Page 1 of 2

mx-5 for liten?

Posted: 18 Jul 2007, 23:37
by Stalfa
...for menn ? :wink:

Grunnen til jeg spør er at jeg faktisk er for lang for de mx-5'ene jeg har sittet i. Jeg er 187cm lang, men har forholdsvis lang rygg. Etter og ha kjørt en slik, ble jeg øm i panna et døgn etterpå på grunn av at hodet stakk for langt opp under kjøreturen. Følte også at jeg måtte sikte for å se igjennom frontruta. Har såvidt prøvesittet den siste generasjon hos en Mazda forhandler og fikk samme inntrykket.

Hvor mye klarer man å senke sittestillingen ved å modifisere/skifte ut sjåførsete?

Når tiden strekker til for en lekebil så er MX-5 en av favorittene, bortsett fra akkurat nå er den ikke på listen over aktuelle kandidater fordi den ikke passer meg :)

Posted: 19 Jul 2007, 00:19
by _mx5_Rune_
jeg er 193 på strømpelesten og har egentlig ikke noen problemer med å sitte godt i mx5en.. klarer dog ikke å kjøre med hjelmen på samtidig som taket, men bortsett fra dette går det helt fint.. hadde jeg derimot vært noen få cm langre ville jeg nok ha hatt problemer..

jeg kjører vel og merke NA,, har sittet i NB og erfaringen derfra var at det var endel trangere.. tror ikke jeg hadde trivdes i en NB over tid for å si det slik..

men men er man entusiast så er det utrolig hvor liten man klarer å gjøre seg.. :lol: :mrgreen:

Posted: 19 Jul 2007, 01:03
by Vidar
Er mulig å fjerne litt støffing fra setet for å senke setet litt..

Posted: 19 Jul 2007, 08:14
by okhandel
Jeg er 192 og har ingen problemer. Har skrudd ut solskjermene og vips så ble det mye bedre utsikt fremover.

Posted: 19 Jul 2007, 09:39
by Hauk
Sports/bøttestoler som senker er også en option. Ligger på lista mi - uten at jeg plages slik ting er nå. Sidestøtte er digg, og lavt tyngdepunkt er imperativt. :)

Edit: Og jeg på 185 cm blir jo bare en mygg i forhold til gigantene her...

Posted: 19 Jul 2007, 11:42
by inglar
Er 186 og støtte borti taket i tide og utide med de originale stolene. Nå har jeg Sparco Sprint bøttestoler og har ganske mange ekstra cm. med klaring. Sitter som støpt også :D

Posted: 19 Jul 2007, 13:40
by arildh
Det er samme plassen i NA og NB, men NB har høyere stoler av en eller annen grunn og har godt av å få høvlet av litt stuffing i setet. Jeg hentet akkurat en Sparco Roadster stol som jeg skal sette i bilen nå. Håper den senker like mye som Sparco Sprinten som jeg har brutk før + bedre komfort. Jeg har kjørt Sparco Sprint til daglig en sommer og det er ikke akkurat noen stol for lengre turer. Klamt og trangt.

Posted: 19 Jul 2007, 14:25
by Hauk
Jeg har satt meg ned sikkert førti ganger, for å finne meg stoler - men klarer aldri å bestemme meg. Hver gang ender det med at jeg ikke tør bestille noe før jeg har prøvesittet de forskjellige.

Skal altså være mest mulig bolt-on, fysisk passe inn i en liten MX-5, ha justerbar rygg (og dette luker ut en haug med kandidater) og så lav som mulig. Skal brukes med standard-beltene, og gjerne ivareta justering frem og tilbake.

Dette er jeg redd for blir ett gigantisk kinder-egg som ikke finnes. :P Den første kriterien som ryker er vel "mest mulig bolt-on"...

Posted: 19 Jul 2007, 17:17
by arildh
Well, etter et par timers prakk, tenking og banning kan jeg konstatere at Sparco Roadster ikke passer uten modifikasjoner av den drøye sorten.
Det går å feste det med litt custom fabrikering av diverse vinkeljern osv men i NB så er sikkerhetsselen festet i den ene skinnen. Jeg leker ikke med livet for å finne et nytt festepunkt for selen så da må jeg finne meg et annet sete hvor det går å ha OEM slidere.

Angående kinderegget til Hauk: Hvor ofte regulerer du ryggen på setet ? Sparco sine stoler har en ganske optimal vinkel som også er en tanke avslappende når hjelmen er av da overdelen av ryggen går bakover for å gi plass til denne.. Jeg savnet aldri vippen når jeg kjørte med Sprint.
Rørstolene som har samme boltmønster som Sprint er ganske så enkel å feste med 4 beslag fra biltema og noen ekstra skruer. Da fungerer slideren som OEM og man kan egentlig ikke komme lavere. En annen fordel er at det blir masse plass bak ryggen for bagasje med normalt innstilt stol. Men som nevnt tidligere så anbefaler jeg ikke Sprint da den sagger over tid og er av billig kvalitet.

Posted: 19 Jul 2007, 20:51
by Hauk
arildh wrote:Angående kinderegget til Hauk: Hvor ofte regulerer du ryggen på setet ?
Når jeg støvsuger inni bilen. :P

Nei, det er ikke ofte. Ideén var at hvis setet har justering i ryggen så er det lettere å finne en komfortabel stilling. Justering av ryggen gjør vel setet bredere også - og plassmangel er jo en issue. Men alt dette koker ned i at jeg må få ræva i gir og heller prøvesitte noen seter. Forslag til sjapper/butikker i Oslo-regionen som har seter stående?

En annen ting er at jeg ikke kommer til å bytte mellom flere forskjellige sett med seter - så de må funke på langtur 100 mil nordover. Både for meg og passasjeren.

Posted: 19 Jul 2007, 20:55
by mussa
Jacobs Auto supply har stoler stående ute i butikken.. Brynsveien 4 eller noe i den duren.. Omtrent ved Helsfyr..

Posted: 19 Jul 2007, 21:23
by Hauk
mussa wrote:Jacobs Auto supply har stoler stående ute i butikken.. Brynsveien 4 eller noe i den duren.. Omtrent ved Helsfyr..
Ah, ja jeg var der for en stund siden da jeg henta Simons cat-backen...

"Østenproduserte"... hmm, skeptisk når de ikke skriver navn på merket. Hehe. Men det var jo en fristende farge da. :)

http://www.auto-supply.no/Internett/Kam ... ow;ID=5176

Posted: 19 Jul 2007, 21:46
by Techtor
De der var jo jo ypperlig til deg da Hauk!

Posted: 19 Jul 2007, 22:18
by arildh
Andre som selger seter er:

- Gundersen motorsport ( Importør av Sparco )
- Kollevold ved Lierskogen eller Fetsund ( Importør Momo )
- Realcar langs østreaker.

Alle har en del seter på utstilling.

Jeg tenkte å ta en tur uten passasjersetet sånn at det bare er å prøve det i for å se om det er plass.

Posted: 20 Jul 2007, 22:24
by arildh
Kjørte på Rudskogen i dag med org. NB sete (de er vel de samme på alle ?) og det gikk faktisk fint. Ikke så værst disse stolene hvis man prestrammer setebeltet. God sidestøtte nederst men ingen rundt skuldrene.
Det jeg savner er dog å kunne gjøre litt heel&toe som er nesten umulig når kneet treffer rattet med org stoler.