Page 1 of 2
Dyrt å importere fra tyskland?
Posted: 06 Aug 2008, 12:33
by Fred
Har prøvd å se på å importere fra tyskland, men de fleste bilene (2001-2003) kommer på nesten 200000kr. noe jeg mener er noe dyrt.
men så har jeg sett folk ta inn mx5 derfra også...
noen som har erfaringer ? er det så dyrt som det ser ut som eller jeg som regner feil? (har importert bil selv før så tror ikke jeg regner feil, men...)
210 på co2, og 1140kg.. 107kw
Posted: 06 Aug 2008, 14:29
by HansT
Tja... hvis jeg regner på en helt kurant MX-5 2002 modell, 1,8 med 145 HK, 107 KW, førstegangsregistrert mars 2002 i Tyskland, med pris på ca. 9000 Euro (virker som det ligger flere biler i den prisklassen). Med dagens eurokurs får jeg innkjøp av bil, ca 74000 kr + alle avgifter ca.80000, noe som skulle ende på 154000 som jo er ca. 50000 mindre enn det du oppgir..
Jeg vet ikke hvordan du regner ut, men det lureste er jo å bruke kalkulatoren for innførsel av kjøretøy som ligger på toll.no.
Posted: 06 Aug 2008, 16:13
by glaibilenmin
kommer til ca 95000 for mva og avgifter på en bil til ca 9000 dollar
Posted: 06 Aug 2008, 16:13
by Fred
Noe jeg taster inn feil?
(de bilene jeg så på lå rundt 11000-12000euro. da ble det litt høyere. men er den over riktig iforhold til den bilen du regna på?
Posted: 06 Aug 2008, 16:19
by HansT
Dette var litt interessant... fordi jeg valgte ikke CO2, men kun bensin, og måtte derfor legge inn liter volum på motoren..... og da havnet avgiftene på 80000.... mye mindre m.a.o.
Betyr det at disse bilene forurenser VELDIG mye i forhold til liter volum på motoren?
Etter litt lesing på toll.no ser det ut som om biler registrer første gang 1.januar 2001 og senere er pliktig til å oppgi CO2 og dermed må bruke disse verdiene... ? Jeg var ikke klar over at dette gjaldt så langt tilbake..
Har MSM oppgitt CO2? Kan noen av dere som har importert en slik fra USA svare på det?
Posted: 06 Aug 2008, 16:40
by nope-mx5
HansT wrote:Dette var litt interessant... fordi jeg valgte ikke CO2, men kun bensin, og måtte derfor legge inn liter volum på motoren..... og da havnet avgiftene på 80000.... mye mindre m.a.o.
Betyr det at disse bilene forurenser VELDIG mye i forhold til liter volum på motoren?
Etter litt lesing på toll.no ser det ut som om biler registrer første gang 1.januar 2001 og senere er pliktig til å oppgi CO2 og dermed må bruke disse verdiene... ? Jeg var ikke klar over at dette gjaldt så langt tilbake..
Har MSM oppgitt CO2? Kan noen av dere som har importert en slik fra USA svare på det?
Dette viser jo igjen at AS Norge kun er interessert i såkalt miljøvern så lenge de kan tjene ekstra med penger på det...
-n
Posted: 06 Aug 2008, 17:32
by biXen
HansT wrote:
Har MSM oppgitt CO2? Kan noen av dere som har importert en slik fra USA svare på det?
Nei det har den nok ikke, men tror det er et uoffisielt tall en plass, og de fleste i landet er nå uansett registrert på unntaksregelen.
Posted: 06 Aug 2008, 17:35
by HansT
biXen wrote:HansT wrote:
Har MSM oppgitt CO2? Kan noen av dere som har importert en slik fra USA svare på det?
Nei det har den nok ikke, men tror det er et uoffisielt tall en plass, og de fleste i landet er nå uansett registrert på unntaksregelen.
Jo, ja, men "unntaksregelen" ? Det går vel mer på godkjenningen, og ikke direkte på utregning av avgiftene?
Posted: 06 Aug 2008, 19:32
by biXen
HansT wrote:
Jo, ja, men "unntaksregelen" ? Det går vel mer på godkjenningen, og ikke direkte på utregning av avgiftene?
Begge deler.
Finnes en grunn (blant flere) til at jeg fikk RX-8en importert fra USA og ikke fra Europa. Fra Europa må man betale for CO2, fra USA (på unntak) så får man volum.
(selv om det er en del flere positive/negative med begge deler)
Posted: 06 Aug 2008, 19:33
by inglar
Fra USA er det ikke CO2, men volum og kw++ Men ellers er det nå CO2 som gjelder.
Posted: 06 Aug 2008, 19:43
by Fred
Fant en innmari fin bil i tyskland.. Men da ser det ut som tyskland blir for dyrt

Posted: 07 Aug 2008, 14:18
by JonEivind
Anbefaler å importere en før 2001, så kan du ta den inn på volum. Så kan du jo bygge om til FL etterpå.
Posted: 07 Aug 2008, 15:33
by Fred
JonEivind wrote:Anbefaler å importere en før 2001, så kan du ta den inn på volum. Så kan du jo bygge om til FL etterpå.
glemte den muligheten. dvs bygger "antageligvis" ikke om til FL, men da kan jeg kanskje få tak i en billigere allikevel.
Import fra Tyskland
Posted: 14 Aug 2008, 14:02
by HegeCecilie
Jeg har nettopp importert min '01-mod MX-5 1.8 Sport (dvs NBFL) fra Tyskland gjennom Kroghs Bilsalg, og er storfornøyd! Flinke folk som fikser alt for deg, og bilen er skikkelig strøken med garanti og servicehefte, måtte vente i 4 uker på den, men det var verdt det!
Man tjener ikke veeeeldig mye på å importere en så "gammel" bil fra Tyskland, men dyrere blir det heller ikke, etter min erfaring og hva jeg har hørt i hvert fall. Da jeg solgte forrige bilen min (Peu 206) i sommer var det ikke noen MX'er på finn som frista, bedre utvalg i Tyskland og kjøper du fra en forhandler der så er det safe.

Re: Import fra Tyskland
Posted: 14 Aug 2008, 14:17
by Miatapowers
Celia* wrote:Jeg har nettopp importert min '01-mod MX-5 1.8 Sport (dvs NBFL) fra Tyskland gjennom Kroghs Bilsalg, og er storfornøyd! Flinke folk som fikser alt for deg, og bilen er skikkelig strøken med garanti og servicehefte, måtte vente i 4 uker på den, men det var verdt det!
Man tjener ikke veeeeldig mye på å importere en så "gammel" bil fra Tyskland, men dyrere blir det heller ikke, etter min erfaring og hva jeg har hørt i hvert fall. Da jeg solgte forrige bilen min (Peu 206) i sommer var det ikke noen MX'er på finn som frista, bedre utvalg i Tyskland og kjøper du fra en forhandler der så er det safe.

Ja er nok bedre utvalg der, skal eg bytte ut min, så blir det nok en sport, eller mazdaspeed når de som eiger slike i norge er lei de,,
