Page 1 of 1
Jeg vil lære å skru MX-5
Posted: 26 May 2008, 00:20
by fighi
Har hatt en -99 1.6 liter i ca to år og har kjøpt inn gode bøker som beskriver det meste man kan skru på disse bilene.
Har aldri hatt noe interesse av å skru bil før, men ved passerte 30 skjer det mye rart

Hittil har det begrenset seg til å skifte soft-top men det klør i fingrene etter å lære mer. Skru litt motor, ta service selv, kanskje senke litt, bygge et lite anlegg osv..
Problemet er at jeg syntes bilen har litt for høy verdi til å lære seg å skru på, også er den litt ny i forhold til bøkene som er skrevet for NA. Det er en del forskjeller i beskrivelsene som kan gjøre en nybegynner ganske frustrert
- Er det lettere å skru NA enn NB?
- Om jeg går for en NA håper jeg å finne en 1.8. Er det noen spesielle årsmodeller jeg bør se etter? Eller unngå? (Kjenner til shortnose på tidlige 1.6).
- Andre som har gått fra NB til NA og vil dele erfaringer?
(Kanskje det er noen som har en pent brukt NA som ønsker seg NB?)

Posted: 26 May 2008, 00:26
by mrinzane
Jeg solgte min 99 10th nb i august i fjor å kjøpte meg en NA i februar\mars i år når suget tok overhånd.
Likte godt nb, kunne godt tenkt meg en igjen. Men fikk lyst å prøve NA. Liker gokart feelingen bedre i den. Jeg mener alle er like lett å morro å skru å kjøre. Men 1,6 med 115 som jeg har blir for tamt.
Posted: 26 May 2008, 16:15
by Miatapowers
Na og Nb er i grunn samme bilen, lette å skru på osv, men kjøp skikkeligt verktøy før du begynner så er alt lettere, kan gjerne bytte i en nb eg,

Posted: 26 May 2008, 23:58
by fighi
Så konklusjonen blir at det er like greit å skru på NB som NA
Det ser ut som det kanskje er større aftermarked for NA. Er det prisforskjeller å snakke om på deler?
De 110 hestene i 1,6 literen er forsåvidt litt tamme ja, men det er ikke så ofte jeg har mulighet for å dra på skikkelig uansett, og banekjøring er ikke aktuelt for meg. Men det finnes vel noen små triks for å skremme den opp littegrann uten turbo/kompressor? Tenker først og fremst på luftinntak og eksos. Andre konkrete tips?
Og hva sier evt reglene om endring av effekten, er det noe i at så lenge man holder seg under 10% går det greit?
Posted: 27 May 2008, 01:45
by biXen
Mye deler til NB også, konklusjonen er at det er mest motordeler til 1.8 pga. USA
Luftinntak og eksos, selv om man skifter ut hele eksosen er vel snakk om maks 10 hester. Kontra pengebruken er det ganske håpløst. Det rimeligste utenom kompressor og turbo er vel nitro, men regner med du ikke tør det
I min mening er trimming uten å sette på noe sånt pengesløseri, hvis det ikke er veldig spesielle grunner til at du ikke vil ha turbo eller kompressor. Som at du ikke får det godkjent osv.

Posted: 28 May 2008, 00:42
by fighi
biXen wrote:Mye deler til NB også, konklusjonen er at det er mest motordeler til 1.8 pga. USA
Luftinntak og eksos, selv om man skifter ut hele eksosen er vel snakk om maks 10 hester. Kontra pengebruken er det ganske håpløst. Det rimeligste utenom kompressor og turbo er vel nitro, men regner med du ikke tør det
I min mening er trimming uten å sette på noe sånt pengesløseri, hvis det ikke er veldig spesielle grunner til at du ikke vil ha turbo eller kompressor. Som at du ikke får det godkjent osv.

Turbo/kompressor utgår pga godkjenning ja. Er litt pysete på sånt når det kan komme til forsikringsavkorting osv.
10 hester er jo litt bedre enn jeg allerede har

Også blir det vel en litt annen lyd. Men det er jo kjipt med en mus som brøler.. Er det Flyin Miata som gjelder i forhold til enkel trim, eller er det andre som er billigere og har kurrante deler? (Luft/eksos).
Posted: 28 May 2008, 09:21
by biXen
Eksos er nok billigst fra Tyskland eller England, pga. volumfrakt over sjøen fra USA, hvis du ikke finner et dollarkupp.
Innsug er nok ofte mer lyd enn action, men det kan forandre karakteristikken litt på bilen. Om det er til det bedre kan diskuteres, spørs hvilken man kjøper

Posted: 28 May 2008, 21:33
by fighi
biXen wrote:Eksos er nok billigst fra Tyskland eller England, pga. volumfrakt over sjøen fra USA, hvis du ikke finner et dollarkupp.
Innsug er nok ofte mer lyd enn action, men det kan forandre karakteristikken litt på bilen. Om det er til det bedre kan diskuteres, spørs hvilken man kjøper

Takk for tips biXen. Går i tenkeboksen foreløpig.
Posted: 28 May 2008, 21:44
by Miatapowers
Kan sende det med jetcarrier og sjøfrakt over ifra usa da, men tar litt lang tid, må regne med en mnd,