Page 1 of 2

Senking -Nye fjærer og dempere

Posted: 17 Aug 2008, 14:53
by B1ackBoX
Har planer om å bytte dempere og fjærer da dem er ganske slitne, og i den sammenhengen også senke bilen ~1 tomme (+evt mulighet for å justere). Har søkt gjennom bla. sidene til IL og mx5parts.
Men når jeg søker gjennom hva som finnes og prøver å se hva jeg trenger, blir jeg ikke noe klokere.

Hva er forskjellen mellom Koilovers og et sett fjærer+dempere?
Anbefalt for litt 'inspirert' kjøring, evt. bane/sportslig kjøring?

Har også tanker om å bytte/sette på nye stag på bilen (vinterprosjekt).

Posted: 17 Aug 2008, 15:27
by Pelle
Begrepet "coilovers" er litt misvisende. Det betyr ikke annet enn at demperen går inni spiralfjæra.
Har selv satt Konidempere m/fjærer på min. Trinnløst justerbart både i høyde og demping. er veldig godt fornøyd.
Jeg kjører på den mykeste dempingen. Da har jeg enda igjenn passelig med "streetcomfort". Har vært på flere langturer, ikke noe problem.

Posted: 17 Aug 2008, 18:53
by TurboLag
Jeg har Spax RSX "coilovers" som det heter, med justerbar både høyde og demping. Kjører med senking sånn at nedre bærearm ligger vannrett for å ikke ødelegge for mye på hjulgeometrien, og stramma inn 18 av 28 hakk bak, og 20 av 28 hakk foran på dempinga. Kjørte tur/retur Bodø på dette oppsettet, og er VELDIG fornøyd

Posted: 17 Aug 2008, 18:56
by nope-mx5
Først, hva er viktig for deg?
Hva er målet med det du vil oppnå?

Jeg for min del synes Flyinmiata sitt Stage2 kit er vanskelig å slå basert på hvor morro bilen blir kontra hvor lite alt koster.

Bare ikke kjøp Eibach fjærer, det er seriøst søppel :)

Om du MÅ ha fjærer som er godkjent, så kan du jo kikke på Koni sine kit evt. H&R. Problemet er ofte samme som Eibach, at fjærene blir for myke for det bilen trenger.

Jeg bunna demperne flere ganger og subba på dårlig vei med Eibach.

-n

Posted: 17 Aug 2008, 19:19
by Pelle
Med originale fjører og dempere bunna jeg ofte over fartsdumper.
Selv om bilen er betydelig lavere nå, bunner jeg aldri med samme fart over dumpene som før. Nå kjører ikke jeg "aktivt" med bilen. Da hadde det sansynligvis vært lurt å hatt et stivere oppsett.

Posted: 17 Aug 2008, 19:29
by HF-mx5T
enkel regel.. jo lavere du skal, jo stivere MÅ det være for å ikke smelle igjennom hele tida.. det er mer ukomfortabelt å kjøre med litt faste fjærer og dempere som takler det, enn myke lave fjærer som ikke klarer å holde chassis unna bakken i dumpene..

Posted: 17 Aug 2008, 20:04
by B1ackBoX
Blir gjerne litt aktiv kjøring. :)
Slik understellet er i dag, føles det som om bilen 'hopper' rundt i svinger og i kjørebanen på rette veier. Skal få asfaltkanter/skjøter til før bilen prøver å følge dem istedet for hvor jeg vil den skal gå, også slår bilen nedi selv ved under 30 over mange fartshumper. Ved flere plasser hvor det er fartshumper i 50sonen, slår bilen nedi hvis jeg kjører fortere enn ~35. (Arbeidsbilen med fullt av dritt baki ruller glatt over de fartshumpene i 50+) :roll:

Dette noe å vurdere http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... ts_id/1066

eller er dette et bedre alternativ?
http://www.miatamania.com/Shop/ViewProd ... exID=36331

Posted: 17 Aug 2008, 20:07
by nope-mx5
Jeg kjører på FM Stage2 kit.

Kan varmt anbefale det til bruket du vil ha :)

Du vil garantert bli superfornøyd.

Skal mye til før jeg gidder vurdere coilovere nå.
(Og da hadde det isåfall blitt AFCO fra FM, eller Xida fra goodwin.)

-n

Posted: 17 Aug 2008, 20:10
by uggla
Jeg vurderer sterkt FM Stage 2.5
Jeg syntes det virker som en bra løsning.
Da får du med swaybar foran samt spesial-lagede "upper shockmounts" bak som gir deg noe lengre fjæringsvei enn originalt. Les mer på www.flyinmiata.com

Hører veldig mange her og andre steder som snakker varmt om FM-fjærene. De senker ikke så voldsomt mye men de skal være ett bra kompromiss for hverdags og fest.
Og Tokico demperne i settet er justerbare.

Det blir dette jeg skal ha når julegratialet kommer... :D

Posted: 17 Aug 2008, 20:18
by nope-mx5
uggla wrote:Jeg vurderer sterkt FM Stage 2.5
Jeg syntes det virker som en bra løsning.
Da får du med swaybar foran samt spesial-lagede "upper shockmounts" bak som gir deg noe lengre fjæringsvei enn originalt. Les mer på www.flyinmiata.com

Hører veldig mange her og andre steder som snakker varmt om FM-fjærene. De senker ikke så voldsomt mye men de skal være ett bra kompromiss for hverdags og fest.
Og Tokico demperne i settet er justerbare.

Det blir dette jeg skal ha når julegratialet kommer... :D
Du har NA så der får du stage 2.5, men trådstarter har vel en 10ae, så da er stage2 det som funker :)
Er vel mer fjæringsvei originalt på NB, så FM har ikke sett noen grunn til å lage toppfester til NB.

-n

Posted: 17 Aug 2008, 20:23
by Miatapowers
Går god for fm eg også, har 2,5 på min na. men fjørene er for høye, man bør kappa, ellers så er det ikke senkesett,,

Posted: 17 Aug 2008, 20:25
by nope-mx5
StianOppistov wrote:Går god for fm eg også, har 2,5 på min na. men fjørene er for høye, man bør kappa, ellers så er det ikke senkesett,,
På min NB så er det imho perfekt høyde.
Litt luft mellom dekk og hjulbue.

De senker helt klart litt, men om man absolutt vil så kan man fjerne en død coil på fjæra f.eks.

Jeg hadde ikke gjort det, for da hadde den blitt nesten like lav som med Eibach med alle problemene det var.

-n

Posted: 17 Aug 2008, 20:28
by Miatapowers
nope-mx3 wrote:
StianOppistov wrote:Går god for fm eg også, har 2,5 på min na. men fjørene er for høye, man bør kappa, ellers så er det ikke senkesett,,
På min NB så er det imho perfekt høyde.
Litt luft mellom dekk og hjulbue.

De senker helt klart litt, men om man absolutt vil så kan man fjerne en død coil på fjæra f.eks.

Jeg hadde ikke gjort det, for da hadde den blitt nesten like lav som med Eibach med alle problemene det var.

-n
Problemet med eibach er ikke høyden, men at de er som en gummistrikk, man smokker kjerra rett i bumpstops, eg har tatt en ring, og vurdere en halv til en til forran, har til dags dato ikke bunnet fm sine, og kjøre som en mx skal, svært få som holder følge når eg racer over fartshumpene her, de fleste andre oem biler smokker i bumpstops..

Posted: 17 Aug 2008, 20:32
by nope-mx5
StianOppistov wrote: Problemet med eibach er ikke høyden, men at de er som en gummistrikk, man smokker kjerra rett i bumpstops, eg har tatt en ring, og vurdere en halv til en til forran, har til dags dato ikke bunnet fm sine, og kjøre som en mx skal, svært få som holder følge når eg racer over fartshumpene her, de fleste andre oem biler smokker i bumpstops..
Det er riktig.

Eibach sine er jo 140 fremme og 70-120 bak (mykere en originale til Hard S).
FM sine er 318 fremme og 233 bak (mener jeg å huske).

Men jeg skal bruke bilen hele året, og til mitt bruk da vil jeg gjerne ha den ekstra 1-1.5cm klaring til bakken :)

Synes slike ting kan være viktig å tenke på :)

-n

Posted: 17 Aug 2008, 20:37
by uggla
nope-mx3:

Trådstarter er da B1ackBoX med sin NA?