Page 1 of 1

Lakkrens

Posted: 17 Feb 2004, 00:32
by mini
Jeg får ikke panser og andre solutsatte flater skikkelig blankt med bonevoks. Ingen lakk som falmer fortere enn rød lakk, tror jeg...
Har vært og kjøpt "Autoglym Paint Renovator". Har respekt for rubbing og vet ikke helt om jeg tør bruke poleringsmaskin. Hva gjør dere? Når jeg polerer bruker jeg som regel maskin men polish er jo mye snillere mot lakken enn rubbing...

Posted: 17 Feb 2004, 06:26
by classicturbo
eter som jeg skjønner har du rød bil :D
hvis lakken har vært helt falmete sånn nesten hvit,så er pigmentene i lakken ødelagt,da går det ikke ann å polere opp,blir fint en par ukers tid så er d like jæ.. igjen :cry:
lakken tåler mye så det er ikke farlig å bruke rubbing,bruker du en slik el.maskin er det ikke sikkert den er god nok,kanskje den ikke går fortnok rundt.bruker selv maskin på jobben på nylakkerte biler for å ta sånn som støv å sig ,dette er jo på nylakkerte biler ,så å rubbe på gammel lakk er da ingen fare :mrgreen:
1.trykker du hardet nok da ?
2.bruker du riktig utstyr ?
3.kanskje en i klubben som har gjort detta før bor inærheten så kan du jo få hjelp å tips
Mvh oddbjørn :mrgreen:

Posted: 17 Feb 2004, 15:34
by mini
Har vært i garagen og rubbet med maskin. Resultatet ble bra, lakken ble mye finere men skulle fremdeles vært enda et lite hakk bedre. Poleringsputa ble VELDIG rød og det gjorde meg en smule nervøs så nå går jeg over til bare å bruke polish igjen. Er redd jeg risikerer å rubbe vekk hele lakken... Må jeg rubbe noe mer, overlater jeg det til spesialister, tror jeg. De vet jo hvor grensa går.

Posted: 18 Feb 2004, 20:13
by glaibilenmin
det som er meeget viktig er å rense/avfette lakken med whitespirit og deretter bone den opp me thulewhax esmarald eller exkalibur....
er ikke helt sikker på om rett staving heller... men min holder seg vertfall fin lenge men er ikke så veeeldi falma da...

Posted: 20 Feb 2004, 11:09
by KnutH
Regner med du mener Turtle Wax Emerald. Dette er jo i og for seg en god vokspolish, om enn kanskje litt lite slipende for en en-sjikts lakk, men om det er meget viktig å bruke akkurat denne tviler jeg sterkt på.

Jeg tviler enda sterkere på om det er viktig å bruke white spirit til å avfette bilen med før polering. Faktisk vil jeg fraråde dette siden White Spirit ikke inneholder emulgatorer som kapsler inn driten (og dermed minsker risikoen for å få riper) og gjør det lettere å spyle av avfettinga igjen.

Posted: 20 Feb 2004, 11:23
by Magnus
Hva vil du anbefale da, KnutH?

Posted: 20 Feb 2004, 12:35
by Vidar
Jeg brukte Turtlewax Colorback i fjor. Og bilen ble som ny...

Posted: 20 Feb 2004, 17:35
by RogerRed91
Jeg importerte min fra tyskland, og lakken var det jeg vil kalle
"ødelagt". Matt, gråaktig rødfarge som bar tydelig preg av å ha
stått ute i lengre tid.

Tok en skikkelig vask med avfettning og rubbing, for så å gå over med
Turtlewax Colorback, Turtlewax Color Cure Plus, og polerte med
Turtlewax Extreme. Ble meget godt fornøyd med resultatet,
kjente nesten ikke igjen bilen etterpå :lol:

Men i år skal jeg kjøpe meg en skikkelig maskin til å polere med,
ble en del "roser" på panseret, så litt rart ut...

Noen som har no polerings tips å komme med? Hvilke maskiner evt.
som er bra og hvor man får tak i slikt?

Roger

Posted: 20 Feb 2004, 17:44
by Magnus
Hvordan funket den stiften som følger med a? Bare å kline på og polere?

Posted: 20 Feb 2004, 17:48
by RogerRed91
Den fungerte ganske fint syns jeg, bare husk å ha den litt i romtemp.
før du bruker den, ellers var den jevlig hard.

Jeg bare gnikka på der det trengtes, mest forran, steinsprut osv,
og så tørka over med en poleringsklut etterpå for å fjerne
det som evt. ble overflødig. Deretter polerte jeg som vanlig.
Ble knall på min i allefall, fargen passa ypperlig.

Roger

Posted: 20 Feb 2004, 20:05
by kodvaag
Vidar wrote:Jeg brukte Turtlewax Colorback i fjor. Og bilen ble som ny...


Du har jo ingen "color" som kan komme "back" engang så! :P

Posted: 21 Feb 2004, 01:10
by Vidar
Hvit er en farge.
kodvaag wrote:
Vidar wrote:Jeg brukte Turtlewax Colorback i fjor. Og bilen ble som ny...

Du har jo ingen "color" som kan komme "back" engang så! :P

Posted: 27 Feb 2004, 15:41
by KnutH
Magnus wrote:Hva vil du anbefale da, KnutH?
Beklager seint svar, hovedkortet på PC'en min tok kvelden etter en "litt mer enn moderat" overklokking... 8O

Det spørs hvor ille bilen ser ut, da. Er den kun moderat skitten ville jeg brukt mikroavfetting, som er forholdsvis snill mot lakken. Er den asfaltert over mesteparten av karossen så kjører jeg på med kaldavfetting. Denne er så effektiv at man knapt trenger å gnikke, men den er hardere mot lakken. Husk det hvis du skal avfette en bil der fargepigmentene allerede er nedslitt.

Når det gjelder polish/voks som skal legges på for hånd, så holder jeg en knapp på Turtle Extreme for vanlig bruk, og Turtle Color Back el. Hagmans Finrubbing + Sonax hardvoks 1-2 ganger i året etter hvor oksidert lakken er.

Maskinpolering vet jeg i grunn lite om, de oscillerende maskinene du får kjøpt overalt nå fører iallefall til et dårligere resultat på lakken min enn om jeg polerer for hånd. Om man går ett steg videre og skaffer seg en proff maskin så må man plutselig ha trening for å bruke den riktig og unngå lakkskader, og det har ikke jeg...

Forøvrig driver jeg og forfatter en liten epistel om mine erfaringer rundt produkter og fremgangsmåter på akkurat dette temaet. Hvem vet, kanskje den dukker opp på forumet til slutt? :wink:

Posted: 27 Feb 2004, 20:20
by Magnus
Blir den fin så får du sende den til ole så han legger den ut under artikkel da. :) vi burde fylle inn litt mer der, egentlig.