treg å gire når bilen er varm

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
cab.mx5
0 RPM
0 RPM
Posts: 9
Joined: 02 Feb 2008, 14:16
Location: Bergen
Status: Offline

treg å gire når bilen er varm

Post by cab.mx5 »

Min Na 1996 modell blir treg/virien å få i gir når den er varm (kjørt ca 15 minutter) Er det noen som har et tips på hva det kan være?
MX5 1996 Rød 1,6 90 HK
User avatar
Ole
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 345
Joined: 12 Jan 2006, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Ole »

Pleier å være omvendt med tanke på temp.. Gjelder det inn og ut av alle gir, eller bare ett enkelt?

Vet du noe om hvilken girolje som er på og hvor lenge den har vært på?

Ole
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
User avatar
cab.mx5
0 RPM
0 RPM
Posts: 9
Joined: 02 Feb 2008, 14:16
Location: Bergen
Status: Offline

Post by cab.mx5 »

Har kjøpt bilen for 2 mnd siden. Er klar for oljebytte på kassen uansett. Kan det være lite eller gammel olje ??
MX5 1996 Rød 1,6 90 HK
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

er riktig sted å begynne ihvertfall
User avatar
cab.mx5
0 RPM
0 RPM
Posts: 9
Joined: 02 Feb 2008, 14:16
Location: Bergen
Status: Offline

Post by cab.mx5 »

Justerte clutsjenpedalen slik at den tar litt lengre ute.... Virker faktisk som det ble bra :D. Får vel ikke rope hurra før det er gått en dag. Giroljen ryker til uansett.
MX5 1996 Rød 1,6 90 HK
User avatar
Ole
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 345
Joined: 12 Jan 2006, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Ole »

lite clutchvæske gjør at clutchen ikke frir helt ut... da blir kassen kranglete... Der har du nok grunnen. Forresten, hvordan justerte du pedalen?
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
User avatar
_mx5_Rune_
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1494
Joined: 23 Jul 2005, 02:00
Medlemsnummer: 542
Location: Senja/Tromsø
Contact:
Status: Offline

Post by _mx5_Rune_ »

om du har lekkarsje på slavesylinderen vil det bli vanskeligere og vanskeligere å gire for hver gang du tråkker på clutchen.. om den er lekk vil luft suges inn i kretsen når du slipper pedalen og du vil dermed ikke få samme cluchtrykket. når bilen har stått stille en stund vil luften sige ut eller samle seg slik at pedalen blir bedre igjen..
slavesylinderlekkarsje er et typisk fenomen på mazdaer fra 90tallet.. om du løfter på mansjetten på slavesylinderen finner du raskt ut om den lekker eller ikke.. om den er i orden skal det ikke ligge clutchvæske inni mansjetten..
om jeg ikke husker helt feil koster en ny slavesylinder rundt 1500kr på mazda ( og sikkert mye mindre i usa)
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176

medlem nr 542
User avatar
Techtor
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 331
Joined: 08 Oct 2003, 02:00
Location: Bøler, Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Techtor »

Denne er har fungert hos meg over et års tid.
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/252
Medlemnr. 619      
`93 Sort Miata 
Post Reply