Friskus' muligens kommende prosjekt (Dagdrømming?)
Posted: 07 Mar 2007, 23:40
På forhånd til de som belegger seg på å lese dette: Dette er ikke et prosjekt som jeg har tenkt å sette igang med det første. men lufter tanker og ideer, samt er ute etter tilbakemeldinger og tips ang. et prosjekt jeg mest sannsynlig vil prøve meg ut på når jeg er ferdigutdannet og i jobb.
Prosjektet kommer ikke til å bli utført av kun meg, men sammen med noen mekkeglade kamerater.
Jeg har ikke all verden med motorteori i blodet, men er flink til å skru ellers og er ivrig på å lære. Mye kan man lese seg til. Har også da bekjente som er mere inne å motorer enn meg. Deriblandt en maskiningeniør som kommer til å bidra en del. Noe som kan være hendig om deler må maskineres og slikt.
Jeg har gått å dagdrømt om en motorsterk bil til banebruk i lengere tider nå. Har til tider vasnkeligheter for å konsentrere meg på ksolen fordi jeg sitter å drømmer meg bort. Nesten som å være forelska vettu.. :S
Det jeg er ute etter er en morro, liten, lett, turtallsvillig japse som jeg kan ha litt morro med, både i byggeperiode og når den eventuelt står ferdig til bruk.
Det er to biler jeg kunne tenkt meg å bygge på, og det er 92-95 HB karosseriet til Honda Civic, og NA miata/mx-5.
Ja vet civic er framhjulsdreven, men rundt en svingete bane vil den være minst like god som en bakhjulsdreven. Og deler og alt er veldig billig og lett å få tak i når det gjelder civic. Her er det også mulighet for å registrere turbo om jeg har lyst til å ha den på veien.
Men tingen er at vi allerede har en rekke spreke civicer i norge og resten av kloden for den del. Er en del meget spreke prosjekter på gang i molde om dagen. samt en civic med bakhjulstrekk og skylinemotor i trondheim.
Så jeg føler liksom bygget må være veldig ekstremt skal den nå høyt blandt de andre civicene rundt omkring.
Miata/mx-5 derimot er det ikke fullt så mange råe maskiner ute å går.
Vet/har hørt om kun et par-tre bygger det står respekt av.
Planen er vel ikke å bli landets råeste av sitt slag, men skal være en morro bil som kan hevde seg i rekken.
Dette er de alternativene jeg har komemt fram til:
1.
mx5/miata med Wankel motor fra RX-7 til banebruk:
Dette er gjort en rekke steder og lar seg greit gjøre. Tar inn da en rx7 delebil med fungerende motor og slikt. Hente inn en brukbar NA fra tyskland eller noe og putte denne motoren i.
I tilegg skal jo alt av understell byttes ut med noe heftig, bur skal monteres, bilen skal ribbes for alt, og alt annet som trengs i en banebil/lekebil skal kjøpes og monteres.
Noen som har noe formening om ca budsjett her?
2.
mx5/miata med 1.8 L og turbo.
Denne skal også ribbes, sporststoler, diff, sportsunderstell, bur, wide bodykit, smidd innmat, datasprut osv..
Henter da bil fra utlandet som kun momses inn.
Budsjett 150-200k?
3.
mx5/miata med 1.8 naturally aspirated.
Altså en trolltrimmet 1,8L uten turbo.
da med alt av innmat i motor byttet ut, ITB, andre kammer, eksos, racingfuel osv. + så klart bur, understell, diff, datasprut osv.
Jeg er ikke så inne på motorene til mx5 og hvordan de er å trimme uten turbo, men man brude klare rundt 200 hk i motor?
Denne kan da også registreres på vei om jeg skulle ønske det siden den ikke har turbo.
4.
Honda civic 1,6 vti turbo.
Letta, med heftig understell, datasprut og det hele. sikte på 300 hk på hjula.
Budsjett: 150k
5.
Honda civic k20 maskin med ITB.
denne motoren er det ca 200 hk i originalt og på et letta hb karosseri på rundt 850 kg vil dette gå veldig bra. Også her de tilbehørene ekstra som nevnt på de andre.
budsjett 150k ca
Hør den lyden folkens.
Kommer oppdateringer tterhvert som jeg gidder skrive mer + div bilder og filmer av hva jeg er ute etter.
kom med innspill folkens. Her trengs tips ang bygger som alt finens og slikt.
Prosjektet kommer ikke til å bli utført av kun meg, men sammen med noen mekkeglade kamerater.
Jeg har ikke all verden med motorteori i blodet, men er flink til å skru ellers og er ivrig på å lære. Mye kan man lese seg til. Har også da bekjente som er mere inne å motorer enn meg. Deriblandt en maskiningeniør som kommer til å bidra en del. Noe som kan være hendig om deler må maskineres og slikt.
Jeg har gått å dagdrømt om en motorsterk bil til banebruk i lengere tider nå. Har til tider vasnkeligheter for å konsentrere meg på ksolen fordi jeg sitter å drømmer meg bort. Nesten som å være forelska vettu.. :S
Det jeg er ute etter er en morro, liten, lett, turtallsvillig japse som jeg kan ha litt morro med, både i byggeperiode og når den eventuelt står ferdig til bruk.
Det er to biler jeg kunne tenkt meg å bygge på, og det er 92-95 HB karosseriet til Honda Civic, og NA miata/mx-5.
Ja vet civic er framhjulsdreven, men rundt en svingete bane vil den være minst like god som en bakhjulsdreven. Og deler og alt er veldig billig og lett å få tak i når det gjelder civic. Her er det også mulighet for å registrere turbo om jeg har lyst til å ha den på veien.
Men tingen er at vi allerede har en rekke spreke civicer i norge og resten av kloden for den del. Er en del meget spreke prosjekter på gang i molde om dagen. samt en civic med bakhjulstrekk og skylinemotor i trondheim.
Så jeg føler liksom bygget må være veldig ekstremt skal den nå høyt blandt de andre civicene rundt omkring.
Miata/mx-5 derimot er det ikke fullt så mange råe maskiner ute å går.
Vet/har hørt om kun et par-tre bygger det står respekt av.
Planen er vel ikke å bli landets råeste av sitt slag, men skal være en morro bil som kan hevde seg i rekken.
Dette er de alternativene jeg har komemt fram til:
1.
mx5/miata med Wankel motor fra RX-7 til banebruk:
Dette er gjort en rekke steder og lar seg greit gjøre. Tar inn da en rx7 delebil med fungerende motor og slikt. Hente inn en brukbar NA fra tyskland eller noe og putte denne motoren i.
I tilegg skal jo alt av understell byttes ut med noe heftig, bur skal monteres, bilen skal ribbes for alt, og alt annet som trengs i en banebil/lekebil skal kjøpes og monteres.
Noen som har noe formening om ca budsjett her?
2.
mx5/miata med 1.8 L og turbo.
Denne skal også ribbes, sporststoler, diff, sportsunderstell, bur, wide bodykit, smidd innmat, datasprut osv..
Henter da bil fra utlandet som kun momses inn.
Budsjett 150-200k?
3.
mx5/miata med 1.8 naturally aspirated.
Altså en trolltrimmet 1,8L uten turbo.
da med alt av innmat i motor byttet ut, ITB, andre kammer, eksos, racingfuel osv. + så klart bur, understell, diff, datasprut osv.
Jeg er ikke så inne på motorene til mx5 og hvordan de er å trimme uten turbo, men man brude klare rundt 200 hk i motor?
Denne kan da også registreres på vei om jeg skulle ønske det siden den ikke har turbo.
4.
Honda civic 1,6 vti turbo.
Letta, med heftig understell, datasprut og det hele. sikte på 300 hk på hjula.
Budsjett: 150k
5.
Honda civic k20 maskin med ITB.
denne motoren er det ca 200 hk i originalt og på et letta hb karosseri på rundt 850 kg vil dette gå veldig bra. Også her de tilbehørene ekstra som nevnt på de andre.
budsjett 150k ca
Hør den lyden folkens.
Kommer oppdateringer tterhvert som jeg gidder skrive mer + div bilder og filmer av hva jeg er ute etter.
kom med innspill folkens. Her trengs tips ang bygger som alt finens og slikt.