Page 1 of 1
tips til vinterkjøring
Posted: 05 Feb 2009, 17:59
by BBAndersen
hei,
nettopp kjøpt mx5 og lurer på om noen har gode råd med tanke på vinterkjøring.
Jeg har rwd bil fra før, men aldri kjørt på rwd på vinterføre..
Posted: 05 Feb 2009, 18:12
by Miatapowers
Finn en plass som er stor nok, sladd og lek deg, få kontroll over kjerra, eneste tipset eg kan gi, i gamle dager så var man pliktig til slikt, men nå må man passe på at det ikke er noen skumle biler i nærheten, her i distriktet er de greie på området biltilsynet har, om man leker seg der på kvelden så er det ok, så lenge man har belte på, og ikke har for mye støy..
Posted: 05 Feb 2009, 20:47
by PerChr
som stian sier, sladd sladd sladd og rett opp. snart ligger det i ryggmargen:)
mx5 + snøføre = <3
Posted: 05 Feb 2009, 21:29
by BBAndersen
har planer om det
men noe mx5en gjør anderledes enn andre biler? noe jeg bør være ekstra ops på?
35 år gamle dekk(har ikke kommet til felg/dekk delen av prosjektet) på regndager midt på sommeren har gjort at jeg har fått litt teken på det

Posted: 05 Feb 2009, 21:45
by Miatapowers
BBAndersen wrote:har planer om det
men noe mx5en gjør anderledes enn andre biler? noe jeg bør være ekstra ops på?
35 år gamle dekk(har ikke kommet til felg/dekk delen av prosjektet) på regndager midt på sommeren har gjort at jeg har fått litt teken på det

Det eneste så er annerledes er at mxen er sykt lett å kontrolere, man slipper egentlig lett, men legger den like lett inn igjen,,
Posted: 05 Feb 2009, 22:06
by mussa
Først og fremst, grattis med bil!!

Enda en i nærområdet med MX5!!
Så glatt som det er i området nå så går det ikke an å få testet den litt sidelengs.. Ta det med ro i starten, finn en parkeringsplass av typen krokstadsenteret, pleier selv å ta turen opp til Årbogen i Krokstadelva, litt avsides, og på sene kvelder er det veldig lite folk der..
MX5`n har 50/50 vektfordeling så den er lett å kontrollere....og forferdelig morsom når man blir kjent med den..
Ta det særdeles med ro hvis du kommer fra Toppenhaug og kjører bakveien bak sykehuset, i krysset bak kirka, brostein med spor.. Subba nedi der for tre uker siden.. Ja, bilen er ganske lav, min er ikke senket engang..
Hva slags mx5 har du kjøpt deg?

Posted: 08 Feb 2009, 17:41
by BBAndersen
thx...
mussa: blir vel noen turer til fjordparken

du som btw har den grønne forester'n?
Posted: 08 Feb 2009, 19:15
by mussa
Fjordparken ja, der må man vel ha Forester for å komme frem nå..

Nei, desverre så har jeg ikke "den" grønne, hvis det er Pure Racing Foresteren du tenker på.. Det er han som hadde Evo`n som var med på autofil det... Den Foresteren er ombygd noe, kun Impreza STI deler på den, som er tunet en god del også..
Jeg har en svart en, ganske standard med unntak av eksos og luftfilter..
Posted: 08 Feb 2009, 20:07
by BBAndersen
aha...møtt på den så mange ganger de siste dagene så måtte jo sjekke
tøff bil(etter min smak så forstår jeg ikke helt hvorfor du flytter sti over på en forester for så å senke den så mye..gjort den mer offroad så hadde jeg vært med).. nettopp vært med på å bygge opp en sti til en kompis(han so kjører den hvite r34 med masse carbon) og må innrømme at du finner vel neppe fetere vinterbil!
Posted: 08 Feb 2009, 20:14
by mussa
Hehe.. Jeg bruker bilen på skauen veldig mye så noe sånnt er uaktuellt for min del.. Satte på større dekk enn orginalt nå i vinter jeg for å få`n opp litt til!!

Posted: 08 Feb 2009, 21:19
by Harald
full gass, pek rattet motsatt vei av svingen..
Posted: 08 Feb 2009, 21:32
by S.F
kast bilen mot autovernet .. prøv å redd bilen

Posted: 09 Feb 2009, 14:25
by Terondo
Haha.. den er overraskende letthåndterlig i sladd. Det er nok motet som svikter før bilen. Når du tror du holder på å gå rundt, så gjør du egentlig ikke det. Da har du fortsatt endel å gå på. Så bare ratt i mot. Sett at du har noe skapelig diff.
Posted: 09 Feb 2009, 16:26
by B1ackBoX
Selvfølgelig best å øve seg på en stor åpen parkeringsplass eller bane, enn å ta treninga på en litt smal/svingete vei med autovern på ene sida.
Kjipt hvis 'øvelseskjøringa' skulle resultere i småskader i body'en på bilen.
Posted: 10 Feb 2009, 14:39
by BBAndersen
ser for meg at parkeringsplass er tingen...50% av poenget blir jo borte hvis man presser så mye at man kjører ut
kommer til å få sittesår når bilen kommer
