Page 1 of 2

Grunnen til at eg har veltebøyle...

Posted: 04 Oct 2007, 10:37
by Andrew

Posted: 04 Oct 2007, 10:41
by biXen
Skal veldig spesiell situasjon til for å flippe bilen vår så lenge man kjører fornuftig, sikkert større sjangs for en front mot front, da hjelper ikke bøyla, så jeg ser på det som en overdrevet myte med hele flippinga.

Posted: 04 Oct 2007, 11:33
by Hauk
Alt som skal til er at man får sleng og drar bittelitt sidelengs av veien. Er ikke store grøfta eller ujevnheter som skal til for at bilen velter.

Kun fantasien som setter grensene...

Edit: Men MX-5en er en av de bedre i så måte, pga lavt tyngdepunkt.

Posted: 04 Oct 2007, 11:44
by biXen
Mer det at man treffer autovernet sin begynnelse eller noe sånt og får kraftig slag under den ene siden, man må nok temmelig sidelengs før den velter, pga. tyngdepunktet som du sier. Statistikken viste vel også at de sjelden velta i forhold til andre.

Posted: 04 Oct 2007, 12:32
by HansT
Tåpelig diskusjon. Skjønner ikke at noen av dere i det hele tatt har kjøpt mx-5/miata når dere sitter å tenker på dette.... Bilene er ikke spesielt bra i front mot front kollisjon heller, GLEM DET !... eller kjøp dere en stor Volvo...

Posted: 04 Oct 2007, 13:03
by arildh
Det er ikke en tåpelig diskusjon. Man vil få vondt i trynet om man ruller i en MX5. Veltebøyle hjelper så absolutt for rulling og det er slike bilder som gjør at jeg går til anskaffelse av en.

Posted: 04 Oct 2007, 13:04
by John_91BRG
HansT wrote:kjøp dere en stor Volvo...
Volvo?!?!?!?

Har du sett denne:
http://www.youtube.com/watch?v=k3ygYUYia9I

Myten om at gamle, store Volvoer er sikre, er herved avlivet!

Posted: 04 Oct 2007, 13:31
by Niiniel
Jeg har ikke veltebøyler, men hardtop vil vel klare noe?

Posted: 04 Oct 2007, 13:37
by Miatapowers
Niiniel wrote:Jeg har ikke veltebøyler, men hardtop vil vel klare noe?
Jepp stiver jo av den også. men denne har du vel bare om vinteren,, :lol:

Posted: 04 Oct 2007, 13:42
by Niiniel
StianOppistov wrote:
Niiniel wrote:Jeg har ikke veltebøyler, men hardtop vil vel klare noe?
Jepp stiver jo av den også. men denne har du vel bare om vinteren,, :lol:
Klart, men jeg har enda ikke kjørt uten så vet ikke hvordan det er :?

Posted: 04 Oct 2007, 13:45
by Hauk
Hardtoppen er av glassfiber, og vil sannsynligvis gå i stykker og (delvis) forlate bilen etter første runden.

Hvis man la bilen forsiktig opp/ned på bakken så vil den nok sprekke. 1000 kg som triller i 60+ (behøver ikke så mye fart heller) blir noe helt annet.

Synsing fra min side dog...

Ramma rundt frontruta er sertifisert til å tåle bilens vekt hvis den legges opp ned på bakken. Slippes bilen ned på bakken fra en halv meter antar jeg at den gir etter.

Posted: 04 Oct 2007, 13:53
by Andrew
Hmm traff vist et felles tema her... :shock:

Posted: 04 Oct 2007, 13:59
by HansT
Volvo ble bare brukt for å sette ting på spissen, og jeg kan ikke huske jeg skrev gammel...? Det neste blir vel at noen "Mx5 evangelister" :D her på forumet påstår at akkurat DERES Mx5/Miata fra begynnelsen på 90-tallet er mye tryggere å kolidere med enn en Volvo V70 eller XC90..

Poenget er at hvis en absolutt skal kjøpe seg en sikker bil, så har en bommet rimelig mye hvis en kjøper seg en MX5-Miata. En åpen liten 2 seters cabriolet vil uansett ikke være spesielt "trygg" hvis uhellet er ute sammenlignet med en større "vanlig" bil, SELV om en har veltebøyle... Det neste blir vel kufanger i fronten.. halloo.. en kan jo aldri vite.. plutselig er det en elg i veien...

Hadde jeg kjørt mye på bane hadde jeg nok kanskje vurdert en veltebøye, men jeg orker ikke tanken på å "ødelegge" det pene ÅPNE utseende på bilen med en veltebøyle. Det er jo bare å se hvor "flott" PT Cruiser cab'en ble... :D :D :D :D :D :D :D :D

Image

Posted: 04 Oct 2007, 14:10
by biXen
Siden man sklir så lett sidelengs i bilen så hadde man vel neppe sittet strak i ryggen om bilen velta på siden heller, så da får man jo ikke hodet i bakken kontant ;) Dermed har du sløst mange tusen på veltebøyle uten grunn, men hvis du har 4 punkts sele så er det sikkert en god investering :lol:

Posted: 04 Oct 2007, 14:11
by EspenAndre
er litt enig med alle her, men å si at veltebøyle er unødvendig fordi bilen ligger så godt på veien,
eller fordi bilen ikke er sikker i seg selv likevel ...blir feil

vil man ikke ha så vil man ikke, de som vil kan skaffe seg en grunnet looks eller sikkerhet (evt. begge deler)

behovet kan helt klart være der, det er jo ikke noe å diskutere!