Page 1 of 2
Nytt medlem-ny bileier-noen spørsmål
Posted: 28 May 2008, 12:34
by MX-5 Halden
Som ny MX5 eier har jeg noen spørsmål som jeg håper dere kan hjelpe meg med å besvare.
Jeg har kjøpt en MX5 fra 1998 m/ 1.6 liters motor og lurer på følgenede:
Det er montert DEFA alarm men jeg har ikke fått pin koden. Hva kan jeg gjøre med det? Foreløpig fungerer jo alt men kan vel få behov for koden etterhvert?
Hvorfor mangler enkelte utenlandske firmaer deler/opplysninger om 1998 modellene? Er dette likt med 1999 modellen?
Hva slags motor er denne 1.6 literen? Sitter den også i andre Mazda modeller?
Takker på forhånd for svar.
Re: Nytt medlem-ny bileier-noen spørsmål
Posted: 28 May 2008, 12:43
by Hauk
MX-5 Halden wrote:Hvorfor mangler enkelte utenlandske firmaer deler/opplysninger om 1998 modellene?
Hei og velkommen! Svarer på det jeg kan. Det fantes ingen 1998 modell av MX-5 i f.eks USA. Det forklarer kanskje hvorfor den ikke finnes som option i websjapper (over dammen).
De tynte vel 97-modellen for det den var verdt, og introduserte 99 midtsommers i 1998. Amerikanerene er litt sære på det der; "neste års modell nå i år!!". Skulle ikke forbause meg om det var noe godkjenningsgreier de ikke rakk tidsnok for 98-modellen... 97 <> 98 var jo modellskifte mellom NA og NB.
Posted: 28 May 2008, 12:57
by eito6260
Jeg tror at du kan kjøre innom en godkjent DEFA-installatør, og så kan de kontakte DEFA for koden.
Da jeg kjøpte bil av Bidne bil på Nesbyen (ikke mx-5), stakk jeg innom DEFA (som jo ligger der), og de kunne sjekke alarmen og gi meg opplåsningskoden.
Tor
Posted: 28 May 2008, 23:02
by Larserik
Posted: 29 May 2008, 12:02
by MX-5 Halden
Takk for hyggelig mottakelse !!!
Lurer fortsatt litt på denne motoren.Er den benyttet også i andre Mazda-modeller mon tro?
Etter inspirasjon fra noen andre her inne har jeg bestemt meg for å kjøpe nye gulvmatter og så en anbefaling om å kjøpe disse gjennom Mazda.Var i Særp idag men det var jaggu ikke lett.De hadde ikke peiling og jeg endte opp med å måtte bestille et sett usett.De klarte overhode ikke å fremskaffe bilder. Måtte bestilles fra Belgia men prisen er hyggelig, vel 400 kroner.Dette er da type "Luxery",svarte med hvit påskrift.....forhåpentligvis MX-5.
Er de slik jeg håper på(ellers går de i retur) så skal jeg forsøke å legge ut bilder av de om det er av interesse(og hvir jeg får det til).
Pst. Møtte en svart MX 5 ved Løkkeberg ista.Var det deg, Lars Erik?
Posted: 29 May 2008, 12:42
by Fred
HAr du understellsnummeret på bilen? står nok i vognskortet. så kan vi sjekke om den har blitt laget i 97 eller i 98. har sett mange biler som står oppført i norge som ett år nyere.. men spiller vel ingen rolle da du kan se på utstyr til 97 modellen uansett
Posted: 29 May 2008, 12:42
by biXen
Info om motoren finner du her, litt USA sentrert:
http://members.aol.com/solomiata/MX5Engine.html
Posted: 29 May 2008, 12:43
by Hauk
Iflg. wikipedia så heter motoren din B6ZE.
(
http://en.wikipedia.org/wiki/Mazda_MX-5 )
Ser ut til å være et derivat av den opprinnelige 1,6-literen som NAen hadde - men med et annet effektuttak; 110 hk. Så noen forskjeller er det nok. Fant ingen andre Mazdaer (kjapt søk på finn) som hadde noe lignende motor i 1998 +/- etpar år.
Edit: Ja, det kunne jo vært greit å få konstantert om dette er en NA (overligger) eller NB. Har du vippelykter eller vanlige lykter?
Posted: 29 May 2008, 13:43
by Larserik
MX-5 Halden wrote:Møtte en svart MX 5 ved Løkkeberg ista.Var det deg, Lars Erik?
Niks, ikke idag, var der i går

Posted: 29 May 2008, 22:46
by MX-5 Halden
Bilen min?
Er da en 1998 modell det
Bilder kommer..............
Posted: 30 May 2008, 00:48
by MR.Hvaler
Det er ikke en blå NB du har?
Har sett en ny blå NB (det samme som du har) kjøre rundt særp, Fredrikstad og Hvaler.
Posted: 30 May 2008, 08:02
by Miatapowers
Motoren din er en oppgradert na 1,6 motor, de fleste tuning delene ifra 1.6 passer, turbokit og supercharger, men skal du ha turbokit og grenrør så dukker det opp ett lite problem, på na 1.6 så hadde de ikke dette egr røret, så enten lager du til. ellers så blokker du det bare, og en ting til, du må modde enden på turbo downpipe eller grenrør så det passer på din kat,litt sveising må du regne med, men er vel bare morro det. Og skal du trimme så man må justere ecu så kan man ikke bruke na ecu deler, men må trimme med nb ecu deler, litt styr er det, da alt er desverre ikke bolt on med denne motoren din,. Med supercharger så må du enten kjøpe til na 1.6 og modde til gasspjeldet, ellers så må du kjøpe til na 1.8 og skru det fast, eg valgte nb 1,8 når eg hadde nb 1,6.
Posted: 30 May 2008, 08:18
by 2re
Hauk wrote:Iflg. wikipedia så heter motoren din B6ZE.
(
http://en.wikipedia.org/wiki/Mazda_MX-5 )
Ser ut til å være et derivat av den opprinnelige 1,6-literen som NAen hadde - men med et annet effektuttak; 110 hk. Så noen forskjeller er det nok. Fant ingen andre Mazdaer (kjapt søk på finn) som hadde noe lignende motor i 1998 +/- etpar år.
Hvilke biler fikk denne motoren Hauk?
Posted: 30 May 2008, 08:36
by MX-5 Halden
Bilen min er grønn.
Noen som forresten kan fortelle meg betegnelsen på den grønne,originale fargen?
Posted: 30 May 2008, 08:43
by Miatapowers
2re wrote:Hauk wrote:Iflg. wikipedia så heter motoren din B6ZE.
(
http://en.wikipedia.org/wiki/Mazda_MX-5 )
Ser ut til å være et derivat av den opprinnelige 1,6-literen som NAen hadde - men med et annet effektuttak; 110 hk. Så noen forskjeller er det nok. Fant ingen andre Mazdaer (kjapt søk på finn) som hadde noe lignende motor i 1998 +/- etpar år.
Hvilke biler fikk denne motoren Hauk?
Er vel bare mx5 så fikk denne motoren fra mazda sin side ellers så er det like blokker på de fleste b6, Kia brukte også endel mazda motorer, kanskje de brukte b6ze.