obi-one wrote:Hvor aktuelt er det å tanke bioetanol "innimellom" med stock ECU og stock dyser, vil det bli "strupt" siden originaldysene ikke slipper igjennom nok suppe, og vil dette i så fall kunne føre til varmgang i motordeler, dersom bioetalolen ikke kjøler ned like godt som bensin?
ECU vil førsøke å styre de originale dysene til optimalt blandingsforhold også med E85.
Smalbåndslambdaen vil gi samme signal ved optimalt blandingsforhold (A/F) med E85 som ved optimalt forhold med bensin (selv om forholdet er 30% mere E85).
Men siden dysene er for små, så vil de "makse ut" ved høye turtall (og da regulerer ECU-en i "open loop" også).
Du bør øke bensinkapasiteten hvis du skal kjøre på ren E85, siden drivstofforbruket vil øke omlag 30%.
Da har du i prinsippet tre muligheter eller kombinasjoner mellom dem:
- større dyser
- høyere bensintrykk
- endre styringen av dysene (piggyback eller stand-alone ECU)
Hvis ikke vil du kjøre for magert og det vil føre til dårligere respons og tap av motoreffekt.
Bioetanol kjøler
vesentlig bedre en bensin, så jeg tror ikke du vil oppleve tenningsbank med en sugemotor.
(men dette blir på eget ansvar

).
Jeg har valgt å kjøre med større dyser (30%).
Ulempen med det er at ECU får problemer med å styre dysene når jeg kjører "vanlig" bensin.
Det har jeg løst ved å montere en variabel bensintrykksregulator slik at jeg senker bensintrykket ved kjøring på 95 oktan.
Funker brillefint, så Rudolf er nå en FlexFuel MX-5.
I dag fikk jeg testet start-egenskapene i skikkelig "problem-vær".
Rudolf startet på første slaget i 9 grader og regn med 100% luftfuktighet.
Så nå går jeg rundt å håper på at det guffene høstværet skal fortsette og helst bli værre
Erik