Tenningsbank, ut av det blå
Moderator: Styremedlemmer
Tenningsbank, ut av det blå
Heisann, har n¨å opplevd tenningsbank i Kims gamle grå... (bilen altså)
kom helt uten videre etter jeg fylte bensin på statoil ved AHUS, 98 oktan. Dog var det ikke jeg selv som fylte fordi det var andré87 som kjørte, men han fylte 98.
Under pådrag ved 4200 rpm hørte jeg knitring fra motor og vi slakket umiddelbart av med gassen. kjørte rolig tilbake til statoil og fant frem papirene på power og timing card fra JR. Har ikke tuklet med powercard før men timingen var lett og skjønne.
i green mode dvs fra 0-2500 rpm har jeg 10 gr. yellow mode, 2500 til 5000 har jeg 4-5 dioder (4,5) på powercard det skulle være ca 7 grader retardasjon i følge papirene, og på red mode 5000+ har jeg 5,5 dioder.
hvorfor fikk jeg plutselig bank? har ikke tuklet med noe etter det jeg vet og har kjlrt på 98 siden jeg fikk bilen. har variert litt mellom 99 og 98 ettersom jeg ikke har alltid hatt en statoil eller hydro i nærheten men dette skulle vel ikke ha noe og si?
etter at jeg stilte timing card til ovennevnte innstillinger har jeg bare pittepittelitt bank ved 5000 rpm. ett knitr fra motor.
noen tips? skal prøve tanke opp med 99 i morgen og se om det hjelper. men er det noen som vet hvordan jeg stiller opp powercardtil å gi mer bensin ? fant ikke dette i papirene.
På forhånd takk.
kom helt uten videre etter jeg fylte bensin på statoil ved AHUS, 98 oktan. Dog var det ikke jeg selv som fylte fordi det var andré87 som kjørte, men han fylte 98.
Under pådrag ved 4200 rpm hørte jeg knitring fra motor og vi slakket umiddelbart av med gassen. kjørte rolig tilbake til statoil og fant frem papirene på power og timing card fra JR. Har ikke tuklet med powercard før men timingen var lett og skjønne.
i green mode dvs fra 0-2500 rpm har jeg 10 gr. yellow mode, 2500 til 5000 har jeg 4-5 dioder (4,5) på powercard det skulle være ca 7 grader retardasjon i følge papirene, og på red mode 5000+ har jeg 5,5 dioder.
hvorfor fikk jeg plutselig bank? har ikke tuklet med noe etter det jeg vet og har kjlrt på 98 siden jeg fikk bilen. har variert litt mellom 99 og 98 ettersom jeg ikke har alltid hatt en statoil eller hydro i nærheten men dette skulle vel ikke ha noe og si?
etter at jeg stilte timing card til ovennevnte innstillinger har jeg bare pittepittelitt bank ved 5000 rpm. ett knitr fra motor.
noen tips? skal prøve tanke opp med 99 i morgen og se om det hjelper. men er det noen som vet hvordan jeg stiller opp powercardtil å gi mer bensin ? fant ikke dette i papirene.
På forhånd takk.
O:'01 Yamaha R1 1000cc
O:'00 BMW 318CiA 1.8
X:'99 MX5 1.6 Kompressor
X:'97 MX5 1.6 Turbo
ettersom jeg har retur linje til tanken s[ antar jeg at jeg kanskjke har f[tt d[rlig bensin fra statoil.. siden den da nesten med en gang vil dra inn den nye bensina trodde harald.... saa.. fylle ny bensin i kveld og se..
har gjort det hittil men ble spandert en tank p[ av fattern og da fikk jeg hans hydro kort hehe. da ble det 98.;.. men tror nok jeg kan ha f[tt d[rlig bensin av statoil, har sett at det har skjedd tidligere her p[ forumet 

WRONGnope-mx5 wrote:Derfor man på biler med trim alltid kjører Shell V-Power Racing.
-n
98 oktan bensin i alle slags land mellom meg og Nürburgring tåler mer fortenning før det banker på bilen min enn 99 Shell V-power. Det har jeg ettertrykkelig fått testet ved flere tilfeller i Norge samt langs Autobahn.
Andre kan gjerne gjøre seg egne erfaringer men jeg kommer aldri mer til å fylle V-power sølet og har flere datalogger å vise til. Jeg mistenker at det er vanlig 95 med lurium i som skal "tilsvare" 99.
Skulle gjerne hørt erfaringer fra noen dyno operatører angående dette.
Skal man være sikker tuner man helt på grensen på 95 og kjører på 98 for å få en margin.
Om jeg hadde opplevd å plultselig få tenningsbank etter en ny tank hadde jeg ikke fylt bensin der mer.
Dette burde jo da isåfall tas opp med Shell.arildh wrote:WRONGnope-mx5 wrote:Derfor man på biler med trim alltid kjører Shell V-Power Racing.
-n
98 oktan bensin i alle slags land mellom meg og Nürburgring tåler mer fortenning før det banker på bilen min enn 99 Shell V-power. Det har jeg ettertrykkelig fått testet ved flere tilfeller i Norge samt langs Autobahn.
De selger V-Power racing som 99 oktan, og da SKAL det være 99 oktan.
Man betaler jo også mer for denne pga. høyere avgift på høyere oktan.
Om bensinen ikke er 99 oktan, så er jo dette totalt ulovlig å selge slik det blir solgt.
-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
de så ut til å være greie de vidar.. hmmm.. nei jeg tenkte ikke fylle på statoil der lenger hvertfall. har kjørt på 99 hittil og fungert fint det.. men det skal jo også være 99 oktan de selger, og ikke 95 "wanna be oktan"..
de har jo 95 vpower også.... men det er vel bare med noen smøremidler i?
etter det jeg har skjønt.... noe som ogsp 98 har.
de har jo 95 vpower også.... men det er vel bare med noen smøremidler i?
etter det jeg har skjønt.... noe som ogsp 98 har.
ja jeg syns ogs[ det det var rart, men snakka med harald og han sa det med siden jeg har retur til tanekn så snurrer jo bensina rundt og rundt, så den jeg fylte vil jo komme inn i dysene omtrent etter noen sekunder... såå.. får tømme det som er og holde meg vekk fra pluss siden på boostmåleren, og så peta på med 99 =)
Stikk på Torshov bil og kjøp en flaske oktanbooster.SweetMX5 wrote:ja jeg syns ogs[ det det var rart, men snakka med harald og han sa det med siden jeg har retur til tanekn så snurrer jo bensina rundt og rundt, så den jeg fylte vil jo komme inn i dysene omtrent etter noen sekunder... såå.. får tømme det som er og holde meg vekk fra pluss siden på boostmåleren, og så peta på med 99 =)
Verdt et forsøk

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll