Mazdaspeed Motor/girkasse i en NA

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Post by Harald »

5trinns og 6 trinns passer på både 1.6 og 1.8 biler..

5trinns kassene er det ganske normalt å knekke med littt turbomotor(men jeg har testet i overkant av 300hk over litt tid)..

6trinns kassa på min har holdt harde starter(bråslippe ved 4k rpm med 9" brede gateslicks), og (for å være mx5) enormt mye effekt/moment.

ca 440hk/500nm motor og kassa klager ikke i heletatt, samme med orginale mazda diffen(store typen)..

drivverket i mx5 er relativt grovt dimmensjonert, bare man velger rett biter..
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
Dtomaso
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 285
Joined: 01 Oct 2009, 22:48
Location: Stord
Status: Offline

Post by Dtomaso »

Harald wrote:5trinns og 6 trinns passer på både 1.6 og 1.8 biler..

5trinns kassene er det ganske normalt å knekke med littt turbomotor(men jeg har testet i overkant av 300hk over litt tid)..

6trinns kassa på min har holdt harde starter(bråslippe ved 4k rpm med 9" brede gateslicks), og (for å være mx5) enormt mye effekt/moment.

ca 440hk/500nm motor og kassa klager ikke i heletatt, samme med orginale mazda diffen(store typen)..

drivverket i mx5 er relativt grovt dimmensjonert, bare man velger rett biter..
ja merker at syncen fra 1-2 er dårlig og 4 gir sliper ved rulling, er vel mest grunnet trim det da vil eg tru..
Mx-5 1.6 91 mod. Hvit [x]
Skoda Octavia 1.8 20v (RS skinninteriør fra 04) 97 mod.
Citroen Berlingo 2009 90dieseldyrkrefte med snurbo (firmabil)
Kolbotn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2467
Joined: 05 Nov 2008, 17:24
Medlemsnummer: 852
Location: Drabantbyen
Contact:
Status: Offline

Post by Kolbotn »

Hvordan vil en 6 trinns funger på en org NA iforhold til den orginale 5 trinns da? i forhold til utveksling, aks osv da?
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Kolbotn wrote:Hvordan vil en 6 trinns funger på en org NA iforhold til den orginale 5 trinns da? i forhold til utveksling, aks osv da?
Bedre aks. mindre toppfart. optimalt igrunn for oss med na tuning spør du meg.. men mer irriterende på motorvei osv..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Post by DrHolm »

min erfaring med 6trinns vs. 5trinns er at 6trinns kassa må man gire mer med, man kan enten buke 3. eller 4. og 2. eller 3. når en får mer effekt enn org.
mens med 5trinns kassa er det mer "enten eller.."

6trinns er konge den og, ikke missforstå, men etter min smak passer 5trinns best.
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Jeg ville heller hatt 5 trinns, føler motoren er mer enn sterk nok til at aksen ikke ville gått ned noe å skrive hem om..

Når de velger å ha 6 trinns, bør de velge å fordele girene litt annerledes syns jeg.. kan godt være tettere,
men jeg kan jo i prinsippet kjøre normalt i 6 gir fra 60km/t til toppfart..

skulle gjerne hatt 2500rpm i 100 km/t....

toppfarten bryr jeg meg lite om, da jeg neppe kommer til å dra den noe særlig over 200 uansett, perfekt for meg ville være en bittelitt tettere 5 trinns med et gir til...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Post by Harald »

6trinns og 3.636 diff er beste komboen.. men 5trinns ER en bedre girkasse å gire med, uten tvil..
men 6trinns og 3.636gir bra utvekslinger, og er eneste vettuge valget for de over 300hk.. hvor mye den tåler , vet jeg ikkemen minst 450 :P
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
KristianV
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 357
Joined: 11 Apr 2006, 02:00
Location: Molde
Status: Offline

Post by KristianV »

var vell 6trinns på den gule dragge miatan med 600hp eller noe sånt vist jeg ikke husker helt feil
95 - miata 1.8 turbo | FMII link, ACT extreme, FM lightweight flywheel, FM turbo eksos m/FM racepipe, kaaz LSD, 6 speed, tein basic......
Prosjekttråd: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=5716
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Post by Harald »

og da røyk også kassa etter tre drag var det vel.. sweetspot ligger nok rundt 450-500whp, max.. har ikke no planer om å pushe grensa der jeg..
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Post by Stehu »

da er det en mazdaspeed motor og girkasse på vei over dammen for 3000 $ + frakt ;)
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Stehu wrote:da er det en mazdaspeed motor og girkasse på vei over dammen for 3000 $ + frakt ;)
Går fort med deg ja,, hvor du kjøpte dette da
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Post by Stehu »

StianOppistov wrote:
Stehu wrote:da er det en mazdaspeed motor og girkasse på vei over dammen for 3000 $ + frakt ;)
Går fort med deg ja,, hvor du kjøpte dette da
ebay :D
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Post by Stehu »

trenger en del hjelp til å montere så hvis noen i Trøndelag området er interessert i litt kveldsjobbing bare å si ifra ^^
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Post by Harald »

hvor komplett er den motorn din.. ? med alle ic rør, alle småbiter osv? ellers forsvinner jo mye av orginal looken du er ute etter..

har du fått med ecu, kabelmatte osv.. dette er jo og ting du bør ha om du har planer om godkjenning av greiene.

sammenkobling av msm hjerne mot org kabelmatte osv er en ganske infløkt affære ofte, og hvis du står fast allerede på den enkle jobben(fysiske byttet av motor og kasse.. så tror jeg du har en utfordring foran deg :) )

ser du holder til i barteland, så får ikke hjulpet deg heller.
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

har lett meg ihjel nå, men var en tråd bla om hvilken diff osv man skal bruke for å få ned turtallet på motorveien... noen som husker den?
var en nettside det var linket til, som solgte min ønskediff...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Post Reply