Page 1 of 2

Jeg skal bremse MSM'en på søndag.

Posted: 23 Oct 2008, 10:28
by arildh
Etter en "rask" sesong tenkte jeg å måle effekten i kjærra før den settes i garasjen for vinteren. Kjekt med en baseline før vinterens modifikasjoner starter.
Håper på 220+ på bakhjulene.
Ikke nøye egentlig. Dess mindre den bremser jo mer imponerende er det at den fraktet 1250+ kg rundt Rudskogen på 1.08,0...
Den eneste som hadde tid denne uka var Per Gulbrandsen, Autoconsult så det blir langtur til Skotselv på søndag.
Hadde planer om å gjøre det hos Autkvikk men han som styrer med bremsing er sykmeldt.
Litt synd da det hadde vært bedre å blåse motoren 5min hjemmefra i stedet for langt ute i nowhere om uhellet først skulle skje.
Om flere går med planer om å måle effekt går det sikekrt å hive seg med.
Koster 1600, - kroner så det er jo ikke gratis...

Posted: 23 Oct 2008, 10:34
by Hauk
Spennende!

Men uansett, når man var tilskuer sist autoslalom så så man at det gikk unna. Den går veldig bra! På grunn av hvor man stod så la man spesielt merke til det etter siste 180-gradern mot mållinja.

...en helt annen ballpark enn en stock 1,8 NA.

Edit: og den har litt "sleeperlook", både mtp. lyd og bilde. Det liker man. Men jeg likte bilen bedre med 15". :)

Posted: 23 Oct 2008, 10:46
by arildh
Hauk wrote:...Men jeg likte bilen bedre med 15". :)
Det gjorde jeg også :?
Jeg hadde en teori om at mindre profil var skyld i at bilen virket litt upresis.
Har i ettertid funnet ut at det var stabstaget.
Skal ikke se bort i fra at det kommer 15" på bilen igjen.

Posted: 23 Oct 2008, 18:40
by mussa
Skulle det skje noe på vei til eller fra Autocunsult så er det bare å ringe.. :P Bor ikke så langt unna.. :)

Posted: 23 Oct 2008, 21:13
by AJF
Skulle gjerne hengt meg med å fått bremset min bil også, men med bare 4 fungerende gir er det liten vits :( Satser istede på å få bremset bilen med ny/overhalt kasse og noen andre modifikasjoner tidlig neste sommer :)

Posted: 23 Oct 2008, 21:21
by Miatapowers
Hva koster en slik brems igrunn, kunne selv tenkt meg å fått testet min 1907ccm høykomp,,

Posted: 23 Oct 2008, 21:23
by Hauk
StianOppistov wrote:Hva koster en slik brems igrunn, kunne selv tenkt meg å fått testet min 1907ccm høykomp,,
1600 riksdaler iflg første post (nederst i teksten).

Posted: 23 Oct 2008, 21:29
by Miatapowers
Hauk wrote:
StianOppistov wrote:Hva koster en slik brems igrunn, kunne selv tenkt meg å fått testet min 1907ccm høykomp,,
1600 riksdaler iflg første post (nederst i teksten).
aaah, ikke verre i grunn, men da er dette vurdering man må ta,,

Posted: 23 Oct 2008, 22:39
by EspenAndre
StianOppistov wrote: aaah, ikke verre i grunn, men da er dette vurdering man må ta,,
Siden du er i bergen i ny og ne, blir vel det enklere å stikke innom Toyparts eller Polly feks.. ;)

Posted: 24 Oct 2008, 08:29
by arildh
Autokvikk tar rundt 1200, Ski Motorverksted 1500.
De fleste kommer jo for å tune bilen sin. Ikke bare måle effekten.
Håper jeg får et pull ekstra hvor jeg kaster på litt mer fortenning. Bør jo ikke ha så mye å si når mesteparten av prosessen går med til montering og oppvarming.

Posted: 26 Oct 2008, 15:02
by arildh
Da var det gjort. Egentlig ganske skuffa over selve tallene men nå har jeg det på papiret.

195 rwhp og 300 Nm. 235 i motor med 40 hp i drivverkstap.

Hadde håpet å komme nærmere 220 på hjulene
Kjører jo tross alt med ca. 5 grader mer fortenning enn FM standardmappet med E85 og like under 1 bar ladetrykk.
Skulle likt å testet på en annen rulle. Har ikke noe grunn til å mene at målingen er "streng" eller ikke men de 195 hestene føltes hælvetes hvasse når jeg suste opp mot Liertoppen i x00 på veien tilbake.
Har kjørt med 98 oktan tidligere i år så effekten jeg har hatt på bane har vært enda mindre.


Den dippen på toppen av kurven er hjulene som mister litt grep. Ikke pga. effekten men vibrasjoner. Det hjalp sikkert ikke med -2 i camber heller.
Prøvde å spenne fast bilen men dippen kom på alle 3 pullene. Uten den ville man fått en høyere måling da den skjedde mens kurven vokste. Toppen 5 hk.

Image

Her er dataloggen fra Hydra ECU for siste pull.
Man ser at innsugstempen stiger kraftig mot slutten.
Jeg ser nå at jeg drar ikke så mye fuel i form av DC% som jeg gjør på veien. Det kan tenkes at det det gir litt Ram-air effekt i reell hastighet på veien og en marginal effektøkning.
Peaken i ladetrykket er en bug.
Ser at den går litt fett. Kunne nok ha magret den ned til rundt 11:1 og fått litt effekt ut av det også.



Image

Skulle likt å vist hvor mye det hadde gått å fått ut bare med tuning. Jeg har jo kun autotunet på gata og stilt tenning litt ut i fra knock på 98 oktan.
Tror jeg må investere i en G-tech Pro av noe slag.

Posted: 27 Oct 2008, 10:09
by BAE
Hm... det var merkelig lavt. Jeg målte jo 185 rwhp kun med FM innsuget og 10 psi på 98 okt. Enten var rulla veldig gjerrig eller så har du svært mye å hente på å fintune bilen.

Posted: 27 Oct 2008, 10:39
by arildh
Jeg skulle gjerne hatt en ASS dyno sammenligning med din eller en annen trimmet MSM.
Det er vel bare en trimmet MSM i Oslo området for tiden så det blir vel en stund til.
Hvis big E med 3" eksos og E85 på 15 psi kun gir 10 hk ekstra i forhold til FM innsug og 10 psi vil jeg påstå at det er en dårlig investering...

Posted: 27 Oct 2008, 12:03
by Miatapowers
BAE wrote:Hm... det var merkelig lavt. Jeg målte jo 185 rwhp kun med FM innsuget og 10 psi på 98 okt. Enten var rulla veldig gjerrig eller så har du svært mye å hente på å fintune bilen.
Du hadde vel test i stavanger når naf hadde test der, en kompis fikk målt 296hk på sin nesten originale nissan 200 sx14 da, eg er redd den tralla er litt for snill. ellers så er nissan 200 sinnsykt lette å få power i,,

Posted: 27 Oct 2008, 15:42
by Terondo
Nesten 300 gamper på en 200 SX, nesten orginal var noe i overkant ja. De har vel rundt 200 gamper orginalt, så det er jo en usedvanlig grei økning i så fall. Har hørt det er endel tap i eksosanlegget på de, og at man får endel mer effekt bare av å øke dimmensjonen der, men over 90 gamper ekstra er jo sånn man må tukle med turbotrykket, bensinstyring, innsug og eksos for å få til. Og da kan man vel ikke kalle det nesten orginalt lenger heller.

Men en ting jeg stussa litt på. Er MSM 1250+ kg? For det er jo endel mer enn min NB er f.eks. Eller er det inklusivt fører? Er uansett endel mer enn min bil når jeg tenker meg om.