Den STORE felg/dekk-vekt tråden

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3031
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

B1ackBoX wrote:Størrelsen er 7Jx15R2 vet det er 15", men resten sier meg ikke noe. Noen som har en anelse?
Du tenker på specs på felga, ikke sant?

R2: ingen aning, men 7J = 7 tommers bredde. Beste matchen er vel 205/195-dekk med 50-profil.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
JonasT
0 RPM
0 RPM
Posts: 33
Joined: 14 May 2009, 16:37
Location: Kongsvinger
Status: Offline

Post by JonasT »

Finnes det noen felg i samme utførelse som rota rb, panasport etc som hevder seg i toppen når det gjelder vekt ?
Medlem nr 1241
Blå '92 mx-5
User avatar
mrinzane
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1156
Joined: 28 Jul 2006, 02:00
Location: Aalesund
Status: Offline

Post by mrinzane »

usikker, men du kan google litt rundt Chapparal og Watanabe r types felger...
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
Adrian
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 452
Joined: 13 Sep 2009, 00:50
Location: Nord for Bergen
Status: Offline

Post by Adrian »

Har tenkt litt på dette med uavfjæret vekt.. Det står 17" Momo felger på bilen nå, men de veier jo 19kg pr stk ferdig med dekk. Synes det er mye.

Har et sett 15" hjul fra en Corolla jeg hadde, disse er 195-50-15 et37. Disse er jo 4 kg lettere pr stk. Merker jeg noe forskjell da? Spør fordi jeg i så fall må handle 2 dekk til de.. Inpress på de passer greit til mx5 nb?
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

Om innpress er mellom 35 og 45 bør det gå greit.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
Adrian
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 452
Joined: 13 Sep 2009, 00:50
Location: Nord for Bergen
Status: Offline

Post by Adrian »

Ok, takker! Handle dekk da.. :wink:
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

villa heller vurdert å handle inn ett sett rpf1 felger som e veldig veldig lette:)
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3031
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

Moonlight wrote:Har et sett 15" hjul fra en Corolla jeg hadde, disse er 195-50-15 et37. Disse er jo 4 kg lettere pr stk. Merker jeg noe forskjell da? Spør fordi jeg i så fall må handle 2 dekk til de.. Inpress på de passer greit til mx5 nb?
Jeg merker forskjell på hjul på 12,7 kg og 13,5 kg i hvertfall. Da spesielt aksellerasjonsmessig. 19 kg på en MX-5? Urk. :)

(185/60-14 gateslicks på originalfelg vs 205/50-15 "vanlige"dekk på OZ Ultraleggera. Bytter mellom disse ca 5-6 ganger per sommer.)
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 761
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Post by Kjakan »

I dag har jeg tatt en vekt-sjekk på div felger jeg har i garasjen.
Brukt badevekt på alle (bakevekt på BBS):
6x15 BBS uten dekk - 5.3kg
5.5x14 Sjøstjerner m/175/65 -14kg
6x14 Corolla GT-twincam m/185/60 -15kg
5x13 Nissan-alufelger m/155/80 - 13kg
7.5x17 Mercedes original m/225/45 - 20kg
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
User avatar
m1chael
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1027
Joined: 29 Dec 2003, 01:00
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by m1chael »

Jeg har et spm til dere dekkguruer her inne

Hva er maks dimensjoner i 16" og 17" som det er mulig å få godkjent på mx5? Med og uten valsing.

16"
16x?x? u/ valsing. Anbefalt ET=?
16x?x? m/ valsing. Anbefalt ET=?

17"
17x?x? u/ valsing. Anbefalt ET=?
17x?x? m/ valsing. Anbefalt ET=?
94 1.8 (Prosjekt)
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Målt med badevekt:

15x9 6UL Gen2 : 5.8 kg
Toyo Proxes R888 225/45-15 ZR15 87W: 8.9 kg

14.7 kg pr. hjørne.

Mye prat om lette felger men i mitt tilfelle er det dekkene som veier mest.
Til å være i denne dimmen tror jeg ikke dette er så ille.
Ut i fra vekt på R888 listet opp her er ikke andre dim i 15 vesentlig lettere enn 225 heller: http://www.racetire.com/products/toyo_r888.htm
Dim-----------Kg.----------
195/55R15V 9
195/50R15V 8.6
205/50ZR15W 9
225/50ZR15W 10
235/50ZR15W 10.9
225/45ZR15W 9
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Post by Harald »

de 225 r888 dekkene er usansynlig brede og, så den totalvekten du veide, er slett ikke gærn, med tanke på at det er 9" felger med matchende dekk.. tipper det ekstra grepet mer enn veier opp for vektforskjellen fra de små org hjula også.. ihvertfall i mitt tilfelle som trenger alt grep jeg kan få.
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Bredden er vel som den lover, 8.9 inch ~ 226 mm.
Men de som faktisk tror de får mer effekt av lette felger bør heller kjøpe de letteste dekkene da de utgjør hovedparten av den roterende massen i ytterkant av hjulet.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3031
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

arildh wrote:Men de som faktisk tror de får mer effekt av lette felger bør heller kjøpe de letteste dekkene da de utgjør hovedparten av den roterende massen i ytterkant av hjulet.
Man bør ha fokus på begge deler selvsagt. Men når det gjelder gummi bør grep prioriteres foran det meste. Finner man en "testvinner" som også er blant de letteste så er man i mål.

Høres til tider ut som at du ikke har noe tro på at lette hjul har noe for seg prestandamessig?
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Vekt på hjul har noe å si. Men ikke så mye som internet skal ha det til.
Klart øker man med 10 kg pr. hjørne vil jo de 40 kg påvirke bilen uansett hvor vekta blir plassert.
Med alle andre variable som påvirker grep, akselerasjon og feel tror jeg +- 1-2 kg er vanskelig å kunne kjenne. Spes når dekket har mer å si for vekten enn selve felgen.
Jeg kjørte raskere på 16.3 kg 17 " enn 14.8 kg 15" hjul med samme bredde R888. Ikke akkurat vitenskapelig måling da jeg konstant endrer på bilen i form av deler og justeringer.
Nå går jeg tilbake til 15" med ca. samme vekt igjen men med annen ET og bredde. Det vil forhåpentligvis ha en effekt men neppe pga. av lavere vekt i min setting.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
Post Reply