Hvordan lage bilen mer sportslig FAQ
Posted: 25 Apr 2004, 18:00
Gjelder mx5/miata NA(89-97 modell) hvis ikke annet er skrevet.
Prøver å skrive litt generell info om hvordan man lager bilen mer morsom(sportslig). Jeg vil IKKE skrive om så mye annet enn hvordan man lager bilen mer sportslig og morsom. Styling, cab'er og annet fjas får andre ta seg av. Jeg bruker bilen som en sportsbil ikke en roadster
Si i fra hvis dere finner feil i pris, andre alternativer. Ting som bør være sagt annerledes.
NB: Dette er bare råd og vink fra meg persolig.
Alle priser er oppgitt i NOK uten mva og frakt
Q: Hva kan jeg gjøre med understellet for å få den mer sportslig?
A: Man kan i praksis gjøre veldig mye for å få understellet fastere. Skal gå igjennom ett par elementer:
- Bytte av fjærer og dempere
- Bytte til polyurethane foringer
- Bytte til grovere krengehemmere
NB: Det finnes flere måter å stivere/sportsligere på. Finnes blandt annet mender med stag både oppe og nede foran. Man får også veltebur som skal gjøre bilen stivere. Men her er en god begynnelse mener jeg.
Bytte dempere/fjærer:
NB: Har ikke tatt med coilovers løsninger. Kommer evt senere!
Med nye fjærer vil man gjøre bilen lavere og senke tyngdepunktet. Til mx5 er det ofte vanlig å senke den 30mm. Man får også senkesett som senker 50mm. Man mener at 50mm blir litt vel lavt. Særlig hvis man bruker bilen på vinteren. Det finnes en hel del firmaer som selger vanlige senkesett til mx5.
Senkesett fra Eibach
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/445
1600 NOK
Senkesett fra H&R
http://www.gomiata.com/hrperlowspri.html
1750 NOK
Senkesett fra Racing beat
http://www.racingbeat.com/FRmiata.htm
Ca 1000 NOK (Avhening av modell og type)
Bytte av dempere er også nesten "like greit" når man først bytter fjærer. Mx5en begynner å bli en noe eldre bil. Mange biler har gått endel over 100 tusen. Dempere er noe som blir slitt med årene. Har hørt at endel mener at dempere ikke klarer stort sett mer enn 60 tusen miles(noe erfaringer her?). Det finnes også endel forskjellig å velge mellom dempere. En annen fordel med å bytte til mer sportslige dempere er at dem ofte er justerebare i stivhet. Slik at man ofte kan justere hvor "hardt" hjuloppheng man vil ha. De fleste større produsenter har dempere til mx5en. Her er kun ett lite utvalg
Gule Koni sport med fjærer fra samme produsent
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/349
5500 NOK
Gule Koni sport (kun dempere) fra Simco
http://www.simco.no/Default.asp?Manuf=2 ... Modell=137
Justerbare KYB agx (Kun dempere)
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/577
4500NOK
Justerbare KYB agx(samme som over) med fjærer fra Flyin' miata
http://www.flyinmiata.com/index.php?act ... u=13-16550
Toxico dempere(uten fjærer)
http://www.gomiata.com/tokilperfron.html
4500 NOK
Bytte til andre foringer
Foringer er også en slitedel som går i stykker med årene. Mx5en har ett rimelig avansert understell hvor der MYE foringer. Bakdelen er at disse ikke er så lette å bytte selv.. Men med poly foringer så vil bilen bli endel stivere. Mener at disse er laget i hard plast istedet for gummi som er orginalt på mx5.(fint om noen fyller litt inn her.. lite erfaringer med dette)
Mx5parts selger Polyurethane foringer til mx5
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/357
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/355
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/356
Ved kjøp av alle "settene" over byttes alle foringene i understellet.
Pris ca 4500 NOK
Bytte av krengehemmere
Krengehemmerene er ett "stag" foran og bak som er laget for å hindre "body roll". Man bytter til grovere "stag" for å hindre at bilen krenger. Miata(US biler) eiere vil tjene mer enn mx5 eiere på dette da miata har mindre krengehemmere enn mx5 orginalt.
Krengehemmere fra Racingbeat 90-93 modeller FORAN
http://www.racingbeat.com/resultset.asp ... mber=54100
Krengehemmere fra Racingbeat 94-97 modeller FORAN
http://www.racingbeat.com/resultset.asp ... mber=54102
Ca 750 NOK
Krengehemmere fra Racingbeat 90-00modeller BAK
http://www.racingbeat.com/resultset.asp ... mber=54101
ca 650kr
Krengehemmere fra flyinmiata
http://www.flyinmiata.com/index.php?act ... u=13-36500
ca 1350 NOK
Q: Hvordan dekk sitter best på veien?
A: Ingen fasit svar i praksis. Ett godt dekk er en av de mest fornuftige løsningene til godt veigrep. Det som vil sitte best på tørr asfalt er i praksis ett dekk uten mønster i det hele tatt. Men det er som sagt ikke lovlig til gatebruk. Ikke fungerer det bra i regn heller. Det meste radikale til gatebruk er såkalte Gateslicks. Dette er dekk som var kortere levetid enn ett vanlig sportsdekk. Dekkene fungerer ikke veldig bra på vått føre. Enda en bakdel er at dem støyer MYE(i 140km/t så vil du nesten bare høre dekkstøy). Det mest vanlige er å gå for ett sportsdekk. Det finnes som sagt mengder med produsenter så det er mye å velge imellom. Har kun prøvd 2 sett med dekk på mx5en min. Så jeg velger å utale meg KUN om dem å ikke noe annet.
Rejsa.nu har en test liggende angående R-dekk(gateslicks) http://www.rejsa.nu/info/info_rdack.asp
Mye informativt om R-dekk...
Avon Zv3 i 195/50-15"
Ett helt ok sportsdekk. Er ikke helt fornøyd med disse da de virker som litt mer regndekk enn utprega tørrværsdekk. Prisen var rimelig bra. Våt greper er så bra at man ikke kjører av veien før man fremprovoserer slipp. Støyer ikke veldig mye.
Pris ca 700 kr per dekk (inkl mva)
Yokohama Advon A048 (gateslicks) i 195/50-15"
Disse dekkene er stort sett beregnet for hard gatebruk på tørt føre. Jeg ville ikke likt å kjøre fort med disse hvis regnet pøset ned. Men tørrgrep er av en annen verden i forhold til ett vanlig sportsdekk. Det gir utrolig godt veigrep samt at det er fryktelig presist. Bakdelen med disse er veldig høy støy samt kort levetid.
ca 1300 per dekk (inkl mva)
Her trenger jeg hjelp fra akkurat DEG! hva mener du om dekkene dine??
Q: Finnes det løsninger for å oppgradere bremsene?
A: Såklart! Mx5en mangler egentlig endel bremseffekt for hard gatebruk/banekjøring. Bremseskivene foran er kun 236mm noe som er ikke no særlig å skryte av. Nedover har kommet med ett par løsninger:
Bytte av klosser/bremsevæske
Klossene på mx5 1.6 er faktisk av det bedre slaget. Enkelte i sverige har brukt orginale mazda klosser i racing å er fornøyd med det. Prisen er ca 900 kr på mazda for klosser foran. Bakdelene med disse klossene er at dem støver endel slik at felgene blir fort møkkete ved hard bruk.
EBC greenstuff er klosser som støver mindre. Har ikke prøvd slike mener mener at dem vil gi ca samme effekt som orginalklosser(?)
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/268
ca 600 NOK
EBC har også redstuff klosser som skal tåle enda mer varme enn greenstuff. Bakdelen med disse er at dem ikke tar like godt som greenstuff når dem er kalde
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/599
ca 650 NOK
Bremsevæsken bør byttes til en med høyere kokepunkt. Gammel bremseveske vil føre til mindre presis pedal som føles litt "skumgummi" ut. Slik væske finner man ofte på de fleste steder. Jo mer grader den tåler jo bedre.
1.6 -> 1.8 bremser
Hvis du er en eier av en 1.6 så er det mulig å bruke bremser/calippere fra mx5 1.8 liter. Mener at 1.8 literen har 254mm skiver foran. Finner mer om dette her:
http://www.bigllama.com/miata/brake/bigbrake.htm
Aner ikke hva det koster for delene hos Mazda Norge. Gjetter på at det er billigere å kjøpe fra utlandet
Slissede/borrede skiver
Å bytte til slissede/borrede skiver i orginal dim gir mindre varmegang. Problemet med orginal bremsene er at dem blir varme og at klossene da ikke få grep.
EBC turbogroove slisset og borret foran
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/475
1300 NOK
EBC turbogroove slisset og borret bak
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/476
1300 nok
BIG brake kit:
Her finnes det flere løsninger. Med big brake kit så mener jeg at man bytter til større skiver og ofte 4 pots calippere. Man får mange kit. Blandt annet fra Brembo, AP racing, Tarox m.m
Aerodramatics selger 280mm bigbrake kit fra Wilwood. (NB flere selger dette kitet). http://www.krbtrading.no fører Wilwood i Norge. NB dette er foran OG bak på bilen.
http://www.aerodramatics.com/brake.htm
ca 7000 NOK
www.be-4-you.com fører HI spec bremser som er 280mm store.
Mener at prisen er ca 9000(?)
Hvis man skal ha større løsninger har Brembo 319mm kit til mx5(OBS man trenger 17" felg).
Dette var nok alt for i dag..
Skal prøve å skrive endel om øking av motoreffekt senere..
Skrik ut hvis dere har kommentarer, finner feil, har erfaring med enklete produkter eller lign!
Håper dette hjelper noen her inne
Prøver å skrive litt generell info om hvordan man lager bilen mer morsom(sportslig). Jeg vil IKKE skrive om så mye annet enn hvordan man lager bilen mer sportslig og morsom. Styling, cab'er og annet fjas får andre ta seg av. Jeg bruker bilen som en sportsbil ikke en roadster

Si i fra hvis dere finner feil i pris, andre alternativer. Ting som bør være sagt annerledes.
NB: Dette er bare råd og vink fra meg persolig.
Alle priser er oppgitt i NOK uten mva og frakt
Q: Hva kan jeg gjøre med understellet for å få den mer sportslig?
A: Man kan i praksis gjøre veldig mye for å få understellet fastere. Skal gå igjennom ett par elementer:
- Bytte av fjærer og dempere
- Bytte til polyurethane foringer
- Bytte til grovere krengehemmere
NB: Det finnes flere måter å stivere/sportsligere på. Finnes blandt annet mender med stag både oppe og nede foran. Man får også veltebur som skal gjøre bilen stivere. Men her er en god begynnelse mener jeg.
Bytte dempere/fjærer:
NB: Har ikke tatt med coilovers løsninger. Kommer evt senere!
Med nye fjærer vil man gjøre bilen lavere og senke tyngdepunktet. Til mx5 er det ofte vanlig å senke den 30mm. Man får også senkesett som senker 50mm. Man mener at 50mm blir litt vel lavt. Særlig hvis man bruker bilen på vinteren. Det finnes en hel del firmaer som selger vanlige senkesett til mx5.
Senkesett fra Eibach
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/445
1600 NOK
Senkesett fra H&R
http://www.gomiata.com/hrperlowspri.html
1750 NOK
Senkesett fra Racing beat
http://www.racingbeat.com/FRmiata.htm
Ca 1000 NOK (Avhening av modell og type)
Bytte av dempere er også nesten "like greit" når man først bytter fjærer. Mx5en begynner å bli en noe eldre bil. Mange biler har gått endel over 100 tusen. Dempere er noe som blir slitt med årene. Har hørt at endel mener at dempere ikke klarer stort sett mer enn 60 tusen miles(noe erfaringer her?). Det finnes også endel forskjellig å velge mellom dempere. En annen fordel med å bytte til mer sportslige dempere er at dem ofte er justerebare i stivhet. Slik at man ofte kan justere hvor "hardt" hjuloppheng man vil ha. De fleste større produsenter har dempere til mx5en. Her er kun ett lite utvalg
Gule Koni sport med fjærer fra samme produsent
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/349
5500 NOK
Gule Koni sport (kun dempere) fra Simco
http://www.simco.no/Default.asp?Manuf=2 ... Modell=137
Justerbare KYB agx (Kun dempere)
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/577
4500NOK
Justerbare KYB agx(samme som over) med fjærer fra Flyin' miata
http://www.flyinmiata.com/index.php?act ... u=13-16550
Toxico dempere(uten fjærer)
http://www.gomiata.com/tokilperfron.html
4500 NOK
Bytte til andre foringer
Foringer er også en slitedel som går i stykker med årene. Mx5en har ett rimelig avansert understell hvor der MYE foringer. Bakdelen er at disse ikke er så lette å bytte selv.. Men med poly foringer så vil bilen bli endel stivere. Mener at disse er laget i hard plast istedet for gummi som er orginalt på mx5.(fint om noen fyller litt inn her.. lite erfaringer med dette)
Mx5parts selger Polyurethane foringer til mx5
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/357
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/355
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/356
Ved kjøp av alle "settene" over byttes alle foringene i understellet.
Pris ca 4500 NOK
Bytte av krengehemmere
Krengehemmerene er ett "stag" foran og bak som er laget for å hindre "body roll". Man bytter til grovere "stag" for å hindre at bilen krenger. Miata(US biler) eiere vil tjene mer enn mx5 eiere på dette da miata har mindre krengehemmere enn mx5 orginalt.
Krengehemmere fra Racingbeat 90-93 modeller FORAN
http://www.racingbeat.com/resultset.asp ... mber=54100
Krengehemmere fra Racingbeat 94-97 modeller FORAN
http://www.racingbeat.com/resultset.asp ... mber=54102
Ca 750 NOK
Krengehemmere fra Racingbeat 90-00modeller BAK
http://www.racingbeat.com/resultset.asp ... mber=54101
ca 650kr
Krengehemmere fra flyinmiata
http://www.flyinmiata.com/index.php?act ... u=13-36500
ca 1350 NOK
Q: Hvordan dekk sitter best på veien?
A: Ingen fasit svar i praksis. Ett godt dekk er en av de mest fornuftige løsningene til godt veigrep. Det som vil sitte best på tørr asfalt er i praksis ett dekk uten mønster i det hele tatt. Men det er som sagt ikke lovlig til gatebruk. Ikke fungerer det bra i regn heller. Det meste radikale til gatebruk er såkalte Gateslicks. Dette er dekk som var kortere levetid enn ett vanlig sportsdekk. Dekkene fungerer ikke veldig bra på vått føre. Enda en bakdel er at dem støyer MYE(i 140km/t så vil du nesten bare høre dekkstøy). Det mest vanlige er å gå for ett sportsdekk. Det finnes som sagt mengder med produsenter så det er mye å velge imellom. Har kun prøvd 2 sett med dekk på mx5en min. Så jeg velger å utale meg KUN om dem å ikke noe annet.
Rejsa.nu har en test liggende angående R-dekk(gateslicks) http://www.rejsa.nu/info/info_rdack.asp
Mye informativt om R-dekk...
Avon Zv3 i 195/50-15"
Ett helt ok sportsdekk. Er ikke helt fornøyd med disse da de virker som litt mer regndekk enn utprega tørrværsdekk. Prisen var rimelig bra. Våt greper er så bra at man ikke kjører av veien før man fremprovoserer slipp. Støyer ikke veldig mye.
Pris ca 700 kr per dekk (inkl mva)
Yokohama Advon A048 (gateslicks) i 195/50-15"
Disse dekkene er stort sett beregnet for hard gatebruk på tørt føre. Jeg ville ikke likt å kjøre fort med disse hvis regnet pøset ned. Men tørrgrep er av en annen verden i forhold til ett vanlig sportsdekk. Det gir utrolig godt veigrep samt at det er fryktelig presist. Bakdelen med disse er veldig høy støy samt kort levetid.
ca 1300 per dekk (inkl mva)
Her trenger jeg hjelp fra akkurat DEG! hva mener du om dekkene dine??
Q: Finnes det løsninger for å oppgradere bremsene?
A: Såklart! Mx5en mangler egentlig endel bremseffekt for hard gatebruk/banekjøring. Bremseskivene foran er kun 236mm noe som er ikke no særlig å skryte av. Nedover har kommet med ett par løsninger:
Bytte av klosser/bremsevæske
Klossene på mx5 1.6 er faktisk av det bedre slaget. Enkelte i sverige har brukt orginale mazda klosser i racing å er fornøyd med det. Prisen er ca 900 kr på mazda for klosser foran. Bakdelene med disse klossene er at dem støver endel slik at felgene blir fort møkkete ved hard bruk.
EBC greenstuff er klosser som støver mindre. Har ikke prøvd slike mener mener at dem vil gi ca samme effekt som orginalklosser(?)
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/268
ca 600 NOK
EBC har også redstuff klosser som skal tåle enda mer varme enn greenstuff. Bakdelen med disse er at dem ikke tar like godt som greenstuff når dem er kalde
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/599
ca 650 NOK
Bremsevæsken bør byttes til en med høyere kokepunkt. Gammel bremseveske vil føre til mindre presis pedal som føles litt "skumgummi" ut. Slik væske finner man ofte på de fleste steder. Jo mer grader den tåler jo bedre.
1.6 -> 1.8 bremser
Hvis du er en eier av en 1.6 så er det mulig å bruke bremser/calippere fra mx5 1.8 liter. Mener at 1.8 literen har 254mm skiver foran. Finner mer om dette her:
http://www.bigllama.com/miata/brake/bigbrake.htm
Aner ikke hva det koster for delene hos Mazda Norge. Gjetter på at det er billigere å kjøpe fra utlandet
Slissede/borrede skiver
Å bytte til slissede/borrede skiver i orginal dim gir mindre varmegang. Problemet med orginal bremsene er at dem blir varme og at klossene da ikke få grep.
EBC turbogroove slisset og borret foran
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/475
1300 NOK
EBC turbogroove slisset og borret bak
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/476
1300 nok
BIG brake kit:
Her finnes det flere løsninger. Med big brake kit så mener jeg at man bytter til større skiver og ofte 4 pots calippere. Man får mange kit. Blandt annet fra Brembo, AP racing, Tarox m.m
Aerodramatics selger 280mm bigbrake kit fra Wilwood. (NB flere selger dette kitet). http://www.krbtrading.no fører Wilwood i Norge. NB dette er foran OG bak på bilen.
http://www.aerodramatics.com/brake.htm
ca 7000 NOK
www.be-4-you.com fører HI spec bremser som er 280mm store.
Mener at prisen er ca 9000(?)
Hvis man skal ha større løsninger har Brembo 319mm kit til mx5(OBS man trenger 17" felg).
Dette var nok alt for i dag..
Skal prøve å skrive endel om øking av motoreffekt senere..
Skrik ut hvis dere har kommentarer, finner feil, har erfaring med enklete produkter eller lign!
Håper dette hjelper noen her inne