Fusker/tips

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
knut engen
0 RPM
0 RPM
Posts: 9
Joined: 20 May 2010, 22:27
Medlemsnummer: 806
Location: Nedre Eiker
Status: Offline

Fusker/tips

Post by knut engen »

91modell som fusker ved kald og varm motor når den blir presset. Har byttet plugger uten at det ble bedre. Kan det være en enkel ting for kjentfolk? Tar imot tips! :?
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Fusker/tips

Post by uggla »

Pluggledninger?

Evt om det kan være noe med kranken ifht den såkalte "shortnose"-problematikken som kan oppstå på tidlige NA-modeller.

Mer her:
http://www.miata.net/garage/crankshaft.html

Magnus
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Fusker/tips

Post by mojo-91 »

uggla wrote:Pluggledninger?

Evt om det kan være noe med kranken ifht den såkalte "shortnose"-problematikken som kan oppstå på tidlige NA-modeller.

Mer her:
http://www.miata.net/garage/crankshaft.html

Magnus
Som Magnus foreslår, så ja, ...pluggledninger bør være det første du her bør kontrollere, evt. bytte.

Angående kranken, så skal vi vel ikke male fanden på veggen enda :wink:
Det er mange ting som kan forårsake de symptomene knut her sliter med.

Du bør dessuten ta en diagnose av motoren. Les her : http://www.miata.net/garage/faultcodes.html
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Re: Fusker/tips

Post by midget77 »

Luftfilter kan også gi dårlig gange på motoren.

Først når
a) Tennplugger
b) Pluggledninger
c) Luftfilter
d) Termostat

er skiftet og ikke noe hjelper, ville jeg begynne å bekymre meg ordentlig.

(Og når man først er i gang, skift motorolje og oljefilter hvis det ikke nettopp er gjort. Det har ikke noe å si for gangen på motoren, men det er deilig at alt er i orden. Mindre tikking fra ventilene får man også...)
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Re: Fusker/tips

Post by mussa »

Sjekk også coilpakka.. Napp opp en og en ledning og se nedi, er ofte grums der også som kan gi ujevn gange.. På min var det dritt i det ene hullet, ved oppstart gikk den ikke reint, kun på 3 sylindre.. Gjorde rent med 5-56 så gikk den som ei kule igjen..
Ellers kan også luftmengdemåler gi ujevn gange, samt lambdasonde..
Sjekk også bensinfilter forresten, kan være innsnevring/tettheter i filter som gjør at den fusker ved pådrag da bensintilførsel er høy, eller skulle vært høy..

En ultrarask sjekk av veivtappen, som ikke er endelig eller bombesikker, er å se på reimhjulet på bunn, se at det ikke er kast i hjulet..
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Lista over hva man kan sjekke kan fort bli veeeeldig lang ....
Kan være litt greit å få prioritert lista.
Hva skal man sjekke først ?

Bilen sjekker jo seg selv, så det kan være lurt å høre hva bilen har å si.
Mojo har lagt en link til feildiagnose og jeg legger ved en link til, denne gangen på dansk:

http://www.five-speed.dk/Guides/diagnose.htm

Jeg hart sagt det før, men klarer ikke å la vær.
BRUK DIAGNOSESYSTEMET SOM ER INNEBYGGET I ALLE BILENE VÅRE.
Det er kjempesmart, gratis, og forteller om feil ved nesten alle sensorer og elektriske komponenter som er i bruk i motoren.
Dette er utvilsomt den første testen man bør ta.
Hvis det ikke rapporteres noen feil fra diagnosesystemet, DA kan man fortsette på lista.

De første europeiske modellene har ikke Check Engine lampe i instrumentpanelet, så der må man bruke en lys-diode i diagnose-boksen.
I et av vårens møter i Østlandsavdelingen skal jeg demonstrere litt om hva man kan bruke den kjempesmarte diagnoseboksen til (både på NA og NB)
mussa wrote: En ultrarask sjekk av veivtappen, som ikke er endelig eller bombesikker, er å se på reimhjulet på bunn, se at det ikke er kast i hjulet..
Hvis reimhjulet "wobler", så er veivbolten helt løs, det skal det noe til at den er ....

En bedre sjekk (etter diagnosetesten) er TDC-testen (Top Dead Center testen), den er også kjapp å ta:
Link 1: http://www.miata.net/garage/hsue/crank/loctite_6.htm
Link 2: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 30&t=12181

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Leo91BRG
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 129
Joined: 30 Nov 2008, 17:11
Medlemsnummer: 752
Location: Fredrikstad
Status: Offline

Re:

Post by Leo91BRG »

Genialt, trudde jeg måtte til mazda for å ta diagnose, da jeg ikke har Check engine lampe.

Men på den danske siden, nevnes det at man må ha en 12 v diode,med ca 1kohm motstand. Ellers kan det gå dårlig med hele opplegget. Var på Clas Ohlson igår, og der hadde de bare dioder på 2,3v, 3,3V o.l. Det stod ingenting om motstand. Noen som vet hvilke dioder som er ok å bruke, uten at man ødelegger/kortslutter noe i el-systemet? Og hvor man evt får kjøpt.
99 MX5
95 Toyota Previa
X 91BRG MX5
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Leo91BRG wrote:Genialt, trudde jeg måtte til mazda for å ta diagnose, da jeg ikke har Check engine lampe.

Men på den danske siden, nevnes det at man må ha en 12 v diode,med ca 1kohm motstand. Ellers kan det gå dårlig med hele opplegget. Var på Clas Ohlson igår, og der hadde de bare dioder på 2,3v, 3,3V o.l. Det stod ingenting om motstand. Noen som vet hvilke dioder som er ok å bruke, uten at man ødelegger/kortslutter noe i el-systemet? Og hvor man evt får kjøpt.
I steden for å snekre lysdiode selv (lysdiode med en 1k motstand i serie) så kan du kjøpe ferdig f.eks på Biltema:

Image

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilti ... Lysdiode1/

Den funker nok fint.
(viktig å ikke bruke prøvelampe eller vanlig 12V pære da den kan belaste ECU-en for mye)

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Post Reply