steffen wrote:Høres bra ut. En ting jeg kom til å tenke på: I utgangspunktet blir jo parklyset kjørelys, og vrir jeg en gang til på bryteren så kommer vippelyktene opp.
Men det er jo en fordel å fortsatt ha parklys som er inntakte. Kanskje lage en egen bryter til disse nye lysene? Og kanskje også et rele som slår av lysene når vippelyktene går opp. Ser vel ikke pent ut med både vippelyktene oppe samtidig som de nye lysene lyser.
Hvordan er det lagt opp hos deg Mazdafreaks?
Edit: vet du at du har dilla med dette kodvaag, kom deg inn på nett!:P
Jeg kjører med enkleste form for ombygging av kjørelys på min MX-5.
Kort fortalt har jeg gjort følgende.
1. Fjernet den orange glasset inne i bliklyset. (ikke nødvendig om du har en Miata- de har ikke det orangeglass i blinklyset). Dette gjøres ved å varme opp lykta i varmt vann (ikke kokende) slik at kittet mellom lyktglass og lykthus blir mykt. Så skille lykta forsiktig, skru så løs det orange glasset. Deretter settes lykta sammen igjen, I tillegg til kittet som sitter på lykta er det lurt med litt ekstra silikon når lykthus og glass presses sammen igjen.
2. Deretter lakket to 21W pærer med glassokkel fra Biltema (35-15255) orange og bruke en dremmel for forsikt og utvide hullet der parklyset tidligere var slik at hodet på disse pæreren passer inn.
3. Så er det bare og bytte om pluss ledningen fra sokkelen på det gamle blinklyset med pluss ledningen på det gamle parklyst, vips så har du kraftig parklys (kjørelys) 21W (ut fra sokkelen som blinklyset tidligere var på og blinklys der parklyset tidligere var)
Denne løsningen kan selfølgelig utvidets ved å sette inn en topolet sokkel der det nye kjørelyset er (21/5W), og så vedhjelp av et rele koble slik at en har 5W parklys når vippelyktene er oppe. Slik løsningen over er beskrevet vil en alltid ha parklys/kjørelys på 21W på når vippelyktene er oppe.
Jeg har kjørt med dette som kjørelys i snart 3år, 50000km uten problemer, har også vært igjennom en EU kontroll uten noen kommentarer på dette.
Å fjerne det orange i lyktene tar fort 1-2 timer, resten av jobben er gjort på 10min.