Page 1 of 2
påhengsmotor med startproblemer
Posted: 26 Apr 2007, 17:49
by mojo-91
Er det noen som har peiling på påhengsmotorer?
Jeg har en 40hk, totakt motor fra 2002. Den sliter med å få start når motoren er kald. Når jeg skal starte den så sette jeg opp tomgangsgassen, choker og vrir om nøkkelen. Da starter den på et blunk, men slokner like raskt. SLik er det alltid; starter på første , men slokner. der etter så er det umulig å få start igjen. Først etter 30 forsøk så starter den men da putrer den surt og gir fra seg mye eksos. Hvis jeg da gir gass så slokner den. Den må stå slik å være sur en stund før turtallet legger seg og båten er klar til bruk. Da funker den normalt. Etter et par timer på et svaberg i oslofjorden er det likeens igjen. Kjipt.
Noen som kan hjelpe?
Posted: 26 Apr 2007, 19:27
by siemens
Legg inn hvilke merke du har, så kansje
Posted: 27 Apr 2007, 09:29
by Dalton
Har noenlunde samme problem på min påhenger, men der kommer "feilen" av at det er monter ett stort bensin filter som tar tid å få fylt opp.
Den kan starte, men så stopper den igjen fort. den er slik helt til bensinen har kommet på ett skikkelig nivå i filtret, så blir den bra igjen.
Hvis motoren min står ubrukt i flere timer så renner bnensinen tilbake i tanken igjen, og da er det samme problem igjen. Jeg kommer til å koble vekk dette filtret, og heller sette på ett lite filter som ikke tar en evighet å fylle.
Posted: 27 Apr 2007, 18:07
by mojo-91
siemens wrote:Legg inn hvilke merke du har, så kansje
motoren er en 40 hk totakt, tosylindret Mariner fra 2003.
Alt er originalt.
Posted: 27 Apr 2007, 19:18
by siemens
ok, lenge siden bensin filter bytte??
Evt har du prøvd og koble deg forbi bensin filteret??
Min var også slik, jeg måtte bytte filter hver sesong.
Utrolig mye dritt som sammler seg i tanken i løpet av en sesong.
Posted: 02 May 2007, 10:55
by mojo-91
Bensinfilteret, er det den beholderen med bensin som fylles når man pumper med gummibelgen, eller ligger dette filteret noe sted etter dette?
Posted: 02 May 2007, 16:24
by siemens
På noen tanker sitter det et filter enten inne i tanken (ofte like før det kommer ut av tanken) og et filter like føre forgassern.
Følg slangen inne i tanken helt opp til toppen av tanken (like før den kommer ut av tanken) så kan du kansje kjenne et filter.
Er det ikke filter der må du følge bensin slangen inn til motoren og se om du kan finne et metall hus (firkantet liten boks) som bensin slangen går inn til.
Da har du funnet filteret.
Båt motoren er avhenig av et visst trykk for og kunne suge, er filteret tett så suger motoren men får ingen ting.
Det resulterer i at bensin slangen vil hoppe av pga for høyt trykk.
Den får bensin etter hvert som du drar men får for lite, etter hvert starter den og klarer og suge bensin fra tanken.
Du må nok også rense forgasseren din.
Dette går kansje ut sesongen men da er det nok slutt.
Slik jeg forstår det har du ikke byttet før på din

Posted: 03 May 2007, 13:50
by mojo-91
Motoren min starter alltid til slutt og går da fint. Kan det likevel være at bensinfilteret er tett?
Jeg har demontert forgasseren og den var helt fin og rein.
Posted: 03 May 2007, 15:11
by siemens
mojo-91 wrote:Motoren min starter alltid til slutt og går da fint. Kan det likevel være at bensinfilteret er tett?
Jeg har demontert forgasseren og den var helt fin og rein.
Ja den starter alltid til slutt fordi den får litt avgangen men ikke nok på engang fordi fitteret kan være tett.
Bytt plugg samtidig som du holder på (hvis du ikke alt har gjort det da)
Hvor lenge har du hatt båt
Pumper du helt til du pumpa blir hard
Sjekk slangen fra tanken at det ikke har satt seg dritt i slangen.
Da jeg hadde båt med tanken stående i båten så var det noen drit unger som hadde hatt oppi bar nåler i tanken, tetta slangen og filter.
Posted: 03 May 2007, 15:25
by mojo-91
har hatt dene motoren i fire år nå.
Ja jeg pumper til pumpa blir hard.
Jeg skal sjekke slangen og filteret så får vi håpe det ordner seg
takker og bukker

Posted: 03 May 2007, 23:21
by cartman
mojo-91 wrote:har hatt dene motoren i fire år nå.
Ja jeg pumper til pumpa blir hard.
Jeg skal sjekke slangen og filteret så får vi håpe det ordner seg
takker og bukker

Funker choken? Hadde en Johnson 40 hk med elstart og el. choke på nøkkelen. Den var helt lik slik du sier, men etter å ha ordnet slik at det ble kontakt mellom nøkkelen og choken, så starter den på 1-2 forsøket. And still going strong...

Posted: 04 May 2007, 09:23
by siemens
Døtte meg

jeg var sikker på at det var snor start, men det var det ikke 8O Da er cartman inne på noe.
For da får du også samme feilen som du beskriver mojo
Jeg hadde suzuki med snor start
Posted: 04 May 2007, 10:21
by cartman
Påhengsmotorer er noen rare dyr...
Hadde en gang for mange år siden, en Yamaha 20 hk som, for å få den til å gå, så måtte man dra to ganger med choke, og så to ganger uten, så startet og gikk den som ei kule. Dro man 0, 1, 3 eller flere ganger med choke, så ikke pokker om den ville gå. Da var det bare å vente litt, og prøve igjen, 2 med og 2 uten...
Så påhengere er litt som damer. Behandler man dem ikke riktig, så kan det bli trøbbel...

Posted: 04 May 2007, 13:41
by mojo-91
cartman wrote:mojo-91 wrote:har hatt dene motoren i fire år nå.
Ja jeg pumper til pumpa blir hard.
Jeg skal sjekke slangen og filteret så får vi håpe det ordner seg
takker og bukker

Funker choken? Hadde en Johnson 40 hk med elstart og el. choke på nøkkelen. Den var helt lik slik du sier, men etter å ha ordnet slik at det ble kontakt mellom nøkkelen og choken, så starter den på 1-2 forsøket. And still going strong...

Hm...Kan du utdype hva du mener med " etter å ha ordnet slik at det ble kontakt mellom nøkkelen og choken" ?
Jeg hadde et tyveriforsøk i fjor der de hadde fiklet med tenningshullet. den svarte plasten som omslutter der nøkken skal føres inn (den delen som man presser inn når man choker med nøkkelen) er hakket opp, men tenningen er helt fin. Jeg merker ihvertfall ikke noe unormalt når jeg setter i nøkkelen.
Kan det rett og slett være at choken ikke fungerer skikkelig pga. dårlig kontakt?
Posted: 04 May 2007, 17:36
by cartman
mojo-91 wrote:Hm...Kan du utdype hva du mener med " etter å ha ordnet slik at det ble kontakt mellom nøkkelen og choken" ?
Jeg hadde et tyveriforsøk i fjor der de hadde fiklet med tenningshullet. den svarte plasten som omslutter der nøkken skal føres inn (den delen som man presser inn når man choker med nøkkelen) er hakket opp, men tenningen er helt fin. Jeg merker ihvertfall ikke noe unormalt når jeg setter i nøkkelen.
Kan det rett og slett være at choken ikke fungerer skikkelig pga. dårlig kontakt?
Var nettopp det jeg, på en klønete måte, prøvde å få frem. Sjekk at den faktisk fungerer. Jeg fikk en til å hjelpe meg, og trykke inn nøkkelen, mens jeg hadde av dekslet og så at ingenting skjedde. Så prøvde jeg å aktivere den manuelt, og da startet den som bare rakker'n. Johnson har en hendel på siden som man kan skyve på, så går choken på.