Jeg har fått ett problem med min 1.6 90 mod maskin. I vår kjørte jeg bilen nesten tom for olje slik at oljetrykket falt når jeg ikke hadde "pådrag" på maskinen. Dette er ikke heldig, men fikk på ny olje og bestillte tid hos Mazda for ny regreim og oljeskift til mobil1 olje, da dette var planlagt uansett. Etter dette virka allt som det skulle, litt tikking fra maskinen det første sekundet før motoren er kommet skikkelig i gang, og høyt oljetrykk i starten som senket seg til normalt nivå etter ca ett minutt kjøring. Totalt i år har ikke bilen rulla mer enn ca 2-3000 km. etter dette.
Så til problemet:
Etter en litt vel inspirert tur til Gatebil i kristiansand, hvor vi var tre biler som kjørte godt på de gangene anledningen kom. Ble jeg litt overaska over at bilen tikka en del ved oppstart etter en pause på Moi på veien hjemover igjen. Sjekka oljetrykket men det var fint så jeg gav broderen beskjed om å kjøre hjem så fikk jeg se på det der (hans bil hadde hatt turboras dagen før så han lånte min bil mens jeg satt på med en kamerat).
Vel hjemme skulle jeg kjøre bror min hjem og syntes bilen tikka rart. Omtrent som i gamle dager med papplapper på sykkelspilene. Det rare er at tikkingen kom spesiellt godt frem ved turtall mellom 2.5k til 3.5k og når jeg hold vedlikeholdspådrag (ikke gav gass eller bremsa på motoren). Når jeg parkerte sjekka jeg olja og det var helt tomt. viste ikke på pinnen en gang

Etter i vår hadde jeg en del Biltema syntetisk olje igjen enda, så jeg helte på denne så bilen skulle kunne brukes så jeg kunne kjøre på Reve søndagen, desverre var tikkinga der fremdeles så jeg turdte ikke tyne maskina på bane.
Nå virker bilen slik:
Rett etter oppstart (kald motor) har jeg det samme høye oljetrykket og hører ikke noen lyd, men når motoren blir varm kommer tikkingen fra 2.5k ved pådrag og vedlikeholdspådrag spesiellt. Dette er midt i det båndet cruising fåregår og er veldig irriterende. Det er ingenting å si på motoreffekten, den er like god som ellers.
Kan dette skyldes at jeg har på "billigolje" og at å tappe av denne og helle på Mobil 1 igjen fikser på problemet, eller kan en/flere av ventilene mine ha tatt skade av det lave oljenivået/harde kjøringen? Er jeg så uheldig at noen rådelager kan ha blitt skada og lage sånne lyder?
Hva er det som får disse motorene til å bruke olje? Vurderer å skru av toppen og levere dene inn til renovering i vinter hvis dette kan fjerne oljeforbruket og evt. fjerne tikkinga.
Eller må jeg plukke maskina helt ned å skifte stempleringer, det blir i så fall en totalrenovering av maskina, og litt mer arbeid enn jeg i utgangspunktet hadde håpet jeg slapp.
H A
PS.
Herregud dette ble mye skriving... Beklager det, men håper jeg har fått med meg det jeg trenger for å få svar på mine spørsmål.