Ikke-justerbar wastegate. Hvordan få opp turbotrykk?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
stilimx5
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 107
Joined: 05 May 2009, 01:27
Location: Trondheim
Status: Offline

Ikke-justerbar wastegate. Hvordan få opp turbotrykk?

Post by stilimx5 »

Som tema sier:


Image
- MX-5 96 NA 1.6 turbo
X- MX-6
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Steinar »

Du må få "trykklokka" litt lengere vekk fra turboen.
Gammelt godt "jungelknep": Legg et par skiver mellom braketten som fester trykklokka til turboen og turboen, dvs at trykklokka kommer noen mm lengere mot toppen av bildet du la ut.
Erfaring fra Volvo 940 Torbo: To skiver (ca 3-4 mm?) ga et 0.16 bar høyere turbotrykk. (Målt med en meget nøyaktig trykkmåler)

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
User avatar
stilimx5
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 107
Joined: 05 May 2009, 01:27
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by stilimx5 »

Flott! Men hvoedan får jeg den av? Den rikker jo seg ikke hvis jeg drar eller vipper med flatjern...
- MX-5 96 NA 1.6 turbo
X- MX-6
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Ser da tydligt ut som at man kan skru den av, ser ut som det er ca 13mm skruehode,, har selv justert gamle biler på denne måten,, :lol:
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
stilimx5
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 107
Joined: 05 May 2009, 01:27
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by stilimx5 »

Beklager forvirrelse.. Skjønte hva jeg skulle gjøre nå. Satt på 2 skiver på tilsammen 3,15 mm på hver av boltene. Skal ut å prøve nå :)
- MX-5 96 NA 1.6 turbo
X- MX-6
User avatar
TurboLag
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 676
Joined: 22 Aug 2007, 15:14
Location: Holmestrand
Status: Offline

Post by TurboLag »

bleedventil på slangen mellom kompressor og aktuator..
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Steinar »

Unngå bleedventil (pyseventil).
En bleedventil slipper ut litt trykk slik at den "lurer" aktuatoren slik at turbotrykket blir høyere.
MEN: Ved raske trykksvigninger vil ikke et slikt oppsett reagere raskt nok, med farlig overtrykk som resultat.
Seriøse firmaer som driver med turbotrimming (Feks BSR i Sverige) advarer på det sterkeste mot bleedventil.

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
User avatar
TurboLag
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 676
Joined: 22 Aug 2007, 15:14
Location: Holmestrand
Status: Offline

Post by TurboLag »

Steinar wrote:Unngå bleedventil (pyseventil).
En bleedventil slipper ut litt trykk slik at den "lurer" aktuatoren slik at turbotrykket blir høyere.
MEN: Ved raske trykksvigninger vil ikke et slikt oppsett reagere raskt nok, med farlig overtrykk som resultat.
Seriøse firmaer som driver med turbotrimming (Feks BSR i Sverige) advarer på det sterkeste mot bleedventil.

Steinar
Og shimsing av wastegate "lurer" ikke utslaget på wastegate den heller mener du? "Ved raske trykksvingninger..."? Tydelig at du har ingen erfaring med dette selv.. Et oppsett med bleedventil reagerer akkurat like raskt som et med direkte kobling, eneste er at mer av eksosen går gjennom turbinen istedet for wastegate'n, og det må mer innsugstrykk til for å åpne wastegaten nok til å begrense trykket videre. Negative siden med wastegate er at det (på lik linje med hel slange) åpner delvis på delvis trykk, noe som dreper mye respons. Alternativet er f.eks. elektronisk boost controller som styrer en solenoid (magnetventil) til å styre trykket. Dette kan holde wastegate helt tett inntil man har ønsket trykk, og dermed forbedre respons i forhold til hel slange med/uten bleedventil.
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Enkel how to på bleedventil,,

Man kapper denne slangen i 2, man setter innpå ett lite rør,, man borrer ett lite hull på ene siden av rør, begynn gjerne med 4mm, og sjekk hva den lader nå, vil man ha mer, prøv med 5-6mm osv,, :lol:
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Post Reply