alarm og sentrallås, hva skal jeg kjøpe?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Olern
500 RPM
500 RPM
Posts: 55
Joined: 31 Oct 2006, 01:00
Status: Offline

alarm og sentrallås, hva skal jeg kjøpe?

Post by Olern »

Jeg lurer på hva som går best overens med Defa bil alarm.
Det jeg ønsker å kunne gjøre via defaalarm sin fjernkontroll er som følger:

Åpne/låse dørene
Åpne bagasjerom
Heise vinduene

Så jeg lurer på hva jeg må kjøpe av det forskjellige for at dette skal gå ann.

Jeg har en 92 miata, som er helt orginal bortsett fra el. vindu heis.

Så hva trenger jeg for å få til det som jeg ønsker?

Det er Denne alarmen jeg ønsker å kjøpe:
http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=367
´92 NA Sort Tan skinn Tan soft-top ny i mars, byttet selv:) orginal, bortsett fra powercooler av noe slag
User avatar
KnutH
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 468
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 163
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by KnutH »

Død link...

Du trenger en av disse:
Defa 820XG (uten startsperre, med glassknusesensor)
Defa 821XG (med startsperre, med glassknusesensor)
Defa 820XM (uten startsperre, med mikrobølgesensor)
Defa 821XM (med startsperre, med mikrobølgesensor)

Sørg for å bytte ut en eller begge originale fjernkontroller med en 3:1-kontroll (liten tretrinns skyvebryter i tillegg til de to knappene) når du kjøper alarmen. Dette er gratis, og du kan da styre bagasjeromsdriveren fra alarmsentralen uten noe ekstrautstyr.

Så må du ha en driver for å åpne bagasjerommet. Koster en drøy hundrelapp hos Bilradiospesialisten. Husk å bruke et mellomrele så du ikke griller utgangen på alarmsentralen.

I tillegg må du ha en egnet bryter for bagasjerommet som varsler hvis dette åpnes.

For å styre vinduene trenger du en Defa powermodul for hvert vindu du vil styre. Har ikke sett priser på disse, men de koster nok flesk.

Montasje gjør du i løpet av en drøy kveld hvis du ikke er redd for å bruke avbiter og kabelskotang. Sjekk at alt funker slik det skal før du drar dit du kjøpte alarmen så de kan kontrollere den og fylle ut godkjenningspapiret.

Nyttig å ha: http://home.no/knutheg/docdump/Defa.7z - hvis noen spør så har du forøvrig ikke funnet disse filene her. Defa vil selvfølgelig at sine forhandlere skal tjene grovt på montasjen og er noe inni helv%&# gniene på disse.

Åpnes med 7zip, http://www.7-zip.org/

Og før du spør, det finnes dessverre ikke et eget montasjedokument for NA. :)

Endret: Hvis du ikke har sentrallås fra før så må du selvfølgelig ha sentrallåsdrivere til dørene dine i tillegg. 8)
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Du kan også kjøpe sentrallås-opplegget utenom, og kjøpe en billigere alarm,
men blir sikkert ikke noe å spare..

Og du MÅ ha microbølgesensor i cab for at det skal FG-godkjennes ;)

Knut: instruksjoner for min bil fikk jeg av forhandler ;)
(og den filen kan åpnes med WinRAR)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Noen som forresten vet om Bilradiospes. skal ha noe for etterkontrollen ved egen-installering av alarm?
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
KnutH
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 468
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 163
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by KnutH »

Jøss, det høres ut som de har bedre kundeservice der nede da gitt. Bergen, eller? Følgende samtale utspant seg hos Bilradiospesialisten i Trondheim for et par år siden:

Jeg - "...og så trenger jeg montasjeanvisningen for bilen min"
BS - "Den er kun tilgjengelig for verkstedpersonalet"
Jeg - "Men dere har jo dokumentet, hvorfor kan ikke jeg få en kopi"
BS - "Vi kan ikke bare levere ut slikt som vi har brukt mange timer på å finne ut av selv, da går vi jo i tap!"

Og dermed var den diskusjonen over. Jeg fant ut i ettertid at dette bare var vissvass, de FÅR jo disse dokumentene fra Defa. Tydelig at de er redde for å gi fra seg slikt i frykt for å tape montasjejobber.

Er du forresten sikker på at du må ha mikro? Og når trådde evt. dette i kraft? Hos BS i Trondheim har det ikke vært praksis å montere slikt på MX-5 tidligere iallefall. Men jeg er jo enig i at man bør ha en mikro, en glassknusesensor i en cab er bare tull, spør du meg.

De tar forøvrig ikke ekstra betalt for å godkjenne alarmen etter gds-montasje hos BS i Trondheim.

Om du bruker WinRAR, 7zip eller noe annet er vel mer en smakssak. Jeg bruker 7zip fordi programmet er gratis (åpen kildekode), og fordi den knuser både zip og rar-filer ned i støvlene både ytelses- og hastighetsmessig. Og så pakker den ut både zip- og RAR-filer kjapt også. :)
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

KnutH wrote: Er du forresten sikker på at du må ha mikro? Og når trådde evt. dette i kraft? Hos BS i Trondheim har det ikke vært praksis å montere slikt på MX-5 tidligere iallefall. Men jeg er jo enig i at man bør ha en mikro, en glassknusesensor i en cab er bare tull, spør du meg.

De tar forøvrig ikke ekstra betalt for å godkjenne alarmen etter gds-montasje hos BS i Trondheim.
Da jeg fortalte dem at det var cab så sa de at da må du ha en micro.. også,
for at det skal bli godkjent..

Ringte til BS her idag, pris for kontrollen var 390,- og opp alt etter hvor lang tid det gikk... tåpelig, de tjener sikkert nok på salget, og kontrollen kan ikke ta lang tid, med mindre de skal gå over hver eneste skjøt og gjennomgang osv..
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
KnutH
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 468
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 163
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by KnutH »

Jeg ville ha sjekka med forsikringsselskapet for sikkerhets skyld om det virkelig er et krav, med mindre man vil ha en mikro uansett. Stoler ikke på kjeltringene på BS lenger.

Det er ganske ubegripelig at du må betale for kontrollen der nede når du får den gratis her i Trondheim. "Kontrollen" på alarmen jeg monterte i dama sin Xedos for et par måneder siden tok forøvrig 5 minutter. De sjekka bare at dioden blinka når alle dører pluss panser og bagasjelokk ble åpnet. Tror ikke de sjekka glassknusesensoren en gang. :roll:
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
Plecto
0 RPM
0 RPM
Posts: 5
Joined: 21 Aug 2008, 20:59
Status: Offline

Post by Plecto »

Jeg er ute etter å kun styre sentrallås og bagasjeromsluke, defa alarmen har jeg hverken råd eller bruk for. Er det mulig å kun kjøper powermodulen samt fjernkontrollen? Sentrallåsen klarer jeg nok å fikse selv med en liten elektromotor som kobles til powermodulen. Jeg leste litt i manualen til defa 800 alarmen. Det står at et trykk på fjernkontrollen aktiverer/deaktiverer alarmen uansett hvilket trinn kontrollen står i, og at knappen må holdes inne i over et sekund før de andre funksjonene kan aktiveres. Er det virkelig så? I så fall, kan dette endres slik at alarm ikke er inne i bildet og at de andre funksjonene kan aktiveres med en gang knappen trykkes inn? Jeg ser bare for meg at det kan være litt tungvindt å hele tiden holde knappen inne :P
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Kjøp denne da Plecto :)

http://ww2.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/131

driverne får du kjøpt for rundt 200,- trenger 3 stk da :)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Plecto
0 RPM
0 RPM
Posts: 5
Joined: 21 Aug 2008, 20:59
Status: Offline

Post by Plecto »

Ja, det virka mer interesant. Hva mener du med drivere og hva følger med i denne Keyless Entry Kit? Og hvordan blir med med toll og porto hvis jeg kjøper dette?
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Hvis du logger deg inn og legger i handlekurven, og går så langt du kan uten å kjøpe, vil du få pris uten engelsk vat og med frakt, så plusser du på norsk mva og kanskje ett par hundre i fortollingsgebyr,
så har du det ;)

valuta-kalkulator:
http://finance.yahoo.com/currency/conve ... it=Convert
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Plecto
0 RPM
0 RPM
Posts: 5
Joined: 21 Aug 2008, 20:59
Status: Offline

Post by Plecto »

Da blir det kanskje en smule mer enn det jeg hadde tenkt meg :P Men denne inneholder da to fjernkontroller som kontrollerer en koblingsboks som slutter de kretsene jeg vil den skal slutte? Så kobler jeg på da hva som helst på denne boksen? Finnes det ikke noe sånt i norske butikker?
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Plecto wrote:Finnes det ikke noe sånt i norske butikker?
Gjør det helt sikkert, bare å stikke innom biltema eller bilextra osv. :)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
RonnyG
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 319
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Location: Bodø
Status: Offline

Post by RonnyG »

På ebay (tyskland) finner du mange billig sentrallåssett med fjernkontroller. Kjøpte selv der for under 200 kr --> ingen mva eller toll :D Er billig kina-greier, men virker solid nok. Tips: du må sjekke om fjernkontrollen har bagasjelukeåpnerknapp. Mange (også den jeg kjøpte) er har ikke dette men carfinderknapp. Satset på at jeg kunne bruke denne til å åpne bakluken, men det er ikke mulig. :oops:
Det som er genialt med denne er at den har integrert "flipput"-nøkkel slik som til VAG-bilene. Har dog ikke hatt tid til å få filt til nøkkelemnet.
92 1,6 NA sort m/tan interiør
Plecto
0 RPM
0 RPM
Posts: 5
Joined: 21 Aug 2008, 20:59
Status: Offline

Post by Plecto »

Hvorfor må den ha bagasjelukeåpnerknapp? Jeg kan vel koble til det jeg vil, boksen som aktiverer dette her vet vel ikke hva jeg har koblet til?
Post Reply