Reimhjul av aluminium gir mere tilgjengelige hester?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
RonnyG
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 319
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Location: Bodø
Status: Offline

Reimhjul av aluminium gir mere tilgjengelige hester?

Post by RonnyG »

Surfet litt på den siste butikknettsiden som er lagt til og fant dette:

http://www.srmotorsports.com/Mazda_MX5_ ... lleys.html

Kan dette ha noe for seg?

(Veit ikke om det er riktig at det heter "reimhjul" men jeg satser vilt :oops: )
92 1,6 NA sort m/tan interiør
KristianV
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 357
Joined: 11 Apr 2006, 02:00
Location: Molde
Status: Offline

Post by KristianV »

pulley kit å letta svinghjul vill gi en helt annen gassrespons en orginal, så d har noe får seg
95 - miata 1.8 turbo | FMII link, ACT extreme, FM lightweight flywheel, FM turbo eksos m/FM racepipe, kaaz LSD, 6 speed, tein basic......
Prosjekttråd: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=5716
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Steinar »

Et letta svinghjul eller eller andre ting som roterer rundt med motoren gir ikke mere hester målt i en bremsebenk. Toppfarten osv. blir den samme.
Men: En motor med et lettere svinghjul osv. vil plukke opp turtall raskere pga. mindre massetreghetsmoment, dvs. dette kan gi en noe raskere aks.
Nå er det også viktig hvor vekta befinner seg.
Ved to svinghjul med samme vekt, men hvor det ene har vekta nærmere sentrum av svinghjulet og det andre har tyngdepunktet lengere ute fra sentrum vil det svinghjulet med tyngdepunktet nærmest sentrum ha mindre massetreghetsmoment, dvs. gi en raskere aks.
Prøv selv hjemme så skjønner du hva jeg mener: Sett deg på en kontorstol som kan svinge rundt. Ta to tunge bøker, en i hver arm. Strekk armene med bøkene ut og sving fort rundt. Løft føttene opp fra gulvet. Dra armene inn til kroppen og du vil spinne mye raskere rundt.

Et letta remhjul vil ha en svært liten effekt på treghetsmomentet til en motor da diameteren på et remhjul er ganske liten. De oppgitte effektgevinstene på hjemmesida du henviser til er bare tull, de er=0. Du vil heller ikke merke noen forskjell i aks. (OK da: Muligens 0.01 sek fra 0-100.)
Utseende på motoren med noen pene remhjul er noe annet.

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

letta reimhjul til mx5 er et skikkelig drittprodukt.. orginale veivhjulet innerholder en vibrasjonsdemper som skal hindre unødige svingninger i veiva.. flere tilfeller(på motorsterke biler) der oljepumpe har rasa veldig kort tid etter bytte til annenvibrasjonsdemper..
Ta også å se hvor mange av de "seriøse" tunerne som selger sånt, kontra ebay :p

står endel rundt emnet på feks miata.net forumet
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Reimhjul har kun noe å si for effekten om de endrer drevingen.
Generator og vannpumpe stjeler noen hester. Om disse spinner med lavere hastighet i forhold til veiva trekker de i teorien mindre.

Jeg ville aldri funnet på å endre dette drev forholdet. Spes ikke på vannpumpe (men nå husker jeg ikke om vannpumpa er drevet av reim på mx5...).
Det andre problemet er som nevnt av HF er at reimhjulet på veiva har en vibrasjonsdemperen man ikke skal kødde med som er der for å redde oljepumpa og rådelagrene. I gamledager solgte Corksport slike for GT-X og GT-R (BP) med en del havari som resultat.

Leste en artikkel for lenge siden om å lage en switch under gasspedalen som koblet ut generatoren ved WOT og dermed frigjorde den halve hesten det utgjorde.
Sikkert like stor effektgevinst som å slanke seg et par kilo.
Post Reply