Page 1 of 1

Hvorfor MX5?

Posted: 01 May 2007, 01:04
by Steinar
Tror at dette har vært et tema før, men hvorfor har dere valgt å kjøpe/kjøre MX5/Miata?
Makan til upraktisk kjøretøy. Dårlig plass, dyr i innkjøp, bagasjeplass som i ei gammel folkevogn osv. osv. I tillegg er jo MX5 en japsebil. Lovte meg selv for mange år siden at japsebil skulle jeg aldri kjøpe.
OK, kvaliteten var bra, men kjøreegenskaper kunne ikke japsene bygge inn i en bil.

For min egen del:
Kjøpte meg en Triumph Spitfire da jeg var 18 år. Toseters åpen sportsbil: Konge.
Etter tre uker lovte jeg meg selv at dersom jeg noen gang kom til England skulle jeg stoppe å pisse på grava til Lucas (Han som oppfant mørket). Makan til elektriske problemer har jeg ikke hatt hverken før eller siden, selv om Spitfire'n alltid startet hver morgen. Blinklysrele, strømbrytere, vinduspussermotor, alt gikk i stykker. Det positive: Jeg lærte meg å mekke å sveise bil. (Glemte å si at stålkvaliteten i bilen var på høyde med bølgepapp, 8 år gammel bil og gjennomrustet bunnplate. Muligens at rustbeskyttelsen i dag er bedre enn for 35 år siden). Men kjøreegenskaper hadde jo den.
JO TAKK, full spiker gjennom en krapp sving og bilen hoppa sideveis som en kenguru. Har siden skjønt at pendelaksler på bakakselen kanskje ikke er forenelig med gode kjøreegenskaper.
Når våren kom tok fornuften fatt. Solgte Triumph Spitfire'en og kjøpte motorsykkel: En 2 år gammel Triumph Daytona T100R i deler og med Lucas el-system. (Enkelte er tungnemme) Mekka sykkelen sammen og den holdt utrolig nok i to år uten et feilslag. Siden ble det andre motorsykeler for alle penga i 30 år.
Vel, alderen, kona og ungene krever sitt, så søken etter en åpen toseter begynte. Holdt på å kjøpe en Triumph Spitfire for 10 år siden (Tungnem x2), men en kameret av meg kjøpte den i stedet. Den brakte oss driftsikkert opp og ned til Mantorp Park (170 mil tur/retur) 2 år på rad. Det tredje året måtte vi ta tog/fly hjem.
Etter dette begynte tankene på en gammel engelsk sportsbil å bli ganske kjølige.

Bodde/jobba noe i Sveits for 2-4 år siden. Lånte der en 1996 mod. MX5 1.8l som jeg brukte jevnlig. Ble bitt av basillen og planla å kjøpe denne bilen for å ta den med hjem.
En førerløs Sveitsisk traktor ville dette annerledes, så jeg returnerte til Norge uten MX5.

Vel hjemme ble jakten på en NA 1994-1996 mod. 1.8l intensivert, men fant ingen som var bra nok. (Ville ha en bil som var i mest mulig original stand). Kom over en 1999 mod. NB 1.8 i stedet (solgt ny i Norge) og kjøpte denne. Har ikke angret et sekund (Selv om jeg liker utseendet på NA bedre).

Min gamle mor på 82 år tok en prøvetur med MX5’en med cabben nede i går kveld. Hun kom tilbake med et stort glis om munnen og lurte på om hun skulle bytte inn Opel Corsa'en i en MX5. (Riktignok er setehøyden i MX5'en noe lavere enn i Opel’en, med påfølgende problemer for en gammel kropp å komme seg inn og ut av bilen.)
Tror at gliset til mor sa alt (og hvorfor også jeg kjører MX5): Kjøreglede og vind i håret.
(Nå er ikke min mor verdens råeste sjåfør. Hun holder jevn fart overalt: 50-70 km/t i tettbygd strøk og på landeveien, så en lovprisning av kjøreegenskaper kom ikke fra hennes munn.)

Dette ble litt mimring, men kanskje en god forklaring på hvorfor man kjører en trang upraktisk bil.

PS: Har bare en blikkboks med tak til rådighet i kveld da kona tok MX5’en. j**** kj******.

Steinar

Posted: 01 May 2007, 11:10
by motorhead
Jeg skulle ha bil med front motor og bakhjulsdrift. Det sto til slutt mellom Porsche 944 eller BMW 325/328. Med Audi S2 som outsider.
Lotos 7, eller Caterham var _for_ små og upraktiske, og Mazda RX-7 var tross alt japse :?

Så tipsa jeg, på fleip, moder`n om at hu kunne kjøpe seg MX-5 på sine gamle dager. Etter å ha lekt med tanken selv noen uker, kom jeg fram til at det måtte være et ok kompromiss for meg selv også.

Kjøpte min første i -01, og er i gang med min andre MX-5 nå. Stortrives med bilen som kan brukes både til hverdags og på bane uten problem :D
Det eneste jeg savner, er mer power og lyden av rekke/bokser-sekser. Så jeg går hele tida og vurderer å bytte til Porsche, eller kanskje en BMW neste gang.
Men, det blir lenge til :)

Posted: 01 May 2007, 11:24
by Miatapowers
Etter min mor fikk nett og eg satt å letet etter deler til min gamle mazda 323 som eg knuste girkassen på etter eg monterte turbomotor, så kom eg over noen bilder av en na. da ble eg småforelsket. men penger osv gjorde at det ikkje ble noe bil før en bil i nabokommunen ble for salg noen år senere. tok da turen, og dama var enig dette var morsom bil. handlet så inn min første na.

Posted: 01 May 2007, 12:51
by HF-mx5T
skulle ha rimelig, relativt "ny" bakhjulstrekk cab, med best mulig kjøreegenskaper, for minst mulig penger.. siden jeg allerede var hekta på banekjøring.. kjøpte en 92 mx5 som allerede hadde turbo.. og har bare spora av siden.. Har en 97 bmw 5serie ved sidenav siden mxen blir i overkant upraktisk når man modifiserer for mye..

Posted: 01 May 2007, 13:32
by biXen
Jeg har som trådstarter vært borti Spitfire, faren til en kamerat hadde en sånnen, morsom bil, men med typiske engelsk bil mangler :P Kjørte også en Barchetta gjennom samme kamerat, den er forholdsvis sprek, men har ikke noe utseende jeg liker. Etter det gikk åra, og selv om jeg er størst fan av Porsche / Ruf, så har jeg alltid likt noen av japsebilene. Kanskje ikke de vanlige som Supra og Skyline, men mer RX-7, RX-8 og MX-5, samt så smått S2000 og noen Lexuser.

Jeg så først på NA, det er sikkert 3-4 år siden nå. Prøvekjørte en i Sandnes med en hyggelig medlem av klubben, og etter det var det egentlig bestemt at det skulle bli min første bil. Så når jeg endelig i alder av 24 år kjøpte min første bil så ble det en svart NB som jeg reiste til Trondheim for å kjøpe. Det var jo mye pga. økonomien at jeg plutselig kunne kjøpe bil, og jeg hadde vel alltid likt NB bedre enn NA selv om jeg likte NA for den klassiske looken også.

Er veldig fornøyd med bilen, venter nå på å få senkt, men har veldig lyst på mer kraft. 1,6 er dødt :) Men ligger man og lurer litt på gira så greier man å overraske noen med det også :P Plassen har jeg ikke noe STORT problem med, har kamerater som kan trå inn om jeg skal frakte store ting. Et ekstra sete gjør at man slipper å kjøre folk rundtom hele tiden :) Og det er en deilig følelse å ta ned taket og cruise rundt, selv om jeg innbiller meg at man ser litt fjern ut i blikket når man kjører en slik bil, men det får nå bare være :)

Posted: 01 May 2007, 13:32
by fatlaces
var på nyttårsselskap hos et par, hvor mannen er gammel mekaniker og kona er ivrig mx-5 bruker. Etter å ha hørt på han snakke om hvor bra bilen er og hvor utrolig lite feil det var på den, så begynte tankene å svirre. Hadde da ikke eid en bil på ca 4 år etter min første bil, en toyota camry 82 mod. som ble kjørt til snuten sa stopp. Følte at jeg var klar for en skikkelig bil etter min første "tullebil", og ca 2-3 måneder etterpå var jeg eier av mx-5 og har ikke angret ett sekund! Bilen er 17 år gammel, og har bare hatt bilen på verksted i forbindelse med kræsj. Bare passe på olje og sånt vanlig stæsh, så er den din beste venn :D

må jo også sies at jeg nå så smått snuser litt på noe annet, men mx-5'en har satt en veldig høy standard til hva man anser som gode kjøreegenskaper og kjøreglede.

Posted: 01 May 2007, 16:05
by mussa
Vel, hvor skal man starte.. Fatter`n har lidenskap for gamle biler og har en MG tc fra 1947, toseter med 1.6 liters motor med dobble forgassere, og selvsagt cab.. Så ble jeg ferdig med studiene og begynnte å jobbe i fjor sommer.. Bestemte meg da for å kjøpe en toseter cabrolet.. Leita og kikka rundt i et par måneder.. Så på autofil at de testet MR2 og MX5.. Leita så iblandt de to biltypene og kom frem til at MX5 var den peneste.
Jeg dro til TG bil i Drammen for å se på en svart NB.. Etter en testrunde hadde jeg bestemt meg for MX5, men ikke på TG bil.. Hehe.. De kastet bilen omtrent etter meg, noe vel interesert i å selge den bilen til meg.. Jeg leita videre og smelta helt for en NB som sto til salgs i Fredrikstad.. 1.8 liter, skinnseter osv..Fikk ja fra banken og dro rett til Fredrikstad for å handle meg bil.. Har kjørt den bilen 20000 km siden 1. august 06 og er storfornøyd! Nå har jeg lyst på en NA også, gjerne med turbo.. Hehe..

Posted: 01 May 2007, 16:41
by Vidar
Starta når jeg var på leting etter ny bil.. Var på utkikk etter en bil til ca 100k. Prøvde litt forskjellige biler... Men fant ut at jeg ikke skulle kjøpe en kjedlig gubbebil. Det kan jeg gjøre når jeg må... Kom over en rød NA i Trondeim som jeg dro å prøvde.. Etter en prøverunde med den bilen og noen dager i tenkeboksen. Surfa litt på nett også, da kom jeg over MX5/miata klubben. Fikk en del råd og tips på det gammle forumet. Bestemte meg etter hvert at jeg skulle prøve å få tak i en Miata, ville ha med Airbag og AC.. Den første røde jeg prøvde slo jeg fra meg, etter som selgeren bare kom med masse tull.. Han sa bla at han hadde brukt bilen og sønnen hans var også interessert i å kjøpe bilen.. Men i følge xdama til sønnen hans, så var det gammle bilen til sønnen :roll:

Surfa etter nye MX5er og fant hvit NA som så bra ut. Prøve bilen i Drammen. Var fornøyd med bilen. Men det var pant på den.. Fikk pruta den ned til 90k (noe som var billig den gangen) Ringte banken å sjekka at bilen ble fri for heftelser hvis jeg betalte inn 90k..
Tog en togtur til Porsgrunn og kjørte hjem i en hvit helt orignal Miata..

Posted: 01 May 2007, 20:34
by _mx5_Rune_
Jeg har vokst opp med en par mazda 626 i familien, bytta bil ofte nok til at vi fikk mazdabladet fra kolberg i posten.. jeg som alltid har vært bilinteressert forgudet disse bladene og tittet side opp og side ned på bildene av de flotte mazdaene (hadde ikke lært meg å lese enda)
jeg var vel i 6-7årsalderen når jeg kom over bildet av en mazda mx5, helt standard i classic red.. som liten gutt begynte drømmene å svirre og allerede da lovte jeg fattern at en slik bil skulle jeg ha når jeg ble stor.. årene gikk og jeg jobbet og sparte alt jeg var god for, målet var at mx5en skulle stå på gårdsplassen på 16årsdagen, men uansett hvor lenge jeg leita så fant jeg ikke en bil jeg følte var den rette (har jobbet som bilklargjører siden jeg var 10år gammel og er derfor meeeget kresen på biler) Noen dager etter at jeg fylte 17 (ca 1.5år siden) kom jeg over bilen som jeg idag er eier av. var ingen tvil, jeg ringte ned til Ulstein bil som hadde tatt bilen inn og forhørte meg om bilen.. like etterpå slo jeg til.. noen uker etterpå sto drømmebilen endelig på gårdsplassen og jeg var (uten noen form for hjelp fra banken) blitt den stolte eier av min første bil...

Posted: 01 May 2007, 21:30
by MX-Morten
Ble frelst da jeg fikk se en Shogun Stylet MX-5 på nettet. Kjøpte meg en orginal, og stylet den etterhvert som pengene rullet inn.

Posted: 02 May 2007, 18:45
by Husbyaune
Hadde begynnt å jobbe og fant et bilblad på jobben. var iverig etter en 911 fra 70-tallet, men var vanskelig å finne en til 80.000,- som så pen og fin ut. Begynte etterhvert og se etter en annen morsom bil til rundt samme pris og så en mx-5 og da startet drømmen. etter 1 år med sparing fant jeg en på nettet og pratet med foreldrene mine om å kjøpe den, men de sa at jeg ikke måtte komme hjem med en slik gammel bil til en slik pris så lenge jeg bodde hjemme! de dro på ferie og jeg dro til tr.heim og gjorde det beste kjøpet jeg noen gang har gjort! Det hender noen ganger tilig om morgenen at jeg hører fattern starte bilen og tar seg en morgentur før jeg har stått opp :wink:

Angrer ikke på at jeg kjøpte en slik morsom og spennende bil!

Posted: 02 May 2007, 19:38
by siemens
Min historie er slik, var lei og kjøre (kjøpe) gammle bilene fra min far og ville egentelig ha en sports bil.
Snakket litt med jonaldo om mx5, men tanken kom kjapt HÆ HVORFOR HA CAB I VINTER NORGE (opplært av min far akkurat den der he he)
Prøvde jonaldo sin en tur og letingen av mx5 ble faktum.

Posted: 02 May 2007, 20:14
by biXen
siemens wrote:men tanken kom kjapt HÆ HVORFOR HA CAB I VINTER NORGE (opplært av min far akkurat den der he he)
Takk f... for global oppvarming :D