dyr diagnose:(

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

dyr diagnose:(

Post by mojo-91 »

:( Har hatt problemer med at bilen min virker som den har gått på 3 1/2 sylinder på lavt turtall. Byttet plugger og kabler og hellte dyserens på bensintanken osv osv. Måtte til slutt krype til korset og hoste av gårde til Mazda på Ullern bil. Det var visst en eksosventil som hadde gått fyken. Totalt med ny toppakning kommer det hele på 8600,- !!!!
Pokker så dyrt, da :( Er det noen der ute som vet hva en eksosventil er og hvorfor en slik plutselig ryker?

oskar
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: dyr diagnose:(

Post by Vidar »

Må da være en av eksosventilene i topplokket.
Den som åpner og stenger for å slippe ut eksosen fra sylinderen.
Da må du ha hørt at motoeren smalt på hver omdreidning da.
mojo-91 wrote::( Har hatt problemer med at bilen min virker som den har gått på 3 1/2 sylinder på lavt turtall. Byttet plugger og kabler og hellte dyserens på bensintanken osv osv. Måtte til slutt krype til korset og hoste av gårde til Mazda på Ullern bil. Det var visst en eksosventil som hadde gått fyken. Totalt med ny toppakning kommer det hele på 8600,- !!!!
Pokker så dyrt, da :( Er det noen der ute som vet hva en eksosventil er og hvorfor en slik plutselig ryker?

oskar
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
KnutH
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 468
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 163
Location: Trondheim
Status: Offline

Re: dyr diagnose:(

Post by KnutH »

Ikke nødvendigvis smelling hvis ventilen er knekt eller fastkilt i åpen posisjon. Da vil du ikke få kompresjon i det hele tatt, og dermed ingen effekt fra den sylinderen. Hadde du hatt en "vanlig" motorkonstruksjon ville da eksosventilen smelt dønn i stempelet, og det hadde nok fort blitt ganske mye dyrere enn åtte laken... :|

Hvis ventilen er knekt må mest sannsynlig kamakselen byttes også. Den + arbeidspenger + ventil koster jo fort litt...

Hmmm... Vet ikke om dette hjelper, men det skader nok ikke å prøve en oljerens hvis det er kiling det er snakk om. Valvoline Engine Flush funker bra til det, da får du renska opp resten av motoren din også. Det er iallefall rimeligere å gjøre et forsøk med den... :)
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
Post Reply