Ulyder fra framhjul/oppheng/fjærer?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Oddi395
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 234
Joined: 18 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 395
Location: 5542 Karmsund
Status: Offline

Ulyder fra framhjul/oppheng/fjærer?

Post by Oddi395 »

Hei igjen

Her er folk så greie med respons at jeg prøver meg igjen... :wink:
Jeg har fått en irriterende lyd i bilen, som er vanskelig å lokalisere (og beskrive), men som kan synes å komme fra området rundt forhjulene, kanskje mest høyre framhjul.

Bilen er en 1991 mod. MX-5 Miata kjørt ca. 150000.

Lyden kommer ved kjøring på ujevnt dekke (asfalt og brostein) og fremstår som "slag/dump", passe irriterende sterk. (I alle fall når jeg først er blitt oppmerksom på lyden!)

Jeg har hatt bilen på grav, tatt av "beskyttelsesskjoldet" under) og sett etter at det ikke er påviselige deler(Stag, foringer osv) som er løse eller slitte. Ingen lekkasjer og hjullagrene er "som nye".

Før jeg biter i det sure eplet og leverer bilen inn på Mazda verkstedet- Noen som har noen formening om hva jeg bør se nærmere på?

MVH:)

Oddi395
User avatar
Sebring
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 153
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Location: Brevik
Contact:
Status: Offline

Post by Sebring »

8) Jeg hadde en lyd veldig lik den du beskriver på "familiebilen" (Subaru Forester turbo) - der viste det seg å være foringene til fremre stabilisatorstag. Dersom du ikke har sjekket disse, kunne kanskje km stand tilsi at de begynner å bli litt slitt?
User avatar
Pacmania
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 30 Dec 2003, 01:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by Pacmania »

jeg vil tro at det er en eller flere foringer som har tatt kvelden... min har gått 142 tusen km.. har ikke merket noe ennå.. men jeg håper på poly foringer innen en stund.. bilen blir jo aldri stiv nok :P
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

Har akkuat samme problemet...
har gått igjennom ALT av foringer stag+++++ både dobbel å trippelsjekket...
jevli irriterende når du først merker det ja....
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
Oas
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 322
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 270
Location: Ski
Status: Offline

Post by Oas »

Har vert bortig at varme kjoldet på grenrøret lagde lyd. Veldig vanlig etter et clutch skifte. Det er også en mulighet at fremre eksos tar nedi oppstiver staget ved dumper. Har kling lyd der ved telehiv. Vil føst også ha sett etter problemer i hjuloppheng, men viss du ikke finner no der håper jeg dette hjelp. :wink:
Post Reply