Brems

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
91Stomperud
0 RPM
0 RPM
Posts: 25
Joined: 07 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Brems

Post by 91Stomperud »

Har en 91 mod Mazda MX5 med ABS bremser og nå har det tilsynelatende oppstått noe rart/galt (?) Saken er at et gult varsel-lys ( for ABS?) av og til lyser i på dash-bordet. Bortsett fra at det er litt irriterende å se lyet, merker jeg ingen feil så lenge lyset er på. Så, når lyset av en eller annen grunn ikke lyser (det ser ut til å gå litt av og på etter eget ønske), kan jeg tydelig merke at det er noe rart med bremsen. Ved moderat og lett oppbremsing er det nesten samme følelsen som man vanligvis bare får ved meget hard oppbremsing (når ABS "hakker" for å unngå at hjulene låser). Så hva kan dette være, og ikke minst pris for rep. ??
John_91BRG
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 302
Joined: 04 Oct 2003, 02:00
Location: Hordaland
Status: Offline

Post by John_91BRG »

Hadde det samme problemet på min 91mod i fjor. Varsellampa for ABS kom på med ujevne mellomrom til å begynne med, etterhvert kom den hver gang jeg startet bilen og satte den i bevegelse. ABS systemet levde dessuten sitt eget liv, til en slik grad at det ble direkte farlig . Visste aldri om jeg hadde full bremseeffekt, eller om ABS-pumpa kuttet ut ene forhjulet.....

Årsaken viste seg å være kabelbrudd i ene sensoren. For å kontrollere dette må du koble fra sensorene og bruke et multimeter til å måle motstanden. Bilen trenger ikke å være i gang. Kablene som går inn i bagasjerommet er et he***te å komme til, men det går.
Så vidt jeg husker skal motstanden i sensoren være ca 1000 ohm. Dersom du finner en med 0 ohm demonterer du kabel og sensor, og lodder inn en ny kabel.
Er du tjukk i penger ringer du til Mazda og bestiller ny. Koster ca 4500.- / stk, må bestilles, 20% depositum, ingen returrett osv osv osv.

Dersom du likevel bestiller ny sensor, husk at du har 3 til som trolig må skiftes snart. Kan fort bli dyrt....
Post Reply