Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Et letta svinghjul eller eller andre ting som roterer rundt med motoren gir ikke mere hester målt i en bremsebenk. Toppfarten osv. blir den samme.
Men: En motor med et lettere svinghjul osv. vil plukke opp turtall raskere pga. mindre massetreghetsmoment, dvs. dette kan gi en noe raskere aks.
Nå er det også viktig hvor vekta befinner seg.
Ved to svinghjul med samme vekt, men hvor det ene har vekta nærmere sentrum av svinghjulet og det andre har tyngdepunktet lengere ute fra sentrum vil det svinghjulet med tyngdepunktet nærmest sentrum ha mindre massetreghetsmoment, dvs. gi en raskere aks.
Prøv selv hjemme så skjønner du hva jeg mener: Sett deg på en kontorstol som kan svinge rundt. Ta to tunge bøker, en i hver arm. Strekk armene med bøkene ut og sving fort rundt. Løft føttene opp fra gulvet. Dra armene inn til kroppen og du vil spinne mye raskere rundt.
Et letta remhjul vil ha en svært liten effekt på treghetsmomentet til en motor da diameteren på et remhjul er ganske liten. De oppgitte effektgevinstene på hjemmesida du henviser til er bare tull, de er=0. Du vil heller ikke merke noen forskjell i aks. (OK da: Muligens 0.01 sek fra 0-100.)
Utseende på motoren med noen pene remhjul er noe annet.
letta reimhjul til mx5 er et skikkelig drittprodukt.. orginale veivhjulet innerholder en vibrasjonsdemper som skal hindre unødige svingninger i veiva.. flere tilfeller(på motorsterke biler) der oljepumpe har rasa veldig kort tid etter bytte til annenvibrasjonsdemper..
Ta også å se hvor mange av de "seriøse" tunerne som selger sånt, kontra ebay :p
Reimhjul har kun noe å si for effekten om de endrer drevingen.
Generator og vannpumpe stjeler noen hester. Om disse spinner med lavere hastighet i forhold til veiva trekker de i teorien mindre.
Jeg ville aldri funnet på å endre dette drev forholdet. Spes ikke på vannpumpe (men nå husker jeg ikke om vannpumpa er drevet av reim på mx5...).
Det andre problemet er som nevnt av HF er at reimhjulet på veiva har en vibrasjonsdemperen man ikke skal kødde med som er der for å redde oljepumpa og rådelagrene. I gamledager solgte Corksport slike for GT-X og GT-R (BP) med en del havari som resultat.
Leste en artikkel for lenge siden om å lage en switch under gasspedalen som koblet ut generatoren ved WOT og dermed frigjorde den halve hesten det utgjorde.
Sikkert like stor effektgevinst som å slanke seg et par kilo.