Norges historien om MX-5

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
TJ
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 127
Joined: 22 May 2006, 02:00
Medlemsnummer: 500
Location: BUVIK
Status: Offline

Norges historien om MX-5

Post by TJ »

Hvem kjører Norges eldste MX-5 :?:

Jeg kjører i en -90 registrert i Norge 20.06.90, men er det noen som er registrert før dette?

Lurer på dette kun for moro skyld.....
Thomas Rød -90, Momo ratt.
Eksos-anlegg bygd av Svendsen eksos med dual pipes .
Piper X luftfilter.
Vindaviser ifra http://www.micaeljansson.com
Infiniti Ref. 6510, RF Punch forsterker og Bazooka sub.
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Legg ut siste siffrene i ramme nr å da.. Så ser vi hvem som har eldst bil også :)

Tror Sheryll kjøpte MX5en sin gangske tidlig.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
TJ
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 127
Joined: 22 May 2006, 02:00
Medlemsnummer: 500
Location: BUVIK
Status: Offline

Post by TJ »

Hvor mange siffer treng vi for å se det da?
Thomas Rød -90, Momo ratt.
Eksos-anlegg bygd av Svendsen eksos med dual pipes .
Piper X luftfilter.
Vindaviser ifra http://www.micaeljansson.com
Infiniti Ref. 6510, RF Punch forsterker og Bazooka sub.
User avatar
mrinzane
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1156
Joined: 28 Jul 2006, 02:00
Location: Aalesund
Status: Offline

:)

Post by mrinzane »

6...
User avatar
_mx5_Rune_
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1494
Joined: 23 Jul 2005, 02:00
Medlemsnummer: 542
Location: Senja/Tromsø
Contact:
Status: Offline

Post by _mx5_Rune_ »

min mx5 kjøpt ny i norge i midten av 91 har ramme nr som slutter på 106983
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176

medlem nr 542
User avatar
TJ
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 127
Joined: 22 May 2006, 02:00
Medlemsnummer: 500
Location: BUVIK
Status: Offline

Post by TJ »

Rammenr mitt er 102896
Thomas Rød -90, Momo ratt.
Eksos-anlegg bygd av Svendsen eksos med dual pipes .
Piper X luftfilter.
Vindaviser ifra http://www.micaeljansson.com
Infiniti Ref. 6510, RF Punch forsterker og Bazooka sub.
User avatar
Bocken
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 213
Joined: 27 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 2
Status: Offline

Post by Bocken »

I følge medlemslisten er det 4 medlemmer som har oppgitt at de eier en 1989 modell, nemlig medlem nr 273, 412, 422 og 519. Navn nevnes ikke i dette forum.

Hilsen Lederbocken
User avatar
TJ
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 127
Joined: 22 May 2006, 02:00
Medlemsnummer: 500
Location: BUVIK
Status: Offline

Post by TJ »

Jo greit at det er 4 stk -89 modeller i Norge, men spørsmålet mitt gikk mer ut på når de ble registrert i Norge. Du kan fortsatt importere -89 modeller hit.

Utgangspunktet mitt var på om min var en av de første NORSKE bilene.
Thomas Rød -90, Momo ratt.
Eksos-anlegg bygd av Svendsen eksos med dual pipes .
Piper X luftfilter.
Vindaviser ifra http://www.micaeljansson.com
Infiniti Ref. 6510, RF Punch forsterker og Bazooka sub.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

TJ wrote:Jo greit at det er 4 stk -89 modeller i Norge, men spørsmålet mitt gikk mer ut på når de ble registrert i Norge. Du kan fortsatt importere -89 modeller hit.

Utgangspunktet mitt var på om min var en av de første NORSKE bilene.
Hei!
Jeg fikk dagens SJOKK :D

Skulle sjekke mitt rammenr. og fant ut at jeg kjører rundt i en meget tidlig MX-5.
Mitt nr. er 102648, altså MX-5 nr. 2647 som er levert til Europa.
Bilen er importert av Kolberg Motors, men det har blitt noe kluss i papirene så jeg trodde jeg hadde en 92-mod.

Den første MX-5 i Europa ble registrert i England den 14/3-1990 (nr. 100001).
Den første til Tyskland kom i april 90.
Jeg skal nå prøve å finne ut når min ble registrert i Norge (tipper i mai).

Så beklager TJ, men det ser ut som jeg leder.

Erik (med en bil som eldes fryktelig fort) :mrgreen:
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Hei !

Litt info til de som er glade i tall:
http://www.miata.net/faq/production/annual_sales_eu.pdf
Her ser en at det er importert ca. 200.000 MX-5 til Europa pr. 2005 (Europa-modellen).
Av de, så har jo de fleste gått til Tyskland og England.

I 1990 ble det importert totalt ca. 10.000 biler til Europa (flesteparten til Tyskland og England).
Hvor mange som er importert til Norge er usikkert.
Kolberg Motors A/S kastet hele arkivet sitt på dynga (delelageret også) da de sluttet å importere Mazda.

Fint hvis noen andre har noen opplysninger å bidra med her, så hadde det vært fint ...

God helg !
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
TJ
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 127
Joined: 22 May 2006, 02:00
Medlemsnummer: 500
Location: BUVIK
Status: Offline

Post by TJ »

Kjempe fint med mange nye tall å lese. :lol: Takk for hjelpa, men jeg håper at det er flere som vil svare så vi kan få vite hvem som kjører Norges FØRSTE registrerte MX-5. Håper at vedkomende er i klubben.

Har noen evt andre tall og info og komme med er det bare å skrive inn. Jeg gjør dette av ren nysgjerrighet....
Thomas Rød -90, Momo ratt.
Eksos-anlegg bygd av Svendsen eksos med dual pipes .
Piper X luftfilter.
Vindaviser ifra http://www.micaeljansson.com
Infiniti Ref. 6510, RF Punch forsterker og Bazooka sub.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

TJ wrote:Kjempe fint med mange nye tall å lese. :lol: Takk for hjelpa, men jeg håper at det er flere som vil svare så vi kan få vite hvem som kjører Norges FØRSTE registrerte MX-5. Håper at vedkomende er i klubben.

Har noen evt andre tall og info og komme med er det bare å skrive inn. Jeg gjør dette av ren nysgjerrighet....
Hei !

Mer info her:

http://ox.mx5oc.co.uk/faq.htm

Denne linken er veldig informativ.
Her står det hvordan rammenummer på både Europeiske, Asiatiske (Eunos) og Amerikanske (Miata) skal dekodes.
Merk dere at det som betegnes som UK-rammenummer gjelder for alle europeiske modeller.
Det er også informasjon om motornummer, fargekoder o.a.

Les og lær.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Rudolf wrote:
TJ wrote:Jo greit at det er 4 stk -89 modeller i Norge, men spørsmålet mitt gikk mer ut på når de ble registrert i Norge. Du kan fortsatt importere -89 modeller hit.

Utgangspunktet mitt var på om min var en av de første NORSKE bilene.
Hei!
Jeg fikk dagens SJOKK :D

Skulle sjekke mitt rammenr. og fant ut at jeg kjører rundt i en meget tidlig MX-5.
Mitt nr. er 102648, altså MX-5 nr. 2647 som er levert til Europa.
Bilen er importert av Kolberg Motors, men det har blitt noe kluss i papirene så jeg trodde jeg hadde en 92-mod.

Den første MX-5 i Europa ble registrert i England den 14/3-1990 (nr. 100001).
Den første til Tyskland kom i april 90.
Jeg skal nå prøve å finne ut når min ble registrert i Norge (tipper i mai).

Så beklager TJ, men det ser ut som jeg leder.

Erik (med en bil som eldes fryktelig fort) :mrgreen:
Hei !

Da har jeg fått oppklart mysteriet med bilen min :D

Den ble produsert den 13/2 1990 og var med på den første lasten av MX-5 til Europa der den havnet hos Mazda-forhandler Sigmund Aasen A/S i Arendal.

Der sto den i utstillingen i et og et halv år !!
Bare avbrutt av opptreden i 17.mai-toget med prøveskilter.
Senhøstes 1991 ble bilen kjøpt av sjefen for Bilforum Follo og registrert første gang 9/1-1992 i Oslo.

Ryktene vil ha det til at forhandleren i Arendal var så glad for å ha bilen i utstillingen at de helst ikke ville selge den.

Snodig historie, men sann.

Forsatt god påske :lol:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3031
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

Liten digresjon:

Noen eldre 1,8-litere her?

JMZNA18P200100098

Produsert i '93...

1,8-liter nr. 98 levert i Europa (og Japan?). Stod to år i ett utstillingslokale hos en Mazdaforhandler i Sveits før den ble førstegangsregistert mars '96.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
TrondH
0 RPM
0 RPM
Posts: 12
Joined: 10 May 2007, 02:00
Location: Lørenskog
Status: Offline

Re: Norges historien om MX-5

Post by TrondH »

TJ wrote:Hvem kjører Norges eldste MX-5 :?:

Jeg kjører i en -90 registrert i Norge 20.06.90, men er det noen som er registrert før dette?

Lurer på dette kun for moro skyld.....
Hei

Jeg kjøpte ny MX-5 i april 1990 hos Iglebæk i Oslo. Ble levert ut ca 15 april 1990, og det var omtale av bilen i Mazda-nytt som importør Kolberg utga. Bilen hadde reg.nr DF 67897, og jeg solgte den til en dame på Kongsvinger i 1994. Så vidt jeg vet var det den første bilen som Kolberg/Iglebæk leverte til kunde.
Post Reply