Godkjenning av senkesett.

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Hyper Ado
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 322
Joined: 27 Nov 2007, 21:36
Medlemsnummer: 725
Location: Sola, Stavanger
Status: Offline

Godkjenning av senkesett.

Post by Hyper Ado »

Legger inn ett innlegg fra min biltråd her også. i tilfelle ikke alle leser disse trådene.

OK.
Da er det offisiellt bekreftet. statens vegvesen ER trangsynte.

Godkjenning av Senkesett:
Alle papirer stemmer, bilen er rett type, motoreffekten er riktig, nummeret på fjørene stemmer, hjulstillingskontrollen er i orden, men:

ABE-/EWG-BE-nr.
Dette er visstnok noe som klasifiserer bilen? I følge tutta på kontrollen er bilen så gammel at den ikke har en såkalt E-merking (?) som visstnok det dokumentet jeg har er rettet mot. Går de rett på normene for senkesettet er det ikke godkjent for aksellaten fremme? men er godkjent for aksellasten bak. videre er totalvekten i orden.

Problemet mitt er at jeg nå må bevise at min bil er av følgende type:
EBE, F 488 eller e2*93/81*0163. (jeg skal legge inn noen bilder når jeg har tilgang til det.)

Noen som vet hvor jeg må henvende meg for å få tak i slike papirer? Går ut fra at chassinummeret brukes for å få tak i dette?

Fikk videre feil på felger med innpress på 35. da maks er 7.5 av orginalen. Dette fikser jeg med å sette på orginalfelgene og senere kjøpe meg nye lettere felger/dekk.

Var inne på Mazda her i distriktet og lurte på om de kunne hjelpe meg og finne slik dokumentasjon. men der visste de ikke hva jeg snakka om en gang :( (uansett takk for praten Tor). Fikk ett telefonnummer til en fyr som kanskje kunnehjelpe meg, men han hadde selvfølgelig slutta med dette og jeg fikk beskjed om å snakke med en annen, som jeg har en mistanke om er samme fyr som kom inn og belærte meg om at Mazda lagde biler spesifikt til det landet de ble levert til, så min NA 92mod Miata fra statene hadde absolutt ikke samme type papirer som en Norsk bil.

Hadde vert morsomt å få vite om det er noen "norske" MX-5'er av modell 92 1.6l som kan skrive ned hva deres aksellast er oppgitt til fremme og bak.

på mitt står det:
Tillat totalvekt : 1225
Tillat aksellast : 626/619 (hva er fremme og bak?? kan de ha snudd om talla når bilen ble registrert?)


Hjelp... Fortvila
Mazda Mx-5 (Miata) 1.6 92 mod. (Produsert i 90)
VW Passat 3BG 2.0TDI Exlusive 2005mod
X SAAB 900 2.0 5d 86mod.
X VW Passat 35i GT 2.0 93 mod.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Hei !

Jeg skal til Biltilsynet i morgen kl.08.00 for å godkjenne senkesett !!
Sådetsådetså :roll:

626/619 betyr 626kg foran, 619kg bak. Det er byttet om.
Jeg har 620kg foran, 645kg bak og totalvekt 1190kg (1990 NA, Europeisk)

Erik

P.S. Det med innpress har onkel Erik snakket om før, ikke sant ? :)
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Hyper Ado
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 322
Joined: 27 Nov 2007, 21:36
Medlemsnummer: 725
Location: Sola, Stavanger
Status: Offline

Post by Hyper Ado »

Hmmm det kan faktisk være at det løser hele problemet mitt.. men å få det dokumentert for statens vegvesen er vel litt verre med. Flere som kan oppgi aksellaster så jeg kan se hva jeg har å forholde meg til? Evt henvende meg til mazda for å få dokumentert.

Min bil er en førstegangsregistrert Miata 92mod. 85kW og med Aircondition (om det har noe å si)

Når jeg sjekker chassinummeret tilsier dette en 90 mod forresten. Så nå har bilen blitt kjøpt som en 91.mod. registrert i vognkort som en sen 92mod og chassinummerverifisert til en 90 mod.

Nå begynner jeg å lure på hva jeg har handla :s

H A
Mazda Mx-5 (Miata) 1.6 92 mod. (Produsert i 90)
VW Passat 3BG 2.0TDI Exlusive 2005mod
X SAAB 900 2.0 5d 86mod.
X VW Passat 35i GT 2.0 93 mod.
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3042
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

Hyper Ado wrote:Nå begynner jeg å lure på hva jeg har handla :s
Behøver ikke være så ille som det kanskje høres ut som.

Min er egentlig en '94 1,8 produsert på senhøsten '93, førstegangsregistrert i Sveits i mars '96 - og dermed en '96 modell i alt av offentlige papirer. Jeg ble forespeilet en '95/'96 modell da jeg handlet. Fant først ut av ting da jeg skulle koble noe elektrisk i motorrommet, og ting overhodet ikke stemte med '96 workshop-manualen. :)
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Hyper Ado wrote:Hmmm det kan faktisk være at det løser hele problemet mitt.. men å få det dokumentert for statens vegvesen er vel litt verre med. Flere som kan oppgi aksellaster så jeg kan se hva jeg har å forholde meg til? Evt henvende meg til mazda for å få dokumentert.

Min bil er en førstegangsregistrert Miata 92mod. 85kW og med Aircondition (om det har noe å si)

Når jeg sjekker chassinummeret tilsier dette en 90 mod forresten. Så nå har bilen blitt kjøpt som en 91.mod. registrert i vognkort som en sen 92mod og chassinummerverifisert til en 90 mod.

Nå begynner jeg å lure på hva jeg har handla :s

H A
Hvis du leser min tråd, så ser du at jeg opplevde det samme.
Føstegangsregistrert i 1992, men i virkeligheten en tidlig 90 modell.

Men du har nok (som jeg) en "shortnose" og bør være litt oppmerksom på det.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Hyper Ado
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 322
Joined: 27 Nov 2007, 21:36
Medlemsnummer: 725
Location: Sola, Stavanger
Status: Offline

Post by Hyper Ado »

Ja, så da ble den gledelige nyheten min tidligere om at jeg hadde en "god" motor herved revurdert og forkasta :(

Uansett Tuv papirer:

Image
Image
Image

og mangellapp:

Image

Her ser dere hvor Biltilsynet er trangsynte. Siste ruta på det detaljerte bildet viser hva de ikke finner ut om min bil. Det betyr at JEG må bevise at min bil er noe av det som står der, for å få dette godkjent.

Når jeg viste dette på Mazdaforhandleren rista han på hode og lurte på hva som var galt med de papirene, og gikk for å snakke med verksmesteren om han visste hva det gjalt, og om de kunne gjøre noe. Jeg kunne høre dem sukka og bar seg om biltilsynet der inne og lurte på hvorfor jeg ikke hadde kjørt til Haugesund eller Egersund.... Altså.. Hvor teit går ett statlig organ an å være?? hvis det hadde løst seg med å kjøre til Egersund hadde jeg gladelig gjort det, men i og med at Stavanger Trafikkstasjon har lagt disse papirene inn på sin data er dette nå sansynligvis for sent.

Jeg har skrevet en mail til produsenten av fjørene for å se om de kan komme opp med dokumentasjon som sier at denne gjelder for "alle" mazda NA modeller.

Videre tenkte jeg nå å lete opp Mazda Norge og sende dem en mail om mine problemer og se om de vet hva problemet er og om de kan gi meg noen form for papirer som godkjenner og klassifiserer min bil som en: EBE, F 488 eller e2*93/81*0163 (som jeg fremdeles ikke vet hva betyr)

H A (fremdeles oppgitt og frustrert)

Edit: Seriøst. Har Mazda Norge kun ett telefonnummer og ingen mailadresse?
Last edited by Hyper Ado on 23 Jan 2008, 17:56, edited 2 times in total.
Mazda Mx-5 (Miata) 1.6 92 mod. (Produsert i 90)
VW Passat 3BG 2.0TDI Exlusive 2005mod
X SAAB 900 2.0 5d 86mod.
X VW Passat 35i GT 2.0 93 mod.
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3042
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

Slik jeg tolker papirene så er jo bare "EBE" artikkelnr. på fjærene til en 85 kW (116 hk) MX-5. Dvs. fjærene er merket med "EBE"?

De to andre art.nr. er til 1,6 90 hk og 1,8 130 hk -MX-5.

Men det er tydeligvis ikke så enkelt?

Aldri sett de "klassifiserings-kodene" i noen annen sammenheng.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

min tyske 92 1.6 har maxvekt på 1190kg i vognkort. husker ikke vekten per aksel.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Hei !

I TüV-papirene dine så står det at senkesettet ditt er godkjent for biltype:
ABE-/EWG-BE-nr. : F488 eller EBE eller e2*93/81*0163*..
Right ?

For å trøste deg, så står det det samme i TüV-papirene for Eibach-fjærene mine også.

Litt søking på internett viser at ABE-/EWG-BE-nr. er en måte å identifisere biltype (fabrikat, modell, etc.).

e2*93/81*0163*.. er en identifikasjon av MX-5, NA, 1.6l osv.

For å trøste deg enda mer :
I mitt nye vognkort over en "lovlig" norsk nybilimportert MX-5 så står ikke dette nummeret. Det betyr at vi står helt likt.

Så da blir oppgaven å finne koblingen mellom e2*93/81*0163*.. og Mazda MX-5 NA 1.6l.

Det bør Mazda eller TüV kunne klare.
Jeg skal som sagt til Biltilsynet i morgen med nøyaktig samme problemstilling.

OK ?

Erik

Men du, den derre innpress saken din var stygg gitt :D
Dessuten har du ingen dårlig motor selv om den er shortnose.
Det har ihvertfall ikke jeg.
Skal trøste mer om det senere ....
:)
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

shortnose = tikkende bombe... du vet det bare ikke enda rudolf :D
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

HF-mx5T wrote:shortnose = tikkende bombe... du vet det bare ikke enda rudolf :D
JEG tåler en spøk, men ikke skrem vettet av Hyper Ado er du snill.
Han kunne jo begynne å hyperventilere vet du :shock:

Linker til beroligende artikler om shortnose :

http://www.five-speed.dk/Guides/Krumtap.htm
http://www.miata.net/garage/crankshaft.html
http://www.miata.net/garage/hsue/LoctiteCrank1.html

Som du ser, så er det bare tullprat fra "HF-mx5T" som vanlig 8)

Erik
Last edited by Rudolf on 23 Jan 2008, 19:17, edited 1 time in total.
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

hehe :)
StianF
Status: Offline

Post by StianF »

Jeg føler så evig med deg H A , fikk se hvor trangsynte dem var i sommer selv...



...

ukompetente fjøsnisser
User avatar
Hyper Ado
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 322
Joined: 27 Nov 2007, 21:36
Medlemsnummer: 725
Location: Sola, Stavanger
Status: Offline

Post by Hyper Ado »

Hmmm. Erik. kunne du tatt bilder/scanna dine dokumenter før du leverer dem inn? (du får dem ikke med deg igjen) hvis dine fjærer sier det samme osv. kan det være en ide å ta med en kopi inn og spørre om den typen fjærer er godkjente (sånn i tilfelle jeg må kjøpe nye og bytte)..

Men skal ringe Mazda Norge i morra og se om jeg ikke kan få ein mailadresse til noen og forelegge problemet mitt for så de kan komme med forslag. For det virker som om jeg må få papirer fra Mazda om at min bil tilhører en av de kategoriene der..

H A
Mazda Mx-5 (Miata) 1.6 92 mod. (Produsert i 90)
VW Passat 3BG 2.0TDI Exlusive 2005mod
X SAAB 900 2.0 5d 86mod.
X VW Passat 35i GT 2.0 93 mod.
Tonning
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 362
Joined: 14 Oct 2007, 13:01
Medlemsnummer: 676
Location: Skien
Status: Offline

Post by Tonning »

Tillatt totalvekt: 1190
Tillatt aksellast 620/645

Bilen er fra tyskland/sveits..

Tenkte å kjøpe meg fjærer i morra, men kanskje best å vente og se hvor dette bærer hen.. De kodene dere snakker, hvor skal jeg finne disse for min bil?
[o] '03 Volvo XC90 2.5T
[x] '92 Miata 1.6 rød (Kanada-import, 2005)
[x] '92 MX5 1.6 rød (Sveits-import, 2000)
+ andre merker..
Post Reply