Page 1 of 2
Drømme MX5'en
Posted: 22 Sep 2007, 23:54
by Steinar
Dersom ny MX5 skulle handles: Hvilken MX5 er drømmen?
Personlig: Etter å ha prøvd NC 2.0, ble jeg ikke frelst. Syntes ikke den var noe sprekere enn min NB 1.8 1999 mod. Takhøyden var dårligere (Har senka setehøyden på min) og antisladden kobla alt for tidlig inn. Selvfølgelig var den mere komfortabel, lydanlegget var OK osv. Men hvem kjøper en sportsbil for komforten sin skyld?
Har i den siste tiden begynt å helle mot at en 2003-2004 mod Mazdaspeed (1.8 l med turbo) må være den ultimate standard MX5. Synes personlig at den er penere enn NC, og med rimelig enkle midler kan motoren skremmes til en god del mere krefter.
Hadde jeg ubegrenset med penger og tid: NA 1995-1997 mod. med komplett drivlinje og bremser fra en 2003-2004 Mazdaspeed.
Som dere skjønner: Den perfekte MX5 finnes ikke.
Steinar
Posted: 23 Sep 2007, 00:28
by EspenAndre
er nok like mange meninger om dette som det er brukere her...
men for min del, så har jeg nå den mest perfekte originale MX-5 som jeg noen gang har prøvd...
Posted: 23 Sep 2007, 16:36
by eito6260
Jeg har også den beste originale mx-5-en. Så da er vi to.
NC (2-liter med 160 hk) har mer kraft helt fra bånn og jevnt over hele turtallsregisteret enn 1.8-literen i NB. Jeg uttaler meg ikke om Mazdaspeed-utgaven her. Den har jeg ikke prøvd, men vurdert. Jeg liker ikke NB-utseendet. For Hyundai-aktig. NC ser mye tøffere ut. Den falt jeg for med en gang. Endelig en mx-5 med potent utseende, samtidig som den er enkel og elegant som NA. Den opplevde kvaliteten er også en helt annen enn i de tidligere modellene. Opp flere hakk.
Takløsningen er også genial. Xenonlys er herlig.
Du har rett i at antispinnen slår alt for raskt inn. Den kunne hatt tre hakk.
Min drømmebil er den Porschen jeg hadde før NC - en 911 3.2 liters Carrera, men like problemfri og strøken som mx-5-en jeg har nå....
Jeg avslutter med et par sitater, som uttrykker mye av det samme som jeg mener om mx-5:
" I dug the first-generation MX-5 Miata but, frankly, the second generation didn't do much for me — it was a poser and a business proposition, kind of like every generation of post-'60s Ford Mustang. But the new Mazda MX-5, like the new Mustang, has taken a long look in the mirror and remembered itself and how much fun it used to be. A little older, a little more mature, a lot more seasoned, and still a blast."
"The all-new iteration of a neoclassic sports car icon, the 2006 MX-5 gains back nearly all the ground it lost, and nearly all the time it wasted, during its second-generation slump between 1999 and 2005."
Tor
Posted: 23 Sep 2007, 19:04
by HF-mx5T
det finnes ingen bra orginal mx5.... (måtte selvsagt komme fra meg)
Posted: 23 Sep 2007, 20:42
by Rudolf
Den er en norsk visesang som sier alt om det der :
"Den beste bilen i verden er den som jeg har nå ...."
Så sånn er den saken .....

Posted: 23 Sep 2007, 21:03
by StianF
Det må være en NA uten ekstrautstyr som servo/ac osv..
300hk++, ohlins coilovers eller noe i den rettningen,
bøttestoler,seler,bøyle, 6trinnskasse og 3.9diff med brems.
Alt satt opp for svinger og banekjøring.
Posted: 23 Sep 2007, 21:44
by Miatapowers
Min drømme mx-5 det er en eg kan kjøre med uten at den er for stiv, og at den ikkje bunner, pluss man har kjørekomfort, leter som besatt etter senkesett som skal gi meg dette, noen sier sikkert at det er bare å heve den, men skal ha den lav, når det gjelder motor så er eg ikkje kresen, men v8 lyd kunne eg tenkt meg å fått godkjent oppi denne,

Er så gammal etterhvert eg at hp er ikkje det viktigste, liker å skru på motorer, men liker ikkje å bruke dem, klarer ikkje styre meg ser dere, bruker det hele tiden, så i grunn så er en original motor nesten optimal, sliter med å få blålys etter meg, Egentlig så er eg fornøyd med min na eg, begynner å like den bra nå, er ikkje lei den ennå,

snodigt for eg pleier ofte å bli lei biler, men nå er det bare en liten stund så blir den parkert for vinteren, blir ikkje så mye eg gidder å gjøre med den tror eg, bytte en opphengskule osv, pluss eg vurdere foringer, men de er ikkje ødelagt ennå.
Posted: 23 Sep 2007, 22:42
by HansT
StianOppistov wrote:Er så gammal etterhvert eg at hp er ikkje det viktigste.
f***... er det en aldersgrense for det...

Posted: 23 Sep 2007, 22:46
by Miatapowers
HansT wrote:StianOppistov wrote:Er så gammal etterhvert eg at hp er ikkje det viktigste.
f***... er det en aldersgrense for det...

Er ikkje en aldersgrense da, men er ikkje like coolt å ha det lengre, snur meg ikkje etter pysj pysj når folk girer lengre,

Posted: 23 Sep 2007, 22:57
by fatlaces
for meg må det være en NC mazdaspeed. er enig med innlegg lenger opp her, nb designet har aldri falt i smak.
noen som vet om det planer om en NC mazdaspeed ? det hadde vært no!

Posted: 23 Sep 2007, 23:00
by EspenAndre
Ryktene går om NC MS, men er vel like pålitelig som alle ryktene om wankel og forskjelluge andre alternativ før NC kom... men er jo ikke usansynlig at NC MS vil komme etterhvert

Posted: 24 Sep 2007, 00:47
by glaibilenmin
Må si meg enig i at den mest optimale orginale mx5 må vær mazdaspeed

Posted: 24 Sep 2007, 19:48
by eito6260
EspenSort92 wrote:Ryktene går om NC MS, men er vel like pålitelig som alle ryktene om wankel og forskjelluge andre alternativ før NC kom... men er jo ikke usansynlig at NC MS vil komme etterhvert

Mange spekulasjoner her, ja. Når en kan putte inn en 2.3-liter med turbo i en Mazda 3, skulle en tro at Mazda var dristige nok til å prøve det i mx-5 også.
I 2009 må det jo skje noe. Det kan jo hende at det blir en jubileumsmodell som også vil ha noe nytt under panseret og ikke bare kosmetisk som da bilen feiret 10-årsjubileum.
NB kom jo ikke som Mazdaspeed før modellen nærmet seg slutten, og Mazda er nok så markedsorientert at de sparer en godbit for å holde interessen oppe når NC begynner å trekke på årene også.
En annen ting: Mazdaspeed ble jo aldri tatt inn til Norge via offisielle kanaler, så de få bilene som går i Norge, er jo importert. Hvordan fungerer dette? Importerer man dem som vanlige NB'er, eller?
Tor
Posted: 24 Sep 2007, 19:55
by Pelle
EspenSort92 wrote:Ryktene går om NC MS, men er vel like pålitelig som alle ryktene om wankel og forskjelluge andre alternativ før NC kom... men er jo ikke usansynlig at NC MS vil komme etterhvert

Det finnes jo NC utgaver med wankel. Har sett noen til salgs i Tyskland.
Posted: 24 Sep 2007, 20:06
by eito6260
Pelle wrote:EspenSort92 wrote:Ryktene går om NC MS, men er vel like pålitelig som alle ryktene om wankel og forskjelluge andre alternativ før NC kom... men er jo ikke usansynlig at NC MS vil komme etterhvert

Det finnes jo NC utgaver med wankel. Har sett noen til salgs i Tyskland.
Det er "hjemmelaga" biler, som denne med RX-8-motoren på 231 hk:
http://www.mazda-motorsport.de/mx-5_rotary.html
Tviler på om det blir MS-løsningen. Men kven kveit!
Tor