Page 1 of 2

Chassis\understell\veiv spørsmål (+ Mitt ny-her-tråd tråd!)

Posted: 13 Mar 2004, 00:43
by craaash
Heihei!
Jeg er visst ny her.. Og jeg er "ny"forelsket i Mazda MX-5\Miata :D


Planen min eg å kjøpe meg en på sensommeren.. helst lenge før :wink:
Så nå er det opp til meg å bare høste inn informasjon, så jeg kan gjøre det ultimate kjøpet!

Ser etter Miata helst. Grunnet (det offisielle navnet 8)) mer ekstrautstyr, penere bakende og sjans til å få lite skilt i fronten!
Helst en sen '91 til '93 mod.

Har lest meg gjennom forumet og diverse FAQs. Fått svar på ganske mye! Takk til alle :mrgreen:

Men det er et par ting jeg lurer på:
Hva skjedde med chassiset\understellet til NA? Fra '94, når 90hk'en tok over for 115hk'en, ble bilen litt mindre stiv osv. eller hur?
Og så var det det veiv problemet med 90-91,5 modellene. Er det noen her som har opplevd problemer?
Holdes det i sjakk med bytting av reg.reim til rette tider?


Takker for svar!

Posted: 13 Mar 2004, 00:46
by Pacmania
miataen er mykere enn mx5en. Miataene har ikke fullt så grove krengehemmere som mx5en har. Er litt usikker på om det er no forskjeller på dempere/fjører. Modell 93 og nyere av mx5 er litt mindre "Gocart" enn de "gamle" er.. Da ble hele understellet mykere. Så dette er egentlig litt smak og behag. Jeg gikk for en 91 modell da jeg vil ha stiv bil(stiv orginalt og stivere skal den bli) :D

Posted: 13 Mar 2004, 03:28
by Precious
Veiv problemet er egentlig ikke et problem, men blir et problem om reg.reima ikke byttes riktig til riktig tid. Dvs ikke forseint og helst på merkeverksted.

92 Mx5 er det jeg ser på som genialt :)
Men det jeg trenger av ekstrautstyr er jo bare servo, diff, el.vinduer. Utover det er det bare luksuss utstyr.

Som du sikkert vet er 92modellen 1.6i 16v motoren på 115hk.

EDIT: Dersom du har planer om turbo/kompressor som blir godkjent så ville jeg hatt en mx5/miata som har hvert i Norge over 10år. For da slipper man unna mange avgifter ved høyning av effekt.

Posted: 13 Mar 2004, 06:14
by Vidar
AC er et ekstrautstyr jeg ikke ville byttet bort..
Precious wrote:Veiv problemet er egentlig ikke et problem, men blir et problem om reg.reima ikke byttes riktig til riktig tid. Dvs ikke forseint og helst på merkeverksted.
92 Mx5 er det jeg ser på som genialt :)
Men det jeg trenger av ekstrautstyr er jo bare servo, diff, el.vinduer. Utover det er det bare luksuss utstyr.
Som du sikkert vet er 92modellen 1.6i 16v motoren på 115hk.
EDIT: Dersom du har planer om turbo/kompressor som blir godkjent så ville jeg hatt en mx5/miata som har hvert i Norge over 10år. For da slipper man unna mange avgifter ved høyning av effekt.

Posted: 13 Mar 2004, 07:57
by kodvaag
Vidar wrote:AC er et ekstrautstyr jeg ikke ville byttet bort..
Hvordan kan dere klare dere uten cruise control på langturer egentlig?? :mrgreen:

Re: Chassis\understell\veiv spørsmål (+ Mitt ny-her-tråd trå

Posted: 13 Mar 2004, 07:59
by kodvaag
craaash wrote:og sjans til å få lite skilt i fronten!
Det får du ikke lengre... da må du kjøpe en som allerede har dette. Statens Vegvesen har innskjerpet kravene. Miata får stort skilt. :cry:

Posted: 13 Mar 2004, 13:35
by Pacmania
kodvaag wrote:
Vidar wrote:AC er et ekstrautstyr jeg ikke ville byttet bort..
Hvordan kan dere klare dere uten cruise control på langturer egentlig?? :mrgreen:
kjører stort sett på svingete landevei hvor det er mest bånn gass og full bremes før svinga :D

Posted: 13 Mar 2004, 15:00
by HansT
Precious wrote:Veiv problemet er egentlig ikke et problem, men blir et problem om reg.reima ikke byttes riktig til riktig tid. Dvs ikke forseint og helst på merkeverksted.
Den eneste gangen jeg har hørt om noen her i Norge som har hatt problem med veiv og fått en kjemperegning, er Kjetil her i Stavanger som var jæ#¤%# uheldig. Den saken pågikk lenge, og du/dere kan lese mer om den i det gamle forumet. Men poenget mitt her er at det i dette tilfellet nettopp var merkeforhandler, ja tilogmed hovedimportøren Iglebæk som hadde jobbet sist på veiven. Det er mao. IKKE en garanti. Problemet har forsåvidt heller ingenting med om en skifter reg.reim for sent eller ikke. Bilene har som kjent "non-interference" motor som gjør at INGENTING blir ødelagt om reg.reim skulle ryke. Problemer kan oppstå når en må ha av veiven, og bl.a. bruker feil moment ved påmontering igjen. Mazda har selv en "fiks" på dette, ved bruk av "loctite" og rett moment under montering er det INGEN problem. Men jeg tror ikke jeg hadde satt penger på at alle Mazda forhandlere rundt om i landet her kjenner til det. Husk også at det gjelder kun biler fram til midten av 91. Husker ikke VIN nummer i farten, men det finner du f.eks. på miata.net. FAQ.
Precious wrote:EDIT: Dersom du har planer om turbo/kompressor som blir godkjent så ville jeg hatt en mx5/miata som har hvert i Norge over 10år. For da slipper man unna mange avgifter ved høyning av effekt.
En liten presisering. På biler importert, eller solgt i Norge FØR 1.1.96 slipper du hk-avgift dersom du øker effekten. Men bilene må fortsatt godkjennes av biltilsyn. Dette har vist seg å være mulig ved hjelp av dokumentasjon fra turbo utgaven av bilen som ble solgt i England på begynnelsen av 90-tallet.

Re: Chassis\understell\veiv spørsmål (+ Mitt ny-her-tråd trå

Posted: 13 Mar 2004, 15:04
by HansT
craaash wrote:Ser etter Miata helst.....

Hva skjedde med chassiset\understellet til NA? Fra '94, når 90hk'en tok over for 115hk'en.....
Takker for svar!
Husk at dersom du ser etter Miata kan du glemme 90hk problematikken. Miata ble fra 94 kun solgt som 1.8 literen..

Posted: 13 Mar 2004, 15:06
by Vidar
Hvor finner man denne dokumentasjon ?
Vet det er en Mazda MX5 Le mans
HansT wrote:
Precious wrote:. Dette har vist seg å være mulig ved hjelp av dokumentasjon fra turbo utgaven av bilen som ble solgt i England på begynnelsen av 90-tallet.

Posted: 13 Mar 2004, 15:17
by HansT
Vidar wrote:Hvor finner man denne dokumentasjon ?
Vet det er en Mazda MX5 Le mans
Tormod som var mye i det gamle forumet fikk godkjent sin turbo konverterte 90 MX5 uten å måtte modifisere noen ting av hverken bremser, oppheng etc. Han brukte dokumentasjon han fikk fra Mazda i England på BBR Turbo modellen. Hvis jeg ikke tar helt feil er Le mans modellen en BBR Turbo som er "hora opp" med lakkeringen Mazda brukte på sine Le mans biler tidlig på 90-tallet og polerte 15" felger. Det er bare produsert 24 stk, så det er nok greiere å bruke BBR dokumentasjonen. Les forøvrig mer her:

http://www.mx5oc.co.uk/specs/bbr.html
http://www.mx5oc.co.uk/specs/lemans.html

Jeg tror Tormod har solgt bilen nå, han hadde FM2 turbo som gikk noe usannsynlig bra.

Posted: 13 Mar 2004, 18:41
by HF-mx5T
noen må få tak i den dokumentasjonen så vi kan dele på den :D

Posted: 13 Mar 2004, 20:42
by Vidar
Du kan jo bare starte med å prøve :)
HF-mx5T wrote:noen må få tak i den dokumentasjonen så vi kan dele på den :D

Posted: 13 Mar 2004, 22:49
by EspenAndre
kodvaag wrote: Hvordan kan dere klare dere uten cruise control på langturer egentlig?? :mrgreen:
Har reist til Monaco/Nice med Mx-5 uten Cruise.. den var savnet men, jeg reiser glatt på sånne turer igjen.. det er ikke et "must"

(Tror ikke jeg kunne holdt så høy fart som jeg gjorde om jeg hadde brukt c.c. for da blir det endel bremsing og sakking, ikke ALLE der som holder høy fart selv om det er autobahn.. (vi holdt vanligvis 130-160km/t)

Var også blitt vant til cruise c. etter min første (Miata) så det var sikkert derfor jeg savnet det.. :-)

anser også AC og høyttalere i nakkestøtter som luksus som ikke er helt nødvendig..

Posted: 16 Mar 2004, 19:17
by craaash
Nice nice!
Takker for gode svar.

Så det er kun understellet så ble mykere fra 1993? Det skal byttes uansett vil jeg tro! :wink:
Noen som har noen dempere som di vil anbefale for en stiv og god tur? :) Jeg hører KYB AGX er gode saker..