Rudolf (mye bilder)

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

arildh wrote:Det var sannelig mer enn jeg trodde.
Repeterbarheten til dynoen viser seg å være svært god.
Jeg vil anslå en feilmargin på ca. 1-2 % på denne typen sammenligningsmålinger.

Jeg tror jeg kan påstå at et 4-2-1 rør av denne typen gir omlag 5 Hk effektøkning og 8 Nm ekstra moment.
Kurvene viser seg å være høyere over hele turtallsområdet, så motorkarakteristikken blir ikke vesentlig endret.

Derfor er anslaget til Dr. Holm på 5+ Hk en innertier.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Re: Rudolf (mye bilder)

Post by DrHolm »

Så bra! hehe :D

Appelsin er nam.
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Fyllekjøring ........

Siden Rudolf har passert 21, så har han begynt å smake litt på sterke saker.
Bioetanol (E85) er jo greit å kjøre på når man har pumpe like i nærheten (Statoil på Storo).

Image

Akkurat nå så kjører jeg med 100% E85 på tanken, og Rudolf koser seg fælt :wink:

Siden jeg forventer ca. 30% høyere drivstoff forbruk, har jeg installert noe 270cc dyser jeg hadde liggende (30% større enn de originale 1.6l dysene).
Jeg har også installert Innovate LC-1 bredbåndslambda og konstaterer at ECU regulerer helt problemfritt til riktig blanding.
Jevn og fin på tomgang og fornuftige AF-verdier i hele registeret.
Jeg har ikke kommet så langt at jeg har noen tall på forbruk (l/mil) enda.

Eneste "bieffekt" er at Rudolf lukter ferske kanelboller (og litt gammal fyll).
Men det får jeg vel venne meg til :roll:

Erik
P.S. I dag kostet 1l E85 kr.9.10 på Storo.
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
karaba
0 RPM
0 RPM
Posts: 34
Joined: 31 Mar 2010, 21:08
Medlemsnummer: 937
Location: Ski
Status: Offline

Re: Rudolf (mye bilder)

Post by karaba »

Kan alle MX-5 NA mod kjøre på E85?
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

karaba wrote:Kan alle MX-5 NA mod kjøre på E85?
I prinsippet, ja !
Men jeg har som sagt økt dyse-kapasiteten i forhold til forventet økning i drivstofforbruk.
Alternativet er å øke drivstoff-trykket og/eller endre motorstyringen (piggyback eller stand-alone).

Ellers er det jo noen som påstår at alkohol er skadelig (også for biler :roll: ).
Dommedagsprofetene vil ha det til at plastslanger, bensinpumper og annet vil bli spist opp av Bioetanolen.
Men med litt Googling, så ser du fort at disse dystre spådommene er blitt gjort til skamme.

Jeg skal rapportere ette hvert som jeg gjør meg erfaringer.
Det blir først om kjørbarhet (som virker svært så lovende).
Så blir det om evt. bieffekter, som kanelbolle-lukt og langtids effekter.

Senere kan jeg jo forklare litt om hvorfor jeg gjør dette også.
Men, jeg er slett ikke den første som "fyllekjører" med MX-5, andre har gjort dette i flere år :wink:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Re: Rudolf (mye bilder)

Post by arildh »

Bensinpumpen min røk etter et par tanker. Om det hadde noe med e85 å gjøre eller at det var tilfeldig vet ikke. Jeg ville økt oljeskift intervallet da det blandes i drivstoff over tid. Olje takler ikke sprit like bra som bensin. Det er også greit å sjekke feks service intervall på audi og saab sine flex fuel biler i forhold til samme motor på bensin. Saab anbefaler å kjøre hver 10 tank med bensin så helt harmløst er vel ikke denne alkoholen.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
Ove N
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1176
Joined: 23 Jun 2008, 10:13
Medlemsnummer: 733
Location: Sandnes
Status: Offline

Artig sak da..

Post by Ove N »

Å jeg er spent på effekten på fyllekjøringen på rulla! Altså om det er bedre effekt også...

:P
Ove N
Rogaland
Miata -91 mod 1.6 Liter-Godkjent m/JR M45 Classic Red 15" Rota RB
Miata -93 mod 1.8 Liter-longnose Brilliant Black C-Pack 14" BBS
-2x Mx5 -99 10th Anniversary 3162+4255/7500
X-MX5 BRG-lakkert hvit-346000km Longnose (Solgt)
User avatar
OleK
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 408
Joined: 15 Nov 2009, 12:00
Medlemsnummer: 865
Location: Stjørdal
Status: Offline

Re: Rudolf (mye bilder)

Post by OleK »

De fleste blir jo store og sterke i fylla :lol:
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Rudolf (mye bilder)

Post by Rudolf »

arildh wrote:Bensinpumpen min røk etter et par tanker. Om det hadde noe med e85 å gjøre eller at det var tilfeldig vet ikke. Jeg ville økt oljeskift intervallet da det blandes i drivstoff over tid. Olje takler ikke sprit like bra som bensin. Det er også greit å sjekke feks service intervall på audi og saab sine flex fuel biler i forhold til samme motor på bensin. Saab anbefaler å kjøre hver 10 tank med bensin så helt harmløst er vel ikke denne alkoholen.
Bioetanolen vil rense ganske kraftig opp i bensinsystemet (slagg i tank og rørledninger).
Det er derfor ikke uvanlig at en del "uhumskheter" setter seg i bensinfilteret.
Det kan jo kanske være det som tok knekken på pumpa di ?
Mange som har kjørt i fler år med E85 i kombinasjon med OEM (og Walbro) bensinpumper uten problemer.

Både bensin og E85 vil "lekke" over i olja, men det skal olja tåle fint.
Forskjellen blir at oljen forsatt vil være lysebrun i en bil med E85 siden det ikke genereres like mye sot som med bensin.
Moderne motoroljer skal tåle E85 (men det vil lukte litt kanelboller av olja etter hvert).

Alle påstander om at E85 spiser slanger, pakninger o.a. er nok noe overdrevet.
Man kan jo putte en slange og noen pakninger i et glass vodka og se om de forsvinner i løpet av natta ... :wink:

Jeg kommer til å kjøre Rudolf med E85 (inntill jeg evt. får kaldstartproblemer).
Jeg skal rapportere alle erfaringer på forumet (som vanlig).

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Rudolf (mye bilder)

Post by obi-one »

Hvor aktuelt er det å tanke bioetanol "innimellom" med stock ECU og stock dyser, vil det bli "strupt" siden originaldysene ikke slipper igjennom nok suppe, og vil dette i så fall kunne føre til varmgang i motordeler, dersom bioetalolen ikke kjøler ned like godt som bensin?

Spennende prosjekt med Rudolf dette, jeg har iallefall begynt å leke med tanken på nytt grenrør en gang i tiden, kanskje sammen med nye kammer og ny ECU for å skremme opp en 90 hester..... :D
User avatar
Tonny_B
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1276
Joined: 20 Sep 2008, 19:10
Medlemsnummer: 927
Location: Kristiansund
Status: Offline

Re: Rudolf (mye bilder)

Post by Tonny_B »

Har også hørt at ren E85 brener ventilene. En ganske så kjent Mr2 her tilands (Markus fra Sandnes) brente noen ventiler med E85. Men han henta ut ganske så masse på den motoren da. Godt over400 på hjula. Kan det ha noe å si?
Han la iallefall skylda på brennstoffet.
96 Mx5 import fra Tyskland. viewtopic.php?f=19&t=15489
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

obi-one wrote:Hvor aktuelt er det å tanke bioetanol "innimellom" med stock ECU og stock dyser, vil det bli "strupt" siden originaldysene ikke slipper igjennom nok suppe, og vil dette i så fall kunne føre til varmgang i motordeler, dersom bioetalolen ikke kjøler ned like godt som bensin?
ECU vil førsøke å styre de originale dysene til optimalt blandingsforhold også med E85.
Smalbåndslambdaen vil gi samme signal ved optimalt blandingsforhold (A/F) med E85 som ved optimalt forhold med bensin (selv om forholdet er 30% mere E85).
Men siden dysene er for små, så vil de "makse ut" ved høye turtall (og da regulerer ECU-en i "open loop" også).

Du bør øke bensinkapasiteten hvis du skal kjøre på ren E85, siden drivstofforbruket vil øke omlag 30%.
Da har du i prinsippet tre muligheter eller kombinasjoner mellom dem:
- større dyser
- høyere bensintrykk
- endre styringen av dysene (piggyback eller stand-alone ECU)

Hvis ikke vil du kjøre for magert og det vil føre til dårligere respons og tap av motoreffekt.
Bioetanol kjøler vesentlig bedre en bensin, så jeg tror ikke du vil oppleve tenningsbank med en sugemotor.
(men dette blir på eget ansvar :wink: ).

Jeg har valgt å kjøre med større dyser (30%).
Ulempen med det er at ECU får problemer med å styre dysene når jeg kjører "vanlig" bensin.
Det har jeg løst ved å montere en variabel bensintrykksregulator slik at jeg senker bensintrykket ved kjøring på 95 oktan.
Funker brillefint, så Rudolf er nå en FlexFuel MX-5.

I dag fikk jeg testet start-egenskapene i skikkelig "problem-vær".
Rudolf startet på første slaget i 9 grader og regn med 100% luftfuktighet.
Så nå går jeg rundt å håper på at det guffene høstværet skal fortsette og helst bli værre 8)

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Elanzer
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 27 May 2008, 20:25
Medlemsnummer: 785
Location: Varhaug
Status: Offline

Re: Rudolf (mye bilder)

Post by Elanzer »

bare husk å skifte olja oftere nå da... en kompis av meg kjører på E85 på 200SXen sin... og den olja som ligger i catch tanken kan vi tenne fyr på...
- Mazda Xedos9 `98 2,5
- Mazda B2500 `96 2,5D
- Mazda 929 `89 3,0
x Mazda Mx5 `95 - 1.8 helt orginal :)
x Mazda Miata `91 - 1.6T
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Re: Rudolf (mye bilder)

Post by DrHolm »

Spennende dette Erik!
Det jeg har vært borti av olje-produsenter som har jobba mye med å "være-føre-var", er Agip.
Men de anbefaler også hyppigere skift (selvsagt..) for å være sikker.

Hva med å åpne de oljefilterne du evt. bytter, for å se om det er synlig forskjell? Dra opp en remse, og la det tørke f.eks.
Bare en tanke... ;)
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
///Moe
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 329
Joined: 21 Oct 2009, 23:26
Location: Tromsø
Contact:
Status: Offline

Re: Rudolf (mye bilder)

Post by ///Moe »

Jeg har også eksperimentert endel med E85..
Kjørte i et par år med en blanding av E85 og 98 for å forhindre tenningsbank i BMW'n min (med noe oppjustert bensintrykk osv).
Den byttet jeg faktisk alle bensinslangene på (nye!), de varte bare i ca ett år så var de så morkna at de begynte å svette.. :wink:
Bensinpumper flest tåler nok E85 ganske bra men slanger bør man velge med omhu, noen tåler nok E85 bedre enn andre.
Jeg hadde en kort slangebit av et annet merke enn alle de andre slangene på bilen, den så faktisk helt fin ut i forhold til de andre.

Men ja.. Det blir litt spesiell lukt av eksosen når man kjører på E85, spesielt godt merker man det ved kaldstart.
Personlig syns jeg lukten er litt "tøff" egentlig, det lukter litt "racing" for de som forstår seg på biler og trimming.. :)

Når det gjelder effekt så gir vel ikke E85 alene noen særlig effektøkning (med riktig blandingsforhold..) men den gir en kaldere forbrenning og er motstandsdyktigere mot tenningsbank enn vanlig 95/98 er, noe som tillater at man kan kjøre med høyere kompressjon, kvassere tenning, høyere ladetrykk osv.. På den måten kan man hente ut mer effekt med E85 enn man kan med vanlig bensin. Men hvis ikke blandingsforholdet tilpasses bruken av E85 på en standard motor kan man f.eks risikere å miste effekt ettersom E85 krever (som også Rudolf sa) ca 30% fetere blandingsforhold. Man kan også risikere at motoren blir tungstartet når den er kald og det er kaldt ute, men dette er ikke et problem sålenge man har en sterk gnist og en fet nok blanding.
-Signatur-
Post Reply