Page 1 of 1

Posted: 30 Mar 2007, 22:33
by MX-Morten
Ble selv stoppet i teknisk kontroll, uten å få bot for det. De nevnte det ikke engang. :roll:

Posted: 30 Mar 2007, 23:14
by Fred
Det er vel ganske enkelt. Det er ikke lov=bot. Men ikke alltid de bryr seg. syntes det er rart at man ikke får tilsnakk når man blir stoppa i kontroll. Men uansett bare å ta sjansen.

Re: Bot for manglende vippelys?

Posted: 31 Mar 2007, 00:09
by PKD
Diem wrote:Mange mx'er kjører rundt uten å ha oppe vippelysene. Altså bare parkeringslysene. Er det noen her som har blitt stoppet eller fått bot for dette? (Midt på lyse dagen altså).

Jeg snakket med en politipatrulje som tanket bensin ved siden av meg idag, og de sa at de ikke gadd å bry seg hvis det var midt på dagen og solskinn. Men understrekte at det i utgangspunktet er mulig å få bot for det.
Du kan kjøre helt lovlig uten vippelyktene oppe, forklaring i denne tråden: http://www.mx5-miata.no/modules.php?nam ... pic&t=2226

Posted: 31 Mar 2007, 02:15
by shutinc
Møter på onkel (politiet) flere ganger daglig med vippelyktene nede når jeg kjører til og fra jobb. De er mer opptatte av å følge med på veien (og, hverandre) enn å bry seg med at jeg kjører med parklys midt på dagen.

Varierer vel fra bil til bil og hvem som faktisk sitter bak rattet i politibilen for hvem som gir ut bøter og hvem som gir seg f... Men vet i alle fall om at flere biler som kjører med tåkelysa og kjørelys når det er mørkt får seg en regning med seg på hjemturen. Skulle nesten tro at mange politifolk faktisk ikke er klar over at NA'er har vippelykter.

Posted: 31 Mar 2007, 08:28
by kodvaag
Hvis du bygger om parklyset, slik at du har en stk 21W/5W pære der hvor blinklyset var, tar vekk det gule inni lykten, så kan du enkelt snakke deg ut av et forenklet forelegg.

Sjalter bare mellom 5watt og 21watt, og sier, herrr kongstabpel, det er parkeringslys, og det er kjørelys for dagen. Mazda lagde det slik for at du skulle slippe å kjøre med vippelyktene oppe på dagtid, i land med påbudt kjørelys.

Blinklys legger du i de ytterste lyktene.
Da må du sannsynligvis ha mindre wattstyrke på blinkpæra, det er ikke bra av to årsaker.
1: vanskeligere å se blinklyset ditt for møtende trafikkk.
2: blinklyset ditt blinker for fort, pga releet tro at ei pære er gåen.

nr 2 er lett å fikse, bare sett inn biltemas 35watt pære i bakre blinklys, i stedet for den originale 21 watt, og alt etter hvilken skjermblinkers du har, prøv å finn en kraftigere pære til denne også.

Når du er i gang, bytt ut bremselysene fra 21 watt til 35 watt, så er sjansen litt mindre for at du blir påkjørt bakfra.


Ja, jeg har lyst på MX-5 igjen. :D

Posted: 31 Mar 2007, 18:10
by TraCkinG
kodvaag wrote:Hvis du bygger om parklyset, slik at du har en stk 21W/5W pære der hvor blinklyset var, tar vekk det gule inni lykten, så kan du enkelt snakke deg ut av et forenklet forelegg.

Sjalter bare mellom 5watt og 21watt, og sier, herrr kongstabpel, det er parkeringslys, og det er kjørelys for dagen. Mazda lagde det slik for at du skulle slippe å kjøre med vippelyktene oppe på dagtid, i land med påbudt kjørelys.

Blinklys legger du i de ytterste lyktene.
Da må du sannsynligvis ha mindre wattstyrke på blinkpæra, det er ikke bra av to årsaker.
1: vanskeligere å se blinklyset ditt for møtende trafikkk.
2: blinklyset ditt blinker for fort, pga releet tro at ei pære er gåen.

nr 2 er lett å fikse, bare sett inn biltemas 35watt pære i bakre blinklys, i stedet for den originale 21 watt, og alt etter hvilken skjermblinkers du har, prøv å finn en kraftigere pære til denne også.

Når du er i gang, bytt ut bremselysene fra 21 watt til 35 watt, så er sjansen litt mindre for at du blir påkjørt bakfra.


Ja, jeg har lyst på MX-5 igjen. :D
tror nesten dette er gjort hos meg, uten at jeg er helt sikker, men akkurat det der med at blinklyset blinker for fort, det kjenner jeg meg veldig godt igjen i! (og jeg vil helst ikke bytte til annen pære, for nå har jeg klare lykter bak, med sånn "sølv"pære.. og så vidt jeg vet, så er ikke denne mulig å få i andre wattstyrker..

men, når denne ombygningen er foretatt, skal det da gå ann å "blinke" med de små lysene?

Posted: 31 Mar 2007, 19:02
by kodvaag
Få tak i 5W gule små pærer som du monterer ytterst. Hvis Usa modell: da må du skaffe pæreholder og bore hull i lykta til denne.

Gå på Biltema og kjøp 35W lyspærer med en tråd til bakre blinklys. Dersom du bare bytter ut blinkpæra foran med 5w, så er lasten for liten for blinkreleet, dette tror du har en defekt pære, og så blinker det dobbelt så fort. Med for kraftig pære bak så utjevner du dette, og blinklysene blinker med rett frekvens på tross av for liten pære foran.
(Kjøp et ekstra sett til 35W ryggelysene, så blir de kjempesterke, og et ekstra sett i reserve. Biltema er Biltema, husk det)

Kjøp også et vekslende rele. D.v.s. et rele som leder strømmen en vei hvis ikke du gir releet styrespenning, og en annen vei hvis du gir styrespenning.

Så, i den "store" delen av lykta må du få tak i en sokkel som takler 21W/5Wpærer. (Har du usa bil så tror jeg du har den fra før)
Hvis ikke er det skroten, og robbe noen 1988-1993 Mazda 626, eller noen andre biler som har Volvo 240-type kjørelys. (Sterke parklys på dagen)

Klipp pluss kabelen til parklyset. Koble denne inn på inngangen på et vekslende rele.
Den ene utgangen kobler du til pluss inngangen på 5W tråden på 21W/5W pæra.
Den andre utgangen kobler du til pluss inngangen på 21W tråden på 21W/5W pæra.

Da vil parklysene lyse når spolen på det vekslende releet er strømløst, og når spolen er spenningssatt vil 21W tråden lys, og 5W tråden slokke.

Tilførsel til spolen: Få tak i en tåkebaklysbryter fra en 1990 til 1994 Mazda 323. Denne bryteren setter du inn i en ledig plass i instrumentbordet. (Har du USA utgaven kan du ihvertfall plugge denne inn i originalt kabelnett på plass nr to fra venstre, til høyre for cruice controll bryteren)
Vips, nå virker instrumentlyset i bryteren, og du har akkurat den funksjonen du trenger for å styre det vekslende releet, bortsett fra en ting. Det ligger en kabel med en liten rund hun-kontakt på på venstre innerskjerm, ca 5 cm lang.
Nå har du pluss signal på denne kabelen når tåkelysbryteren er trykket inn OG hovedlysene er slått på.
Da er jo hele vitsen borte, for vippelyktene er jo oppe!
For å endre dette så må du finne en kabel under dashbordet som har pluss ved parklys på, og bytte om supplyen til bryteren med denne, og dermed kan du bruke den vanlige bryteren til å slå på parklys, og trykke inn tåkelysbryteren så får du slått av 5W trådene og tent 21W trådene.

MEN, til dere som har Deutches ausfurung: Dere har jo tåkebaklys og bryter allerede...

Posted: 31 Mar 2007, 19:52
by MX-Morten
etter kontrollen, bygde jeg om slik som anbefalt lengre oppe i denne tråden, og det kom faktisk glatt gjennom EU kontrollen også gitt.

selv om blinkerne blinker bittegrann raskere enn normalt :wink:

Posted: 07 Apr 2007, 16:34
by uggla
Jeg ble stoppet i Kirkeveien, utafor Ullevål Sykehus engang. Da var det stor rutinekontroll og de vinket meg inn, sjekket førerkort/vognkort og sa at jeg måtte: "se til å ha opp vippe-lysa dine, gutt."

Jeg spilte litt dum og lot som jeg ikke visste bedre. Han var veldig hyggelig og likte åpenbart bilen min. Slapp med tilsnakk.

Fungerer som regel best det, å legge seg flat. Både parkeringsvakter (kommunale ihvertfall) og politibetjenter er vel ikke vant til å møte hyggelige, høflige folk som legger seg flate. Si unnskyld og spør gjerne om hva du burde gjort annerledes neste gang, da blir dem så hyggelig atte.

My $0.02...

Posted: 07 Apr 2007, 17:47
by _mx5_Rune_
siden min bil er norsksolgt ble min bil levert med kjørelys bygd inn i smålyktene, dette er samme modden som det linkes til ovenfor.. har møtt politi både på vanlig dag og i mørke uten at de har kommentert lyktene.. dette er en modd som anbefales.. ;)