Jeg vet ikke hvor mange som lider av samme "sykdom" som meg, men avslutningen på ALMS(American Le Mans Series) løpet i går/natt, var en triller som jeg er glad jeg ikke gikk glipp av.
Etter 12 timers kjøring skilte det 202 tusendeler i mål mellom 1. plass (RISI COMPETIZIONE / Ferrari F430 GT) og 2. plass (FLYING LIZARD MOTORSPORTS / Porsche 911 GT3 RSR) i GT2 klassen. Og med steinhard kjøring de siste rundene var antageligvis noe av det beste jeg har sett dette årtusenet. Det gjorde opp for 4+ timer med racing, som Audi's R10 TDI vant med god margin, 6 runder, på nr 2.
Til sammenligning så var høydepunktet i Formel 1 fra Melbourne da David Coulthard kjørte over Alexander Wurz. Er ikke like gøy å se på biler som kjører på rekke. 2 kjedelige timer med babling på tv3.
Posted: 18 Mar 2007, 18:52
by motorhead
Enig med du!
F1 er stort sett et langt gjesp. Bedre på -70 tallet da de kjørte med lett drift ut av svinga og menn var menn. Dessverre fikk vi bare servert enkelte løp den gang, og oftest bare 1 minutt på sportsrevyen etter all den hersens fotballen
Posted: 18 Mar 2007, 19:17
by biXen
Heller ingen F1 fan, men så på det i natt sånn halvveis. Jeg har fulgt litt med den der Rizi Competitione Ferrarien fordi de er sponsa av Forza Motorsport 2, og de har øvd seg på den banen med sin egen bil i Forza 2, så ut som det hjalp
Posted: 18 Mar 2007, 19:18
by cartman
biXen wrote:Heller ingen F1 fan, men så på det i natt sånn halvveis. Jeg har fulgt litt med den der Rizi Competitione Ferrarien fordi de er sponsa av Forza Motorsport 2, og de har øvd seg på den banen med sin egen bil i Forza 2, så ut som det hjalp
Vel, han smurte porscha rimelig godt ett par ganger, så ja, det kan hende han har spillt litt mye bilspill...
Er forøvrig sammendrag på Motors TV idag for andre som har Get (UPC) sin digitale pakke.
Edit: oppdatert til klipp med bedre kvalitet.
Ahhh...
Blir aldri lei av å se sånt!
For de som ikke har sett så mye på ALMS, så er klassene som følger:
- GT1
- GT2
- GT2S
- LMP1
- LMP2
Det deltar 24 team, hvor mange av dem har 2 biler.
I GT1 deltar følgende biler: Aston Martin DBR9 og Corvette C6.R
I GT2 deltar: Ferrari F430 GT, Porsche 911 GT3 RSR og Panoz Esperante GTLM.
I GT2S er det foreløpig ingen deltagere
I LMP1 er det Audi R10 TDI, Lola EX257-AER og Creation CA06H-Judd
LMP2 består av Courage LC75-Acura, Lola B07/40-Mazda, Porsche RS Spyder, Lola R05/40-Judd, Lola B05/40-Acura og Radical SR9-AER
Det teamet som kjører med Mazda motor er B-K MOTORSPORTS (Siden er under utvikling for øyeblikket.)
Info om motoren:
MAZDASPEED engineers in the U.S. and Japan, in conjunction with U.K. based Advanced Engine Research Ltd (AER), will debut an all-new MZR-R prototype engine at the 2007 12 Hours of Sebring.
The new engine, a clean sheet design, is a turbocharged 2.0 liter in-line four cylinder. The performance goals for the engine are 500hp and 400 lb-ft, with the durability to succeed in such grueling races as the 12 Hours of Sebring and the 10-hour Petit Le Mans.
The engineering team is working to incorporate the production-based Mazda Direct Injection Spark Ignition (DISI) system into the race motor.
The technical collaboration between Mazda and AER has been non-stop in preparation for the season-opener at Sebring.
Hadde de fått til noe lignende i F1 igjen, så hadde jeg ikke sovna fra 70% av løpene..
Posted: 19 Mar 2007, 20:53
by arildh
Steike.. 2.0 "NC Sport" motor med 500 hk som tåler minimum 12 timers sinnsvak pining. Tenk å hatt en NC med denne under panseret. Det tilsvarer jo 1000 gatebil/dragracing hester mht. holdbarhet.
Kan tenke meg det er mye snasen innmat i form av veiv, råder, topp osv.
Lurer på hvilket ladetrykk og turtall den yter 500. Ikke minst hvor mye radiator og IC det skal til for å holde slikt nedkjølt.
Posted: 24 Mar 2007, 01:27
by HF-mx5T
jeg vil ha en nc, med den motorpakka..
Posted: 25 Mar 2007, 15:46
by cartman
Noen som vet om den motoren er brukt i noen tidligere modeller, annet en NC? Jeg må ha ett alternativ til 13B'en i RX-7'en, og det er nesten en forpliktelse å bytte ut med en Mazda motor...
Posted: 25 Mar 2007, 18:17
by _mx5_Rune_
hvorfor wankellogo på en racerbil med stempelmotor?
Ford bruker jo samme blokk i bla Focus RS og de andre 4 cyl motorene sine fra 2004-
En RXsjuu fortjener jo i det minste en 2.3 fra Mazda 6 MPS. MX-7....
Ford bruker jo samme blokk i bla Focus RS og de andre 4 cyl motorene sine fra 2004-
En RXsjuu fortjener jo i det minste en 2.3 fra Mazda 6 MPS. MX-7....
2,3 literen har for langt slag, så da kan man ikke varve så høyt. 2,0 literen er nok den av de større motorene (fom 1,6l) som er best egnet for racing.