Råd om nummerskilt!
Moderator: Styremedlemmer
Råd om nummerskilt!
Hei
Var hos biltilsynet i Drammen idag for kontroll og innskjekk av min USA importerte 94M.
Det var uproblematisk, med unntak av en ting: Nummerskiltet!
Som andre USA biler har jeg et firkantet, (og ikke avlangt) felt bak til plassering av nummerskiltet. Dette feltet er ganske lite og tidligere har Miata´ene fått bruke et lite firkanta skilt som passer i det feltet. Men ikke nå lenger!
Fra .oktober er det nemlig ikke lov å registerer biler med dette lille skiltet. Man må bruke enten det store avlange eller det store firkanta. Og ingen av dem passer på min bil! Det avlange er for langt og det firkanta for høyt (ca.3 cm). Biltilsynet foreslo at jeg skulle sette skiltet på støtfangeren. Men det er jeg svært lite lysten på.
Hva skal jeg gjøre? Noen som har et godt råd?
Anders
Var hos biltilsynet i Drammen idag for kontroll og innskjekk av min USA importerte 94M.
Det var uproblematisk, med unntak av en ting: Nummerskiltet!
Som andre USA biler har jeg et firkantet, (og ikke avlangt) felt bak til plassering av nummerskiltet. Dette feltet er ganske lite og tidligere har Miata´ene fått bruke et lite firkanta skilt som passer i det feltet. Men ikke nå lenger!
Fra .oktober er det nemlig ikke lov å registerer biler med dette lille skiltet. Man må bruke enten det store avlange eller det store firkanta. Og ingen av dem passer på min bil! Det avlange er for langt og det firkanta for høyt (ca.3 cm). Biltilsynet foreslo at jeg skulle sette skiltet på støtfangeren. Men det er jeg svært lite lysten på.
Hva skal jeg gjøre? Noen som har et godt råd?
Anders
En som engang hadde en Miata 94 M-edition...
Da mistenker jeg at det ikke blir et godkjent standard skilt, og brått smeller de vel til med dokumentfalsk?coward16 wrote:det skiltet som er 3 cm for høyt har sikker noe og gå på, isåfall er det vel mulig og kutte det slik at det passer der du skal ha det?
-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
- 2re
- 7200 RPM
- Posts: 3202
- Joined: 08 Mar 2008, 18:32
- Medlemsnummer: 704
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Det stemmer at det ble innskjerpet nå i høst. Uten unntak, og bestemt fra oven. Var og forhørte meg hos teknisk avd ved trafikkstasjonen på Økern her i Oslo om saken.
Han nevnte at denne innskjerpingen kom påfallende parallelt med en ny kameratype langs veiene og antok at dette hadde sammenheng, uten at han kunne si det sikkert...
Min logikk tilsier heller at nye kameraer har bedre optikk og/eller oppløsning og derfor burde være bedre til å takle små skilt...
Han nevnte at denne innskjerpingen kom påfallende parallelt med en ny kameratype langs veiene og antok at dette hadde sammenheng, uten at han kunne si det sikkert...
Min logikk tilsier heller at nye kameraer har bedre optikk og/eller oppløsning og derfor burde være bedre til å takle små skilt...
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Skulle gjerne ha skåret litt i skiltet, men mistenker at det er riktig som du sier med dokumentfalsk. ..coward16 skrev:
det skiltet som er 3 cm for høyt har sikker noe og gå på, isåfall er det vel mulig og kutte det slik at det passer der du skal ha det?
Da mistenker jeg at det ikke blir et godkjent standard skilt, og brått smeller de vel til med dokumentfalsk?
En annen ting jeg lurer på er om det det er mulig å få dispensasjon. På bakgrunn av at bilen er en spesialutgave og har samlerverdi i orginal stand. Og at jeg derfor ikke kan skifte bakparten til europeisk utgave.....l
En som engang hadde en Miata 94 M-edition...
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Har surfa litt på nettet og funnet ut at i Amcar miljøet er det mange som er forbanna på dette. De store nummerskiltne passer ikke på Corvettene f.eks og flere av dem har klippet til skiltene sine:
http://www.corvetteclub.no/phpBB2/viewtopic.php?t=2216
http://www.corvetteclub.no/phpBB2/viewtopic.php?t=2216
En som engang hadde en Miata 94 M-edition...
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Var brettet på toppen så det skled inn, kan se i bildene mine om man ser det der, men er redd eg ikkje har noen bilder av det,ATL wrote:Stian skrev:Brettet hvordan da? På midten?På min første miata så var det firkanta skilt av type standard, der var det brettet litt forsiktigt, passet fint inn i grunn,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Jeg kommer f.eks. IKKE til å skifte til europeisk rumpe på min LE.Pelle wrote:Du kan jo kjøpe deg en europeisk endplate.
Men det koster jo litt selvfølgelig
Jeg tror nok ikke Anders kommer til å gjøre det på sin M-edition heller.
Dette er bare tragisk.
Dette er nok desverre et skoleeksempel på at man ikke vil komme noen vei med byråkratene.
De vil bare skylde på "høyere makter".
Enten må man vente til bilen blir veteran (da gjelder egne regler),
eller så må man være kreativ.
Jeg kommer til å være "kreativ"......
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
noen som vet om dette får tilbakevirkende kraft? Jeg har LH skilt bak på min, med nasjonalitetsmerke og greier. Ikke veldig lysten på å klippe det...
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Neppe !TurboLag wrote:noen som vet om dette får tilbakevirkende kraft? Jeg har LH skilt bak på min, med nasjonalitetsmerke og greier. Ikke veldig lysten på å klippe det...
Gjelder nok bare de som skal ha nye skilt og får rekvisisjon på dette.
Skiltleverandøren er instruert til bare å lage de to typene.
(Dette er noe jeg tror)
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package