Mazdaspeed Motor/girkasse i en NA
Moderator: Styremedlemmer
5trinns og 6 trinns passer på både 1.6 og 1.8 biler..
5trinns kassene er det ganske normalt å knekke med littt turbomotor(men jeg har testet i overkant av 300hk over litt tid)..
6trinns kassa på min har holdt harde starter(bråslippe ved 4k rpm med 9" brede gateslicks), og (for å være mx5) enormt mye effekt/moment.
ca 440hk/500nm motor og kassa klager ikke i heletatt, samme med orginale mazda diffen(store typen)..
drivverket i mx5 er relativt grovt dimmensjonert, bare man velger rett biter..
5trinns kassene er det ganske normalt å knekke med littt turbomotor(men jeg har testet i overkant av 300hk over litt tid)..
6trinns kassa på min har holdt harde starter(bråslippe ved 4k rpm med 9" brede gateslicks), og (for å være mx5) enormt mye effekt/moment.
ca 440hk/500nm motor og kassa klager ikke i heletatt, samme med orginale mazda diffen(store typen)..
drivverket i mx5 er relativt grovt dimmensjonert, bare man velger rett biter..
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
''objects in mirror appear to be slow''
ja merker at syncen fra 1-2 er dårlig og 4 gir sliper ved rulling, er vel mest grunnet trim det da vil eg tru..Harald wrote:5trinns og 6 trinns passer på både 1.6 og 1.8 biler..
5trinns kassene er det ganske normalt å knekke med littt turbomotor(men jeg har testet i overkant av 300hk over litt tid)..
6trinns kassa på min har holdt harde starter(bråslippe ved 4k rpm med 9" brede gateslicks), og (for å være mx5) enormt mye effekt/moment.
ca 440hk/500nm motor og kassa klager ikke i heletatt, samme med orginale mazda diffen(store typen)..
drivverket i mx5 er relativt grovt dimmensjonert, bare man velger rett biter..
Mx-5 1.6 91 mod. Hvit [x]
Skoda Octavia 1.8 20v (RS skinninteriør fra 04) 97 mod.
Citroen Berlingo 2009 90dieseldyrkrefte med snurbo (firmabil)
Skoda Octavia 1.8 20v (RS skinninteriør fra 04) 97 mod.
Citroen Berlingo 2009 90dieseldyrkrefte med snurbo (firmabil)
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Bedre aks. mindre toppfart. optimalt igrunn for oss med na tuning spør du meg.. men mer irriterende på motorvei osv..Kolbotn wrote:Hvordan vil en 6 trinns funger på en org NA iforhold til den orginale 5 trinns da? i forhold til utveksling, aks osv da?
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
- DrHolm
- 7200 RPM
- Posts: 3045
- Joined: 13 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 554
- Location: Lindeberg, Sørum
- Status: Offline
min erfaring med 6trinns vs. 5trinns er at 6trinns kassa må man gire mer med, man kan enten buke 3. eller 4. og 2. eller 3. når en får mer effekt enn org.
mens med 5trinns kassa er det mer "enten eller.."
6trinns er konge den og, ikke missforstå, men etter min smak passer 5trinns best.
mens med 5trinns kassa er det mer "enten eller.."
6trinns er konge den og, ikke missforstå, men etter min smak passer 5trinns best.
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Jeg ville heller hatt 5 trinns, føler motoren er mer enn sterk nok til at aksen ikke ville gått ned noe å skrive hem om..
Når de velger å ha 6 trinns, bør de velge å fordele girene litt annerledes syns jeg.. kan godt være tettere,
men jeg kan jo i prinsippet kjøre normalt i 6 gir fra 60km/t til toppfart..
skulle gjerne hatt 2500rpm i 100 km/t....
toppfarten bryr jeg meg lite om, da jeg neppe kommer til å dra den noe særlig over 200 uansett, perfekt for meg ville være en bittelitt tettere 5 trinns med et gir til...
Når de velger å ha 6 trinns, bør de velge å fordele girene litt annerledes syns jeg.. kan godt være tettere,
men jeg kan jo i prinsippet kjøre normalt i 6 gir fra 60km/t til toppfart..
skulle gjerne hatt 2500rpm i 100 km/t....
toppfarten bryr jeg meg lite om, da jeg neppe kommer til å dra den noe særlig over 200 uansett, perfekt for meg ville være en bittelitt tettere 5 trinns med et gir til...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
var vell 6trinns på den gule dragge miatan med 600hp eller noe sånt vist jeg ikke husker helt feil
95 - miata 1.8 turbo | FMII link, ACT extreme, FM lightweight flywheel, FM turbo eksos m/FM racepipe, kaaz LSD, 6 speed, tein basic......
Prosjekttråd: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=5716
Prosjekttråd: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=5716
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
hvor komplett er den motorn din.. ? med alle ic rør, alle småbiter osv? ellers forsvinner jo mye av orginal looken du er ute etter..
har du fått med ecu, kabelmatte osv.. dette er jo og ting du bør ha om du har planer om godkjenning av greiene.
sammenkobling av msm hjerne mot org kabelmatte osv er en ganske infløkt affære ofte, og hvis du står fast allerede på den enkle jobben(fysiske byttet av motor og kasse.. så tror jeg du har en utfordring foran deg )
ser du holder til i barteland, så får ikke hjulpet deg heller.
har du fått med ecu, kabelmatte osv.. dette er jo og ting du bør ha om du har planer om godkjenning av greiene.
sammenkobling av msm hjerne mot org kabelmatte osv er en ganske infløkt affære ofte, og hvis du står fast allerede på den enkle jobben(fysiske byttet av motor og kasse.. så tror jeg du har en utfordring foran deg )
ser du holder til i barteland, så får ikke hjulpet deg heller.
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
''objects in mirror appear to be slow''
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline