Page 4 of 6

Re: anton g`s - 1990 prosjekt.

Posted: 19 Feb 2011, 18:16
by anton.g
Da er ene caliper bak rengjort og lakkert.
En del flere deler på denne, iom håndbrekkmekanisme.
I overhalingsettet er det med to tetninger/seals til brackett håndbrekk, her er det viktig at riktig blir valgt,
da det ellers vil medføre mye dritt/salt og etterhvert inni mekanismen/justering.

Ellers er det bare å holde tunga rett i munnen under montering.......
.
.
Image
.
.
anser

Re: anton g`s - 1990 prosjekt.

Posted: 14 Mar 2011, 20:03
by _mx5_Rune_
Dette blir en sinnsykt strøken bil når den blir ferdig om du fortsetter slik hele veien, ser knallbra ut.. :D
Tidkrevende jobb å overhale caliptere ja, men mye morsommere i ettertid kontra kjøpe ferdigoverhalte fra feks mekonomen ;) egentlig en grei jobb selv om jeg hater mikkmakket med å få på plass stempelet uten å ødelegge mansjetten.

Det varmer et "Würtmann-hjerte" og se hvilken spraylakk du bruker.. :D

Re: anton g`s - 1990 prosjekt.

Posted: 29 Mar 2011, 14:55
by miatajon
anton.g wrote:Da er første caliper rengjort og lakkert, klar til montering.
Noe av det viktigste er rengjøring,rengjøring,rengjøring.
Litt nysgjerrig på hva du brukte til å rengjøre caliperene med slik at de blir skinnende ren og klare til lakk? Mine er sinnsykt inngrodd med bremsstøv og dritt!
Holder på med samme operasjonen på caliperne mine selv :)

Re: anton g`s - 1990 prosjekt.

Posted: 29 Mar 2011, 15:40
by Steinar
Et gammelt jungelråd fra en gammel mann for fjerning av gammel dritt:
Tannkost og tannpasta.

Tarzan.

Re: anton g`s - 1990 prosjekt.

Posted: 29 Mar 2011, 20:09
by gelerium
Hvilke spacere/breddere kjøpte du? Jeg skal ha på noen spacere selv men aner ikke hva jeg skal kjøpe, tenker minimum 20mm og så får vi valse litt, får man dette godkjent?

Re: anton g`s - 1990 prosjekt.

Posted: 29 Mar 2011, 23:14
by anton.g
gelerium wrote:Hvilke spacere/breddere kjøpte du? Jeg skal ha på noen spacere selv men aner ikke hva jeg skal kjøpe, tenker minimum 20mm og så får vi valse litt, får man dette godkjent?
Kjøpte fra ILMotorsport, ikke godkjent, blir ikke brukt på denne, bruker de på MX5`n.
For denne går jeg for felger med lavere ET.
Husk på at kjøper du fra ILMotorsport, og kjøper 20mm, så er det pr aksel, altså 10 pr. hjul.
Kjøp minst 40, så får du som du tenker, 20 mm pr. hjul.
Regn med mer belastning på hjullager.

Eller gå for felger med lavere ET, samme nytten, og du slipper spacere.

anser

Re: anton g`s - 1990 prosjekt.

Posted: 29 Mar 2011, 23:20
by anton.g
miatajon wrote:
anton.g wrote:Da er første caliper rengjort og lakkert, klar til montering.
Noe av det viktigste er rengjøring,rengjøring,rengjøring.
Litt nysgjerrig på hva du brukte til å rengjøre caliperene med slik at de blir skinnende ren og klare til lakk? Mine er sinnsykt inngrodd med bremsstøv og dritt!
Holder på med samme operasjonen på caliperne mine selv :)
Brukte Wurth`s bremsrens XXL, og wurth`s roterende stålbørste etterpå.
La de ligge i bad for max oppløsning av dritten/støvet.

anser

Re: anton g`s - 1990 prosjekt.

Posted: 30 Mar 2011, 07:58
by _mx5_Rune_
Vær obs på man skjeldent han space mer enn 5mm på hver side på mx5 med orginale hjulbolter, siden mx5 har usannsynlig korte bolter. Dette varierer selvfølgelig alt etter tykkelsen på innfesingen på felgen. Med 5mm spacer har jeg akkurat 5omdreininger på hjulbolten før den strammer og dette bør regnes som et minimum.

Re: anton g`s - 1990 prosjekt.

Posted: 30 Mar 2011, 16:23
by anton.g
_mx5_Rune_ wrote:Vær obs på man skjeldent han space mer enn 5mm på hver side på mx5 med orginale hjulbolter, siden mx5 har usannsynlig korte bolter. Dette varierer selvfølgelig alt etter tykkelsen på innfesingen på felgen. Med 5mm spacer har jeg akkurat 5omdreininger på hjulbolten før den strammer og dette bør regnes som et minimum.
Kjøpte de som skrues fast til hub, da har du nye bolter som festes til felg.
Til min Porsche 911 Turbo Look, hadde jeg 78 mm spacere bak, Porsche original, til Turbo Look utgaven.

Tilleggsopplysning, det er også lengre hjulbolter å skaffe.
Men mitt tips, kjøp de som skrues fast !

anser

Re: anton g`s - 1990 prosjekt.

Posted: 30 Mar 2011, 17:03
by _mx5_Rune_
Det går an ja, men da må man ha som oftest ha felger med dobbel boltsirkel så fremst man ikke skal space hele lengden på de gamle hjulboltene. Hvis ikke vil hjulbolten komme i konflikt med monteringsflata på felgen.

Re: anton g`s - 1990 prosjekt.

Posted: 27 Apr 2011, 21:30
by anton.g
Ikke mye som har skjedd her, med så mange andre avsporinger i en MX5/Miata-verden. :D
Men styresnekke er sakte men sikkert blitt overhalt, med nye tetninger/simmerringer, og selvsagt ett par strøk lakk.
Nye styrstag, endeledd/P-ender, mansjetter, og lakkerte skruer selvsagt..........
.
.
Image
.
.
Image
.
.
anser

Re: anton g`s - 1990 prosjekt.

Posted: 06 Sep 2011, 23:55
by anton.g
Da ble den liten økt på denne igjen også.
Skifte foringer på oppheng til diff. like godt å skifte til nye her også, når alt annet av slitedeler blir skiftet.
En plukket ut, og en ny på plass.
.
Image
.
.
Image
.
.
Fin måte å lette prossessen med å presse på plass foring, sett foringa i skrustikka og sett på to strips som plukke av etterhvert som foringa presses på plass
.
Image
.
.
Ei skikkelig skrustikke er bestandig godt å ha.
.
Image
.
.
Ferdig, gikk faktisk mye kjappere enn forespeilet, da blir det simmerringer i morgen til medbringer, og en til hver drivakselhylse, ny olje, og så er den på plass.
Så blir det rengjøring av drivaksler senere en dag.
.
Image
.
anser

Re: anton g`s - 1990 prosjekt.

Posted: 13 Sep 2011, 23:49
by anton.g
Greit å få på nå "maling" før det hele settes på plass igjen.
.
Image
.
Image
.
.
Der ja, på plass med nye simmerringer og ny olje, og litt "maling".
Ser bedre ut ja.
:D
Image
.
.
Da blir neste post på lista drivaksler.

anser

Re: anton g`s - 1990 prosjekt.

Posted: 14 Sep 2011, 10:50
by Tonny_B
Me like :D

Re: anton g`s - 1990 prosjekt.

Posted: 07 Dec 2011, 21:39
by anton.g
Ikke mye som skjer her med fem treningskvelder i uka, og mye overtid den siste halvannen måneden, men nå er det tilbake til to i uka.
Blir mere tid igjen til denne.
Gjort klar mer i motorrom og deler til vippelykter pusset ned og levert til lakkerer på jobben, sammens med en del bracketter.

Får forhåpentligvis med meg de hjem fra jobb i morgen, blir godt å nyte en etterlengtet fridag på fredag...... :D
Noen av de timene blir brukt i garasjen.
.
.
Image
.
.
Satser på ett par økter på denne i tida fremover, så det er litt framgang i hvertfall.

anser