Hadde bilen på EU kontroll og hånndbrekket på ene siden ble underkjent.
Oppdaget at den armen for brekket som går inn i caliperen satt fast.
Fikk smurt den opp og nå virker det som om den beveger seg som den skal.
Men har problemer med å få brekket til å ta riktig. Har justert på umbracoskruen men enten så ligger klossene såpass at hjulet blir varmt ved kjøring eller så tar brekket så lite at jeg kan snurre bakhjulet rundt med håndkraft uansett hvor hardt jeg drar i brekket. Finner ikke en mellomting der klossene ikke ligger på men brekket allikevel gir god effekt. På andre siden fungerer som det skal, det indikerer vel at wiren er strammet korrekt?
Noen gode ideer om hva som kan være galt?
Håndbrekkproblemer
Moderator: Styremedlemmer
-
- 7200 RPM
- Posts: 1124
- Joined: 03 Jan 2013, 22:24
- Medlemsnummer: 1062
- Location: Oslo - Sentrum
- Status: Offline
Håndbrekkproblemer
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper

Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
- Lloyd
- 6500 RPM
- Posts: 745
- Joined: 12 Oct 2008, 20:04
- Medlemsnummer: 912
- Location: Stavanger
- Status: Offline
Re: Håndbrekkproblemer
Glir wire fint i strømpene?
Er ene siden fast, slik at andre siden får hele bevegelse til håndbrekket?
Utover det ser eg for meg at det muligens er inni calipper det kan være noe?
Ikkje så vond jobb og demontere. Bare litt leit vist pakninger går fyken under demontering. :-p
Er ene siden fast, slik at andre siden får hele bevegelse til håndbrekket?
Utover det ser eg for meg at det muligens er inni calipper det kan være noe?
Ikkje så vond jobb og demontere. Bare litt leit vist pakninger går fyken under demontering. :-p
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner. 

-
- 7200 RPM
- Posts: 1124
- Joined: 03 Jan 2013, 22:24
- Medlemsnummer: 1062
- Location: Oslo - Sentrum
- Status: Offline
Re: Håndbrekkproblemer
Tenkte å komme med en liten oppdatering her siden feilen er funnet og problemet løst.
Da jeg var på PKK/Eu kontroll sa verkstedet at caliperen hang og at jeg måtte bytte caliper. 4000kr inkl jobb og mva.
Da jeg stilte spørsmålet her trodde jeg at det bare var relatert til håndbrekk siden bakbremsene ellers ble godkjent men da jeg skulle ta løs caliperen for å sjekke den oppdaget jeg at den pinnen som den ytre delen av caliperen sklir på hadde satt seg fast pga litt overflaterust. Dvs at den ytre bremseklossen stort sett var til pynt. Egentlig merkelig at det ikke ble fanget opp av bremsetesten. Det medførte iallefall at for at jeg skulle få brekket til å ta godt nok på bare en bremsekloss måtte justreringsskruen strammes såpass at den hang på hele tiden. Det var problemet.
Da jeg fikk løsnet denne pinnen/bolten og smurt den opp og deretter justert justeringsskruen ble håndbrekket perfekt og sikkert bakbremsene bedre også.
Etterkontroll ble tatt hos NAF istedenfor verkstedet som ville bytte caliper og dermed ble den godkjent. 25 min jobb, 4000kr spart
Det gir en timepris på 9600kr, synd jeg ikke fikk det utbetalt 
Da jeg var på PKK/Eu kontroll sa verkstedet at caliperen hang og at jeg måtte bytte caliper. 4000kr inkl jobb og mva.
Da jeg stilte spørsmålet her trodde jeg at det bare var relatert til håndbrekk siden bakbremsene ellers ble godkjent men da jeg skulle ta løs caliperen for å sjekke den oppdaget jeg at den pinnen som den ytre delen av caliperen sklir på hadde satt seg fast pga litt overflaterust. Dvs at den ytre bremseklossen stort sett var til pynt. Egentlig merkelig at det ikke ble fanget opp av bremsetesten. Det medførte iallefall at for at jeg skulle få brekket til å ta godt nok på bare en bremsekloss måtte justreringsskruen strammes såpass at den hang på hele tiden. Det var problemet.
Da jeg fikk løsnet denne pinnen/bolten og smurt den opp og deretter justert justeringsskruen ble håndbrekket perfekt og sikkert bakbremsene bedre også.
Etterkontroll ble tatt hos NAF istedenfor verkstedet som ville bytte caliper og dermed ble den godkjent. 25 min jobb, 4000kr spart


Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper

Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
-
- 6500 RPM
- Posts: 620
- Joined: 04 Mar 2011, 16:42
- Medlemsnummer: 913
- Location: Sunndal
- Status: Offline
Re: Håndbrekkproblemer
God løsning på saken 

Twilighter aka Reidar
--
Mazda Miata 1993 C-pack, Rød med tan interiør og svart top (hardtop)
Honda Civic 1978 1.2 Hondamatic aka "slureomat" (Vinterbilen)
Subaru Legazy 2002 2.0 (Konebilen til frua i huset)
--
Mazda Miata 1993 C-pack, Rød med tan interiør og svart top (hardtop)
Honda Civic 1978 1.2 Hondamatic aka "slureomat" (Vinterbilen)
Subaru Legazy 2002 2.0 (Konebilen til frua i huset)
-
- 1000 RPM
- Posts: 111
- Joined: 08 Sep 2009, 00:19
- Location: Dalen
- Status: Offline
Re: Håndbrekkproblemer
Har også problemer med håndbrekket; noen ganger blir bremsene liggende på. Har liten teknisk kunnskap, så skulle gjerne hatt en veiledning med bilder av hvordan jeg kan foreta en overhaling.
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Hvis du trenger info om MX5, så søker du på Miata på Google.sveinsvein wrote:Har også problemer med håndbrekket; noen ganger blir bremsene liggende på. Har liten teknisk kunnskap, så skulle gjerne hatt en veiledning med bilder av hvordan jeg kan foreta en overhaling.
Eksempel:
Søk på: Miata rear caliper rebuild.
Da får du dette resultatet:
https://www.google.no/search?sourceid=n ... er+rebuild
Så kan du lese til øyet blir stort og vått.
Masse filmer om temaet dukker også opp.
Hvis du ikke får nok informasjon av dette, så kan du spørre om detaljer her på forumet.
Lykke til.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
-
- Mx5-miata Styret
- Posts: 172
- Joined: 26 Oct 2012, 00:27
- Medlemsnummer: 1056
- Location: Hafrsfjord
- Status: Offline
Re: Håndbrekkproblemer
Takk Erik for kjempegod veiledning 

1990 US Miata 1.6L Gul
1991 US Miata 1.6L Classic Red
1995 Swiss MX-5 1.8L Gul
1992 Canadian Miata 1.6L White
1996 Norsk MX-5 1.6L Classic Red
1991 US Miata 1.6L Classic Red
1995 Swiss MX-5 1.8L Gul
1992 Canadian Miata 1.6L White
1996 Norsk MX-5 1.6L Classic Red