Page 1 of 2
Lyktene og et par andre spørsmål
Posted: 18 Apr 2004, 23:39
by biXen
Er det påbudt å kjøre med vippelyktene oppe i Norge? Det er vel egentlig det jeg synes er mest 80 med bilen, og styggest, likte det når jeg var liten, men nå er det litt harry, minner meg litt om Herbie

Ser noen har to små, og det er hakket bedre.
Også, hvorfor er det ingen her som har vinge? Praktiske årsaker?
Posted: 18 Apr 2004, 23:42
by HF-mx5T
vingen er det ingen som har av kosmetiske grunner.
ser j****g ut på cab

Posted: 18 Apr 2004, 23:43
by biXen
HF-mx5T wrote:vingen er det ingen som har av kosmetiske grunner.
ser j****g ut på cab

Hmm, ikke hvis man har en liten. Testa litt i NFSU på den nye modellen

Posted: 18 Apr 2004, 23:45
by Precious
Er flere her som kjører med vinge, oddbjørn fra Porsgrunn blant annet og jeg har også planer om å invistere i det den dagen jeg kjøper meg mx5.
En liten bua vinge som følger bagasjelukket, lakkert i bilens egen farge. kanskje ikke alle farger som kler en vinge, men syns rød gjør det.
Og om du prøver deg med en ikea eller torshow vinge så skal jeg kastrere deg!!!
EDIT: Vippelyktene er påbudt om kvelden (når gatelysa slår seg på), du kan unngå dem på dagtid ved å kjøre på parklys og montere grøftelys.
En annen måte er å bygge om blinklysa til kjørelysa (sette inn sterkere pærer og ta ut det orange) også sette blinklys der parklysa skal være (bytte til sterkere farge og lakkere pæra orange).
Posted: 19 Apr 2004, 00:00
by HansT
HF-mx5T wrote:vingen er det ingen som har av kosmetiske grunner.
ser j****g ut på cab

Det er klart smaken er som baken, men jeg er også noe enig med HF-mx5T at vinge på cab fungere særs dårlig. Jeg har i mange år nå vært flittig leser på Miata.net sitt forum, og det synes å være en vanlig oppfatning der også. Hvis jeg ble tvunget

, er en liten original lippe på kofferlokket det lengste jeg ville gått.
Posted: 19 Apr 2004, 08:57
by Sebring

Slutter meg til HF-mx5T og Hans: mx5 ser dfinitivt best ut uten "staffasje". Linjene er så vellykket i seg selv at "vinger", styling etc. kun er med på å ødelegge bilen. Og vi er vel sjelden i hastigheter hvor vinge har noen praktisk betydning.
Posted: 19 Apr 2004, 09:35
by biXen
Ja det er vel kanskje sant det. Når jeg så på vingene i NFSU starta jeg fra toppen (de mest rånete), det ble mye nei, nei, nei, nei, nei før jeg kom til en som var okay. Og det er stort sette de som er en liten leppe på lokket, det ser nokså pent ut.
Er det forresten andre fronter enn Racing Beat Type II å få tak i Norge? Og må man stort sett kunne mekke selv for å gjøre slike body-moder eller finnes det firma som gjør det uten at det koster en arm og en fot?
Re: Lyktene og et par andre spørsmål
Posted: 19 Apr 2004, 17:37
by EspenAndre
biXen wrote:Er det påbudt å kjøre med vippelyktene oppe i Norge?
Slik jeg har forstått det er det ikke påbudt med vippelyktene oppe i dagslys.. Jeg kjører alltid med lyktene nede i dagslys eller på godt opplyst vei, aldri blitt stoppet..
Har koblet om park/blink, sånn at jeg har 21w parklys, evt. i tillegg til ekstralys/grøftelys.
Bruker de omtrent slik:
Dagslys: Kun Parklysene Skumring: Park+Grøftelys Natt: Vippelykter
Kan ha alt på samtidig, men da ser det ut som en pitteliten lastebil...
(På EU-kontrollen sa NAF-mannen at de var i sterkere enn det parklys skal være (5w) men jeg fikk ingen mangel på det..)
Re: Lyktene og et par andre spørsmål
Posted: 19 Apr 2004, 17:43
by Vidar
Jeg har ikke vinge av kosmetiske grunner
biXen wrote:Er det påbudt å kjøre med vippelyktene oppe i Norge? Det er vel egentlig det jeg synes er mest 80 med bilen, og styggest, likte det når jeg var liten, men nå er det litt harry, minner meg litt om Herbie

Ser noen har to små, og det er hakket bedre.
Også, hvorfor er det ingen her som har vinge? Praktiske årsaker?
Posted: 19 Apr 2004, 19:57
by kodvaag
Jeg har ikke vinge da jeg ikke driver med fly. (Bortsett fra fly lavt, men det trenger man ikke vinge til)
Posted: 19 Apr 2004, 23:04
by biXen
kodvaag wrote:Jeg har ikke vinge da jeg ikke driver med fly. (Bortsett fra fly lavt, men det trenger man ikke vinge til)
Moroklumpen

Re: Lyktene og et par andre spørsmål
Posted: 21 Apr 2004, 17:45
by EspenAndre
biXen wrote:Er det påbudt å kjøre med vippelyktene oppe i Norge?
Ble stoppet i politi-kontroll idag.. med kun parklysene på.. (tidligere blink)
"Her var det ingenting å si på" var kommentaren..
Eneste han kommenterte var dekkene, de var veldig bra =)
(er tross alt helt nye)
Posted: 13 May 2004, 14:05
by Mazdafreaks
Biltilsynet hadde kontroll i odda og da spurte eg de om hva som er lov angående lys. Når eg starter bilen har eg sterkere lys enn da eg setter park lys på.. De sa at dette er kjørelys som er godt nok... Eg vet ikkje om det er gjort noe med bilen min,men mine blink/parklys er hvite og ikkje gule som eg har sett på andre miata..

Posted: 13 May 2004, 15:29
by EspenAndre
Mazdafreaks wrote:Biltilsynet hadde kontroll i odda og da spurte eg de om hva som er lov angående lys. Når eg starter bilen har eg sterkere lys enn da eg setter park lys på.. De sa at dette er kjørelys som er godt nok... Eg vet ikkje om det er gjort noe med bilen min,men mine blink/parklys er hvite og ikkje gule som eg har sett på andre miata..

Miata har originalt blinklys med orange/gul lys-pære.. europeiske har orange innmat så det kan brukes hvit lyspære..
Hvis den lille seksjonen ytterst er blinklys, så er den bygget om..
Posted: 13 May 2004, 15:44
by Mazdafreaks
Bilen min er en miata fra amerika som har blinklys ytterst i en liten seksjon...