Vibrerer under kjøring

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Terondo
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 213
Joined: 25 Aug 2008, 09:20
Location: Bergen
Status: Offline

Vibrerer under kjøring

Post by Terondo »

Har igrunn hatt dette "problemet" lenge. Har tenkt at det skyldes ugjevn vei, men har i det siste begynt å lure litt. Ettersom det ikke har noe å si på farten på bilen har jeg utelukket balanseringen på dekkene. Synes den alltid vibrerer litt når jeg kjører. Er dette normalt? Tenkte det var best å høre med andre før jeg tok fatt å lette etter "feilen". Tenkte det kunne være på grunn av at bilen var såpass stiv at den da følte endel veiknask mer enn andre biler. Denne vibreringen gjør sitt til at det alltid er noe som driver å vibrerer litt inne i bilen. Som vindstopperen f.eks. Om jeg ikke har seteryggen helt borti den så vibrerer den, og om jeg har seteryggen helt borti den, så kommer det sånne knirkelyder fra friksjonen mellom vindstopper og seterygg.

Den vibrerer noe når den står i ro for så vidt, men det er jo fra motoren. Tenkte jeg skulle satse på en motordemper for å motvirke dette. Noen som har montert noe slikt? Kan denne vibreringen jeg opplever når jeg kjører skyldes motorvibrasjon?

Skifter til vinterdekk i dag, så da finner jeg fort ut om det er noe dekkrelatert.

Har også oppdaget at det kondenserer mye i bagasjerommet for tiden. Pakningen er noe slitt, og har igrunn tenkt at det kunne være derfor. Sjekket med Mazda og den koster 900 spenn, så det hadde vært greit å være sikker før jeg bestiller den. Er det andre ting som kan gjøre at det kondenserer?

Ellers må jeg si meg imponert over bilens vinter egenskaper. Kjører fortsatt sommerdekk uten at det har vært noe besvær. Har hatt et par morgener med frost på de mest lokale veiene, og i dag på motorveien på vei til jobb var det ganske så glatt i en sving. Bilen levde litt på egenhånd en liten periode, men kom seg fint gjennom svingen i 100. Ble noe skremt, men mest imponert. :)
Bil #1: Seat Leon4 20VT
Selges: Smart ForTwo Passion
Solgt: 10th Anniversary Edition (#2690)
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Post by midget77 »

Vi har diskutert kondens/ lekkasje i bagasjerommet tidligere. Jeg har gjort dette for å fjerne kondensen:

Image

http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=7379
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
User avatar
Terondo
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 213
Joined: 25 Aug 2008, 09:20
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Terondo »

Ikke dumt. Takker for info.

Da må jeg forsøke litt forskjellig. Har enda ikke sporet hvor det evt. kommer inn vann. Må ribbe bagasjerommet i dag, og se meg litt rundt inni der.

Skiftet til vinterdekk i går, og da sluttet forøvrig vibreringen. Usikker på om det er fordi dekkene har høyere profil og at de da opptar den evt. vibrasjonen som er, eller om det var problemer med de andre. Tror jeg må få sjekket balanseringen på sommerdekkene. Det kan jo tenkes at de ikke er helt 100%, selv om de ble kjøpt i sommer og alt ble fikset der jeg kjøpte de. De dekk-verkstedsgutta var ikke akkurat nøye på det de dreiv med.

Nå kjører jeg de orginale 10th anniversary felgene med 195-50-R15 euro vinterdekk. De ser ut til å fungere fint.
Bil #1: Seat Leon4 20VT
Selges: Smart ForTwo Passion
Solgt: 10th Anniversary Edition (#2690)
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Terondo wrote:Skiftet til vinterdekk i går, og da sluttet forøvrig vibreringen.
Ser av signaturen din at du kjører med 17" til vanlig. Hvis du tar deg en tur innom en felg og dekkforhandler vil du nok få høre at de har fått inn "tusner på tusner" av felger som ikke lenger er helt runde.. Mange lettmetallfelger i aluminium er faktisk ganske skjøre, og treffer du en asfaltkant i feil fart er de ofte ikke runde lenger.

Noen kan repareres, og finjusteres med blylodd, men mange må bare skrotes...

Når du nå likevel har felgene av bilen, ta de med til en felgforhandler og be de sjekke felgen.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Det at man får det man betaler for har også noe å si med felger. Billige kopier er laget med langt enklere prosesser enn f.eks. Enkei / Kosei / Rays osv. Og tåler da ofte mindre også. Så det er vel ikke umulig at det har tatt noen smeller.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Terondo
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 213
Joined: 25 Aug 2008, 09:20
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Terondo »

AEZ er jo ikke noe billig kopi. Felgene er i tillegg kjøpt i sommer og ikke kjørt i fortauskanter eller noe andre former for harde gjenstander. Jeg vil ikke tro de ikke er helt runde, men jeg må nesten levere de inn for å få det sjekket. Husker ikke om vibreringen har vært slik fra dag 1, men mener å huske at jeg reagerte på det litt tidlig, men at jeg tenkte det var veien det var noe galt med. :)

Jaja.. finner nok ut av det.

Har frem til våren på å løse det evt. problemet, så det må jo gå.
Bil #1: Seat Leon4 20VT
Selges: Smart ForTwo Passion
Solgt: 10th Anniversary Edition (#2690)
mx_power
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 100
Joined: 12 Oct 2007, 01:50
Status: Offline

Post by mx_power »

min 10th og vibrerer, hmm. rart. uansett om det er borbet 17" eller oz ultraleggera 15",.
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Kan jo være at litt mer sensitiv demping i de bilene gjør at det blir slik med lavprofil dekk?

(Jeg får veldig deja vu når jeg ser AEZ felger, men det er kanskje bare meg :P, er ikke sikkert de er dårlig lagd likevel så)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
motorhead
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1280
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 201
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by motorhead »

Min 10th ae vibrerte også i visse hastigheter, 100-120km/t ca. Etter en big brake upgrade i fjor, forsvant alt som var av vibrering...
Kjører på org. 10th ae felger.
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro

x 13 Porsche Boxster

x 19 Golf GTI Performance

x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q

x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim

x -09 Folkevogn Scirocco

x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500

x -96 MX-5 1,6 Classic red
User avatar
Terondo
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 213
Joined: 25 Aug 2008, 09:20
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Terondo »

Har vært inne på tanken med bremsene, men synes vibreringen ble tilnærmet borte etter at jeg fikk på vinterdekkene nå. Er mulig det er på grunn av 50 profilen at de demper noe mer vibrasjon. Og så er det også bare 6" brede felger, noe som igjen gjør at ikke dekket blir stående i spenn i felgen som det gjør på AEZ felgene.

Ikke så godt å si. Skal ta meg en runde og etterstramme mutterne i dag. Og om det er noe vibrasjon etter det kan jeg nok utelukke at det er felg/dekk som er problemet.

Og det er jo et annet understell på 10th AE enn på resten, så det kan jo være at det gjør sitt til at den føles noe mer humpete. Er jo pinnestiv hele bilen. Jekket bilen opp bak og da kunne jeg skifte dekket forran også. Er ikke mange biler uten tak man kan gjøre det med.
Bil #1: Seat Leon4 20VT
Selges: Smart ForTwo Passion
Solgt: 10th Anniversary Edition (#2690)
User avatar
kavuta
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 244
Joined: 15 Sep 2005, 02:00
Location: Lørenskog/ Holter
Status: Offline

Post by kavuta »

Det er ikke sikkert at det er felgene det er noe problemer med, men dekka...

Spørs om man kjenner ristingen i rattet eller hele bilen.

For det kan være tilfelle at dekka har høydekast.Og da kjenner man en risting som ikke hjelper å bare avbalansere.

Det man da må gjøre er å vri dekket på felgen.Det vil hjelpe mye.
Men om dekka har høydekast så er det fatisk en reklamasjonssak til en viss grad.

Mange dekkforhandlere ser ikke nøye etter om det kan være høydekast i dekka el om det er felgen.
Har opplevd det mange ganger at kunder som kommer på jobben min er fortvila og sagt at de har avbalanser hjula gang på gang uten noe suksess hos andre..
98 1.6 NB
Katarina
User avatar
Terondo
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 213
Joined: 25 Aug 2008, 09:20
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Terondo »

Det var ukjent for meg. Takker for tips.. Må høre med leverandøren om de kan kontrollere de. De pleier å være grei der jeg har kjøpt de.
Bil #1: Seat Leon4 20VT
Selges: Smart ForTwo Passion
Solgt: 10th Anniversary Edition (#2690)
User avatar
kavuta
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 244
Joined: 15 Sep 2005, 02:00
Location: Lørenskog/ Holter
Status: Offline

Post by kavuta »

Bare hyggelig!

Når det gjelder dekk og felg +++ på den kanten så er det bare å spørre!

Har jobbet i dekkmann nå ei god stund og lært meg utrolig mye må jeg si!
Selv om jeg egentlig bare er i butikken og selger.Men det er vel ikke for ingenting dem har bestemt seg for å kalle oss for kundeveileder!;)
98 1.6 NB
Katarina
Post Reply