Page 1 of 1

Salting på østlandet...

Posted: 31 Oct 2007, 10:02
by Hauk
Hørte på radioen i dag at de har starta med saltinga på veiene her nede. Noen som har sett dette - eventuelt vet hvilke strekninger det er snakk om?

Posted: 31 Oct 2007, 11:46
by arildh
Kan ikke fordra salting. Tenker ikke spesielt på bil og materiell men miljøhensyn samt at tanken bak henger jo ikke på greip lenger.
Det er fortsatt saltkrystaller på gulvet i garasjen på jobb etter forrige vinter.

Sjekk http://www.stoppveisaltingen.org/

Posted: 31 Oct 2007, 16:51
by inglar
Kjørte av til Metrosenteret på Skårer i dag og da så jeg saltebilen fise rundt og spre dritt utover asfalten. Kjønner pokker ikke hvorfor de drar i gang allerede :?: :?: :?:

Setter hvertfall inn bilen til helgen nå da de har stertet med saltingen

Posted: 31 Oct 2007, 16:59
by EspenAndre
her klarer de å salte til og med de få dagene det snør orntlig,
resultatet er at snøen smelter også slutter saltet og virke/renner vekk,
også fryser det til is til folk skal kjøre om morgenen....

hovedgrunnen til at jeg hater salting er også miljøhensynet,
men hva det gjør med føreforhold og bilen er ikke langt unna 1 plass...

Re: Salting på østlandet...

Posted: 01 Nov 2007, 18:20
by Rudolf
Hauk wrote:Hørte på radioen i dag at de har starta med saltinga på veiene her nede. Noen som har sett dette - eventuelt vet hvilke strekninger det er snakk om?
Jeg tror du skal få problemer hvis du til enhver tid skal være oppdatert hvor det er saltet.

Hvis undersiden av bilen blir spylt med rent vann med jevne mellomrom så tror jeg ikke saltinga av veiene er så skadelig som mange vil ha det til.
En understellsbehandling er jo et godt preventivt tiltak i tillegg til å holde dreneringshull åpne. Men det gjelder jo om sommeren også.

Erik

Posted: 01 Nov 2007, 18:31
by biXen
Dere burde prøve en tur her før dere klaget;) Forstår ikke hva de tenker med her, syke mengder salt. Halvt minutt på motorveien så er bilen grå. Jeg kjørte halve Norge rundt på vinteren og fikk ikke halvparten av bilen så skitten på to dager en gang.

Re: Salting på østlandet...

Posted: 01 Nov 2007, 19:20
by _mx5_Rune_
Rudolf wrote:
Jeg tror du skal få problemer hvis du til enhver tid skal være oppdatert hvor det er saltet.

Hvis undersiden av bilen blir spylt med rent vann med jevne mellomrom så tror jeg ikke saltinga av veiene er så skadelig som mange vil ha det til.
En understellsbehandling er jo et godt preventivt tiltak i tillegg til å holde dreneringshull åpne. Men det gjelder jo om sommeren også.

Erik
inntil for to-tre år siden visste ikke vi her oppe i nord hva salting av veier var for noe.. derfor var det en kjent sak at biler nord for saltfjellet var de beste bilene med tanke på rust.. tidligere kunne man lett se om en bil kom sørfra eller nordfra og nyere bruktbiler med DJ, DH reg osv var ekstremt tungsolgte og gikk under navnet "saltsuppebiler"..
det vi ser etter at de begynte å salte her oppe er at flere og flere av bilene i 5årsklassen sliter med rustproblemer og at de er like "ille" som bilene sørfra (overflate i skjermer, kanaler osv) helt forjævlig at vegvesnet ødelegger bilene på grunn av unødvendig salting.. tidligere hadde vi gode vinterveier hele vinteren, men på grunn av salt-tullet kjører man rundt i sørpe og dritt hele vinterhalvåret.. farvel vett og forstand sier nå bare jeg..

Posted: 01 Nov 2007, 20:24
by Pelle
Ikke for å strø salt i såret, jeg er i prinsippet enig med dere, men det er nok et faktum at salt redder liv, så kan man jo vurdere hva som er viktigst.

Posted: 01 Nov 2007, 21:15
by EspenAndre
skal man hevde noe er faktum, trenger man å vise til bakgrunnen for det...

er ikke nok å si at det er et faktum, jeg har selv kjørt på dårlig føre grunnet salting,
når det snør på tørr vei, og minusgradene holder flere dager, så ikke kom og fortell at salting gjør ting bedre!

når de salter i kraftig regnvær fordi de vet at det skal fryse på i løpet av natten, resulterer i at saltet havner utenfor veiene...
(ikke akkurat miljø-vennlig, og redder ingen)

å si at riktig salting redder liv er jeg enig i, men feil salting kan være like farlig som å ikke salte...

sier ikke at det er et faktum, men det er ganske enkel tankegang tror jeg

edit:
det som har skjedd meg mest av alt ang. salting, er at jeg kjører på knusktørr vei i minusgrader, og saltabilen kommer forbi og skvetter saltkorn utover panser og oppetter vinduet på bilene...

hva er poenget med det?

kommer det nedbør vil den snøen smelte (for det snør i minusgrader i bergen også) også blir det slaps som igjen fryser til livsfarlig føre..

Posted: 01 Nov 2007, 21:26
by Miatapowers
Pluss at man ser ikkje dritten når bilene forran skvetter smelta snø og salt. må passe på at man har full tank med spylevæske, husker når eg var i nord, gode veier hele tiden, var is osv, men bra veiforhold hele tiden, pluss eg slapp å spyle, stefar har en nissan bluebird tidlig 80 tallet, uten rust, og har ikkje vert noe flink å holde denne heller.. :lol: så salt dreper. eg kjøper aldri bil i bergen osv, kun pga rust, hadde feks en mazda 323 1979 modell som var gått en rustfri plass, den var en drøm å skru på, nesten koselig, alt gikk som det skulle, en kamerat har en civic fra 1999 som kommer fra ski,. den er ett helvett å skru på, står masse mazda bolter på denne nå., for hver gang man skal til med noe enkelt, så brekker skruene, ser de er angrepet av rust,

Re: Salting på østlandet...

Posted: 01 Nov 2007, 23:31
by Hauk
Rudolf wrote:
Hauk wrote:Hørte på radioen i dag at de har starta med saltinga på veiene her nede. Noen som har sett dette - eventuelt vet hvilke strekninger det er snakk om?
Jeg tror du skal få problemer hvis du til enhver tid skal være oppdatert hvor det er saltet.
Det har jeg egentlig ikke noen forhåpninger om heller. Bilen har stått utenfor her i 2 uker nå - og jeg tenkte å ta en tur og vaske den før jeg pakka den inn i garasjen. Prøve å unngå at det siste jeg gjør er å sause den inn før jeg pakker den bort.

Posted: 01 Nov 2007, 23:40
by TurboLag
lurer på hva som skjedde med den gode gamle grusen de hadde på veiene en gang i tiden.. hørte noe om at de i bodø varmer opp grusen, så den setter seg nedi isen så den ikke slites vekk med en gang.. var noe foreldrene mine sa de begynte med i fjor (de bor der). jeg syns det er et forslag for ettertanke til veimyndighetene ellers i landet. grusen er jo "resirkulerbar" i tillegg, ettersom den bare kan kostes opp og samles inn når våren kommer, eller i perioder hvor snøen forsvinner..

Posted: 02 Nov 2007, 09:19
by Hauk
Det er vel så enkelt at det er billigere å salte veiene enn å måke dem. Spesielt i de store byene. Så får heller miljøet reise åt skogen.

Og så er folk generelt ubrukelige til å kjøre bil på vinterføre...

Posted: 02 Nov 2007, 15:01
by Dalton
TurboLag wrote:lurer på hva som skjedde med den gode gamle grusen de hadde på veiene en gang i tiden.. hørte noe om at de i bodø varmer opp grusen, så den setter seg nedi isen så den ikke slites vekk med en gang.. var noe foreldrene mine sa de begynte med i fjor (de bor der). jeg syns det er et forslag for ettertanke til veimyndighetene ellers i landet. grusen er jo "resirkulerbar" i tillegg, ettersom den bare kan kostes opp og samles inn når våren kommer, eller i perioder hvor snøen forsvinner..
Vet at det for noen år tilbake var prøve prosjekt med å varme opp gruss og vann til ca 70 grader for så å sprøyte det på veibanen. Det var som du sier at grusen smeltet seg ned i isen, men vet ikke hvor godt dette ville ha fungert der det er veldig mange biler som kjører på veiet, og sliter ned og polerer isen. Om dette ble videreført her i nord vet jeg ikke, men det virker ikke sånn.