Blinklys i fronten til kjørelys

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

steffen
7200 RPM
7200 RPM
Status: Offline

Blinklys i fronten til kjørelys

Post by steffen »

Tenkte jeg skulle ordne lysene mine slik at jeg slipper å kjøre med "låvedørene" oppe.

Inn med nye kraftigere blanke pærer der blinklysene i fronten nå er, og flytte blinklysene til der hvor parklysene nå er.

Slik som på bildet:
Image

Hva er smørbrødlista på deler, og hvordan går jeg fram? Går ut fra noen av dere her på forumet har erfaring med dette.

MVH Steffen
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM

Post by Mazdafreaks »

Dette er gjort med min, og vil anbefalle alle og gjøre dette, vet ikkje hvordan de har gjort det, men kan kikke når eg får tid å kanskje ta noen bilder...
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
steffen
7200 RPM
7200 RPM

Post by steffen »

Høres bra ut. En ting jeg kom til å tenke på: I utgangspunktet blir jo parklyset kjørelys, og vrir jeg en gang til på bryteren så kommer vippelyktene opp.

Men det er jo en fordel å fortsatt ha parklys som er inntakte. Kanskje lage en egen bryter til disse nye lysene? Og kanskje også et rele som slår av lysene når vippelyktene går opp. Ser vel ikke pent ut med både vippelyktene oppe samtidig som de nye lysene lyser.

Hvordan er det lagt opp hos deg Mazdafreaks? :)

Edit: vet du at du har dilla med dette kodvaag, kom deg inn på nett!:P
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 413

Post by glaibilenmin »

Du fjerner gulebuen inni blinkersane... bytter sokkel på den lille og setter inn en dobbel... åsså bruker du disse lysa som automatiske kjørelys som kommer når du vrir om tenningen...
åsså mekker du bare ett rele som kobler dei ut når du skrur på lysa
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
AJF
6500 RPM
6500 RPM
Medlemsnummer: 282

Post by AJF »

steffen wrote:Høres bra ut. En ting jeg kom til å tenke på: I utgangspunktet blir jo parklyset kjørelys, og vrir jeg en gang til på bryteren så kommer vippelyktene opp.

Men det er jo en fordel å fortsatt ha parklys som er inntakte. Kanskje lage en egen bryter til disse nye lysene? Og kanskje også et rele som slår av lysene når vippelyktene går opp. Ser vel ikke pent ut med både vippelyktene oppe samtidig som de nye lysene lyser.

Hvordan er det lagt opp hos deg Mazdafreaks? :)

Edit: vet du at du har dilla med dette kodvaag, kom deg inn på nett!:P
Jeg kjører med enkleste form for ombygging av kjørelys på min MX-5.

Kort fortalt har jeg gjort følgende.
1. Fjernet den orange glasset inne i bliklyset. (ikke nødvendig om du har en Miata- de har ikke det orangeglass i blinklyset). Dette gjøres ved å varme opp lykta i varmt vann (ikke kokende) slik at kittet mellom lyktglass og lykthus blir mykt. Så skille lykta forsiktig, skru så løs det orange glasset. Deretter settes lykta sammen igjen, I tillegg til kittet som sitter på lykta er det lurt med litt ekstra silikon når lykthus og glass presses sammen igjen.

2. Deretter lakket to 21W pærer med glassokkel fra Biltema (35-15255) orange og bruke en dremmel for forsikt og utvide hullet der parklyset tidligere var slik at hodet på disse pæreren passer inn.

3. Så er det bare og bytte om pluss ledningen fra sokkelen på det gamle blinklyset med pluss ledningen på det gamle parklyst, vips så har du kraftig parklys (kjørelys) 21W (ut fra sokkelen som blinklyset tidligere var på og blinklys der parklyset tidligere var)

Denne løsningen kan selfølgelig utvidets ved å sette inn en topolet sokkel der det nye kjørelyset er (21/5W), og så vedhjelp av et rele koble slik at en har 5W parklys når vippelyktene er oppe. Slik løsningen over er beskrevet vil en alltid ha parklys/kjørelys på 21W på når vippelyktene er oppe.

Jeg har kjørt med dette som kjørelys i snart 3år, 50000km uten problemer, har også vært igjennom en EU kontroll uten noen kommentarer på dette.

Å fjerne det orange i lyktene tar fort 1-2 timer, resten av jobben er gjort på 10min.
-1994' Mazda MX-5 1,8MP62 (klassikeren)
-2019' Mazda MX-5 2.0 (den fremtidige klassikeren)
-2012' Nissan Leaf SL (sparebøssa)
-2019' Tesla Model X LR (trekkvogn og hyttebil)

-x 1990' Mazda MX-5 1,6MP45
-x 1998' Mazda MX-5 1,8MP62
-x 2004' Mazdaspeed MX-5 1,8T
steffen
7200 RPM
7200 RPM

Post by steffen »

Hjertelig takk AJF. Får bruke guiden din :)
EspenAndre
Moderator
Moderator
Medlemsnummer: 114

Post by EspenAndre »

Jeg har også vært på EU med det oppsettet du beskriver, hos NAF.. gikk rett gjennom men han kommenterte at parklysene var noe kraftig :)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Medlemsnummer: 517

Post by midget77 »

Fro å varme litt på en gammel tråd. Jeg har ikke funnet den infoen jeg leter etter, så kanskje noen kan svare meg.

[quote="AJF"]
Denne løsningen kan selfølgelig utvidets ved å sette inn en topolet sokkel der det nye kjørelyset er (21/5W), og så ved hjelp av et rele koble slik at en har 5W parklys når vippelyktene er oppe. Slik løsningen over er beskrevet vil en alltid ha parklys/kjørelys på 21W på når vippelyktene er oppe.

quote]

Hvordan kobles dette vekslende releet?
Jeg regner med at det er et av denne typen man kan bruke.

Image
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM

Post by MagnusAntony »

La meg prøve men vent med å koble før noen har verifisert meg. Har nettopp lært litt om dette ser du.

85 = Kobles til hovedlys. (blir jord når hovedlys slukkkes)
86 = Styrestrøm
87a = Her kan du ha parklysene
87= Her kan du ha kjørelysene.
30 = Batteri.. Husk sikring

Det releèt vil da fungere slik at når Hovedlysene står på, så vil styrestrømmen stoppe fordi det kommer motstrøm fra hovedlys fra 85. Da går det strøm ut på 87a .Men når hovedlys slukkes så blir det jording, releet slår inn og det blir strøm på 87. Da tennes kjørelys.

(som sagt jeg er ikke sikker på om dette er riktig eller om du trenger den slags releè i det hele tatt..
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
steffen
7200 RPM
7200 RPM

Post by steffen »

Kan nok stemme det ja.
mxLars
2000 RPM
2000 RPM

Post by mxLars »

RotaryPower wrote:La meg prøve men vent med å koble før noen har verifisert meg. Har nettopp lært litt om dette ser du.

86 = Styrestrøm

Det releèt vil da fungere slik at når Hovedlysene står på, så vil styrestrømmen stoppe fordi det kommer motstrøm fra hovedlys fra 85. Da går det strøm ut på 87a .Men når hovedlys slukkes så blir det jording, releet slår inn og det blir strøm på 87. Da tennes kjørelys.

(som sagt jeg er ikke sikker på om dette er riktig eller om du trenger den slags releè i det hele tatt..
Må arrestere litt Rotary...!
Kobler du 30 til batteri vil du ha kjøre eller parklys helt til du kobler fra batteriet...:idea:
Sikr. til parklys tålte fint 2x35w pærer, så hent strøm til 30 fra parklys+ ; du MÅ kunne sette på std. parklys uten nøkkel i tenninga.
+ til 86 (evt. via en bryter) fra etsted med + ved tenning på - f.eks. den blå kontakta i motorrommet.

87a er hvilekontakta til dette reléet - og du vil da ha parklys som du sier fra denne, 87 vil gi spenning til kjørelys når tenninga er på, såfremt du har jord ved hovedlys av på 85 <- er ikke sikker på hvor denne jordinga er?
Når 85 får + (ved nærlys/fjernlys?) vil 87a være aktiv igjen.

:) Håper det ble mindre forvirrende!
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM

Post by MagnusAntony »

Som sagt ja, jeg var ikke sikker ;) Derfor jeg ba han vente med å koble noe :D Men det var nesten rett da..?
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Medlemsnummer: 534

Post by BaktusBror »

RotaryPower wrote:La meg prøve men vent med å koble før noen har verifisert meg. Har nettopp lært litt om dette ser du.

86 = Styrestrøm

Er du sikker på at hovedlys (85) blir jord, og ikke er "åpen" når hovedlyset slukkes? Det kan kanskje forklare hvorfor min oppkopling blåser parklys-sikringen når jeg bruker lyshornet..jeg får lage ny kobling i påsken..
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM

Post by MagnusAntony »

Jeg har ikke koblet opp dette selv på min, så det vet jeg faktisk ikke. Men det er hvertfall sånn man kobler opp ekstralys til bil som ikke skal fungere når hovedlys er på. Da setter man de inn på hovedlyset. Da vil det gå 12v ut mot jord og 12v imot da vil det bli 0v. Med engang hovedlyset slukkes vil den bli jordet igjennom pæra og videre der hovedlyset er jordet til vanlig.

Men jeg er ikke sikker..

EDIT:

Du er sikker på at alle ledningen er dekket og ikke er borti jord noen andre steder enn der de skal?
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Medlemsnummer: 534

Post by BaktusBror »

Vel, sikker blir man vel aldri.. Jeg har en avsindig komplisert kopling (i forhold til forslaget i denne tråden) med 3 releer og greier :oops:
Post Reply