
Fusker/tips
Moderator: Styremedlemmer
- knut engen
- 0 RPM
- Posts: 9
- Joined: 20 May 2010, 22:27
- Medlemsnummer: 806
- Location: Nedre Eiker
- Status: Offline
Fusker/tips
91modell som fusker ved kald og varm motor når den blir presset. Har byttet plugger uten at det ble bedre. Kan det være en enkel ting for kjentfolk? Tar imot tips! 

- uggla
- 7200 RPM
- Posts: 1350
- Joined: 03 Aug 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 595
- Location: Oppegård
- Status: Offline
Re: Fusker/tips
Pluggledninger?
Evt om det kan være noe med kranken ifht den såkalte "shortnose"-problematikken som kan oppstå på tidlige NA-modeller.
Mer her:
http://www.miata.net/garage/crankshaft.html
Magnus
Evt om det kan være noe med kranken ifht den såkalte "shortnose"-problematikken som kan oppstå på tidlige NA-modeller.
Mer her:
http://www.miata.net/garage/crankshaft.html
Magnus
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: Fusker/tips
Som Magnus foreslår, så ja, ...pluggledninger bør være det første du her bør kontrollere, evt. bytte.uggla wrote:Pluggledninger?
Evt om det kan være noe med kranken ifht den såkalte "shortnose"-problematikken som kan oppstå på tidlige NA-modeller.
Mer her:
http://www.miata.net/garage/crankshaft.html
Magnus
Angående kranken, så skal vi vel ikke male fanden på veggen enda

Det er mange ting som kan forårsake de symptomene knut her sliter med.
Du bør dessuten ta en diagnose av motoren. Les her : http://www.miata.net/garage/faultcodes.html
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
- midget77
- 6500 RPM
- Posts: 813
- Joined: 01 Sep 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 517
- Location: Fredrikstad
- Contact:
- Status: Offline
Re: Fusker/tips
Luftfilter kan også gi dårlig gange på motoren.
Først når
a) Tennplugger
b) Pluggledninger
c) Luftfilter
d) Termostat
er skiftet og ikke noe hjelper, ville jeg begynne å bekymre meg ordentlig.
(Og når man først er i gang, skift motorolje og oljefilter hvis det ikke nettopp er gjort. Det har ikke noe å si for gangen på motoren, men det er deilig at alt er i orden. Mindre tikking fra ventilene får man også...)
Først når
a) Tennplugger
b) Pluggledninger
c) Luftfilter
d) Termostat
er skiftet og ikke noe hjelper, ville jeg begynne å bekymre meg ordentlig.
(Og når man først er i gang, skift motorolje og oljefilter hvis det ikke nettopp er gjort. Det har ikke noe å si for gangen på motoren, men det er deilig at alt er i orden. Mindre tikking fra ventilene får man også...)
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
- mussa
- 7200 RPM
- Posts: 3538
- Joined: 31 Jul 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 642
- Location: Hokksund
- Status: Offline
Re: Fusker/tips
Sjekk også coilpakka.. Napp opp en og en ledning og se nedi, er ofte grums der også som kan gi ujevn gange.. På min var det dritt i det ene hullet, ved oppstart gikk den ikke reint, kun på 3 sylindre.. Gjorde rent med 5-56 så gikk den som ei kule igjen..
Ellers kan også luftmengdemåler gi ujevn gange, samt lambdasonde..
Sjekk også bensinfilter forresten, kan være innsnevring/tettheter i filter som gjør at den fusker ved pådrag da bensintilførsel er høy, eller skulle vært høy..
En ultrarask sjekk av veivtappen, som ikke er endelig eller bombesikker, er å se på reimhjulet på bunn, se at det ikke er kast i hjulet..
Ellers kan også luftmengdemåler gi ujevn gange, samt lambdasonde..
Sjekk også bensinfilter forresten, kan være innsnevring/tettheter i filter som gjør at den fusker ved pådrag da bensintilførsel er høy, eller skulle vært høy..
En ultrarask sjekk av veivtappen, som ikke er endelig eller bombesikker, er å se på reimhjulet på bunn, se at det ikke er kast i hjulet..
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Lista over hva man kan sjekke kan fort bli veeeeldig lang ....
Kan være litt greit å få prioritert lista.
Hva skal man sjekke først ?
Bilen sjekker jo seg selv, så det kan være lurt å høre hva bilen har å si.
Mojo har lagt en link til feildiagnose og jeg legger ved en link til, denne gangen på dansk:
http://www.five-speed.dk/Guides/diagnose.htm
Jeg hart sagt det før, men klarer ikke å la vær.
BRUK DIAGNOSESYSTEMET SOM ER INNEBYGGET I ALLE BILENE VÅRE.
Det er kjempesmart, gratis, og forteller om feil ved nesten alle sensorer og elektriske komponenter som er i bruk i motoren.
Dette er utvilsomt den første testen man bør ta.
Hvis det ikke rapporteres noen feil fra diagnosesystemet, DA kan man fortsette på lista.
De første europeiske modellene har ikke Check Engine lampe i instrumentpanelet, så der må man bruke en lys-diode i diagnose-boksen.
I et av vårens møter i Østlandsavdelingen skal jeg demonstrere litt om hva man kan bruke den kjempesmarte diagnoseboksen til (både på NA og NB)
En bedre sjekk (etter diagnosetesten) er TDC-testen (Top Dead Center testen), den er også kjapp å ta:
Link 1: http://www.miata.net/garage/hsue/crank/loctite_6.htm
Link 2: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 30&t=12181
Erik
Kan være litt greit å få prioritert lista.
Hva skal man sjekke først ?
Bilen sjekker jo seg selv, så det kan være lurt å høre hva bilen har å si.
Mojo har lagt en link til feildiagnose og jeg legger ved en link til, denne gangen på dansk:
http://www.five-speed.dk/Guides/diagnose.htm
Jeg hart sagt det før, men klarer ikke å la vær.
BRUK DIAGNOSESYSTEMET SOM ER INNEBYGGET I ALLE BILENE VÅRE.
Det er kjempesmart, gratis, og forteller om feil ved nesten alle sensorer og elektriske komponenter som er i bruk i motoren.
Dette er utvilsomt den første testen man bør ta.
Hvis det ikke rapporteres noen feil fra diagnosesystemet, DA kan man fortsette på lista.
De første europeiske modellene har ikke Check Engine lampe i instrumentpanelet, så der må man bruke en lys-diode i diagnose-boksen.
I et av vårens møter i Østlandsavdelingen skal jeg demonstrere litt om hva man kan bruke den kjempesmarte diagnoseboksen til (både på NA og NB)
Hvis reimhjulet "wobler", så er veivbolten helt løs, det skal det noe til at den er ....mussa wrote: En ultrarask sjekk av veivtappen, som ikke er endelig eller bombesikker, er å se på reimhjulet på bunn, se at det ikke er kast i hjulet..
En bedre sjekk (etter diagnosetesten) er TDC-testen (Top Dead Center testen), den er også kjapp å ta:
Link 1: http://www.miata.net/garage/hsue/crank/loctite_6.htm
Link 2: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 30&t=12181
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
-
- 1000 RPM
- Posts: 129
- Joined: 30 Nov 2008, 17:11
- Medlemsnummer: 752
- Location: Fredrikstad
- Status: Offline
Re:
Genialt, trudde jeg måtte til mazda for å ta diagnose, da jeg ikke har Check engine lampe.
Men på den danske siden, nevnes det at man må ha en 12 v diode,med ca 1kohm motstand. Ellers kan det gå dårlig med hele opplegget. Var på Clas Ohlson igår, og der hadde de bare dioder på 2,3v, 3,3V o.l. Det stod ingenting om motstand. Noen som vet hvilke dioder som er ok å bruke, uten at man ødelegger/kortslutter noe i el-systemet? Og hvor man evt får kjøpt.
Men på den danske siden, nevnes det at man må ha en 12 v diode,med ca 1kohm motstand. Ellers kan det gå dårlig med hele opplegget. Var på Clas Ohlson igår, og der hadde de bare dioder på 2,3v, 3,3V o.l. Det stod ingenting om motstand. Noen som vet hvilke dioder som er ok å bruke, uten at man ødelegger/kortslutter noe i el-systemet? Og hvor man evt får kjøpt.
99 MX5
95 Toyota Previa
X 91BRG MX5
95 Toyota Previa
X 91BRG MX5
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
I steden for å snekre lysdiode selv (lysdiode med en 1k motstand i serie) så kan du kjøpe ferdig f.eks på Biltema:Leo91BRG wrote:Genialt, trudde jeg måtte til mazda for å ta diagnose, da jeg ikke har Check engine lampe.
Men på den danske siden, nevnes det at man må ha en 12 v diode,med ca 1kohm motstand. Ellers kan det gå dårlig med hele opplegget. Var på Clas Ohlson igår, og der hadde de bare dioder på 2,3v, 3,3V o.l. Det stod ingenting om motstand. Noen som vet hvilke dioder som er ok å bruke, uten at man ødelegger/kortslutter noe i el-systemet? Og hvor man evt får kjøpt.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilti ... Lysdiode1/
Den funker nok fint.
(viktig å ikke bruke prøvelampe eller vanlig 12V pære da den kan belaste ECU-en for mye)
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package