye 2,2 literen, på 237 hk...

http://autos.yahoo.com/honda_s2000_6_sp ... Qq5GmQiL8F

Posted: 31 Dec 2006, 03:08
by _mx5_Rune_
mener å huske at noen senere utgaver skulle ha 260hk, men klarer ikke å huske hvor jeg leste det... :oops: