Mazdaspeed Motor/girkasse i en NA

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3098
Joined: 29 Mar 2006, 02:00
Medlemsnummer: 558
Location: Rælingen
Contact:
Status: Offline

Post by inglar »

http://miataroadster.com/mmd.html

Øverst på siden er drevkitt til diffen.
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

inglar wrote:http://miataroadster.com/mmd.html

Øverst på siden er drevkitt til diffen.
riktig :) men det var også en utregning i den tråden med rekkevidde på girene osv.. mener man kom i 100 på andre gir..?
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Post by Harald »

stemmer ganske bra det. ellers ligger det gear ratio calc på fm sine sider..
er drevsettet der jeg har, bare husk at det er litt krevende å bytte, og ikke regn med at mazda osv er behjelpelige med å bytte slike deler siden de i hovedsak bare har delebyttere på jobb..
Jeg forhørte meg endel rundt for å finne "eksperter" men endte opp med å gjøre jobben selv(som alt annet).
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Harald wrote:stemmer ganske bra det. ellers ligger det gear ratio calc på fm sine sider..
er drevsettet der jeg har, bare husk at det er litt krevende å bytte, og ikke regn med at mazda osv er behjelpelige med å bytte slike deler siden de i hovedsak bare har delebyttere på jobb..
Jeg forhørte meg endel rundt for å finne "eksperter" men endte opp med å gjøre jobben selv(som alt annet).
Den hadde jeg glemt, takk :)

Var det da.. pleier å klare det meste, men usikker på om jeg vil gå der..
Det heftigste jeg har gjort er Big E, så bør vel få hjelp om jeg handler dette.
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
KristianV
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 357
Joined: 11 Apr 2006, 02:00
Location: Molde
Status: Offline

Post by KristianV »

Hvordan er jobben og bytte utveksling da? har bytta diffinnmat men er det mye mere stress og bytte utvekslingen da?
95 - miata 1.8 turbo | FMII link, ACT extreme, FM lightweight flywheel, FM turbo eksos m/FM racepipe, kaaz LSD, 6 speed, tein basic......
Prosjekttråd: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=5716
User avatar
mrinzane
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1156
Joined: 28 Jul 2006, 02:00
Location: Aalesund
Status: Offline

Post by mrinzane »

KristianV wrote:Hvordan er jobben og bytte utveksling da? har bytta diffinnmat men er det mye mere stress og bytte utvekslingen da?
Kronhjul og pinjong. Man må shimse og justere for å få skikkelig tannklarings bilde.
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
KristianV
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 357
Joined: 11 Apr 2006, 02:00
Location: Molde
Status: Offline

Post by KristianV »

høres ut som en grei jobb da, så må nesten bytte til våren så jeg har greit turtall på landeveien :)
95 - miata 1.8 turbo | FMII link, ACT extreme, FM lightweight flywheel, FM turbo eksos m/FM racepipe, kaaz LSD, 6 speed, tein basic......
Prosjekttråd: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=5716
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Post by Stehu »

Harald wrote:hvor komplett er den motorn din.. ? med alle ic rør, alle småbiter osv? ellers forsvinner jo mye av orginal looken du er ute etter..

har du fått med ecu, kabelmatte osv.. dette er jo og ting du bør ha om du har planer om godkjenning av greiene.

sammenkobling av msm hjerne mot org kabelmatte osv er en ganske infløkt affære ofte, og hvis du står fast allerede på den enkle jobben(fysiske byttet av motor og kasse.. så tror jeg du har en utfordring foran deg :) )

ser du holder til i barteland, så får ikke hjulpet deg heller.
Hvor holder du til da Harald? Absolutt alt som er koblet til motoren følger med! Burde være en nokså enkel jobb, men mangler utstyret, og en del av kompetansen :P
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Stehu wrote:
Harald wrote:hvor komplett er den motorn din.. ? med alle ic rør, alle småbiter osv? ellers forsvinner jo mye av orginal looken du er ute etter..

har du fått med ecu, kabelmatte osv.. dette er jo og ting du bør ha om du har planer om godkjenning av greiene.

sammenkobling av msm hjerne mot org kabelmatte osv er en ganske infløkt affære ofte, og hvis du står fast allerede på den enkle jobben(fysiske byttet av motor og kasse.. så tror jeg du har en utfordring foran deg :) )

ser du holder til i barteland, så får ikke hjulpet deg heller.
Hvor holder du til da Harald? Absolutt alt som er koblet til motoren følger med! Burde være en nokså enkel jobb, men mangler utstyret, og en del av kompetansen :P
Om du har med absolutt alt av uttstyr som ecu osv, så skal dette vera lett, man montere motor og gir, legger opp ledningene på motor osv, så er det å finne ut hva som skal koble hva for å få ecu til å virke... www.miata.net er nok plassen da, man har koblet sport motor i na, igrunn samme jobb da mazdaspeed er egentlig en sport.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
KristianV
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 357
Joined: 11 Apr 2006, 02:00
Location: Molde
Status: Offline

Post by KristianV »

selv om du ikke har kompitansen så tror jeg du skal få til dette greit, om du møter på problemer så er de neppe store siden det meste er bolt on, tar vell litt lengere tid da men men..
men du kommer vertfall til og lære masse etterhvert som du holder på og det er bare positivt ^^
liker folk som setter igang med sånne ting ;)
95 - miata 1.8 turbo | FMII link, ACT extreme, FM lightweight flywheel, FM turbo eksos m/FM racepipe, kaaz LSD, 6 speed, tein basic......
Prosjekttråd: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=5716
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Post by Stehu »

Har nå vært MYE i kontakt med Flyin'Miata! Han sier at dette så absolutt ikke er en plug and play jobb. Denne motoren skal hentes i Tistedal i desember en gang.

Dette hadde jeg sett for meg:
1. Skifte alle ledninger som følger med motoren, inkludert ECU
2. Montere 1.8 conversion kit
3. montere motoren/girkasse
4. Kjøre

er det virkelig vanskelig å legge om alle motorledninger? I så fall tenkte jeg å kjøpe en Hydra fra FM og kjøre på med det jeg har fra før av!
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Skulle tro en Hydra gjør det lettere ja....
om det er endring i reglene vet jeg ikke, men for markedet utenfor USA har ikke FM lov å selge Hydra utenom i Big Enchilada pakken..

Du kan vel høre med de...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

EspenAndré wrote:Skulle tro en Hydra gjør det lettere ja....
om det er endring i reglene vet jeg ikke, men for markedet utenfor USA har ikke FM lov å selge Hydra utenom i Big Enchilada pakken..

Du kan vel høre med de...
Vil tro Hydra gjør det enda vanskeligere.
Må jo da legge opp hele ledningsnettet nytt uansett, og i tillegg er det ca. ingen i Norge som virkelig kan tune Hydra.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3098
Joined: 29 Mar 2006, 02:00
Medlemsnummer: 558
Location: Rælingen
Contact:
Status: Offline

Post by inglar »

Du kan også høre med www.performance5.com om Hydra. De selger alt FM har og det er nok lettere å få tak i en Hydra fra dem
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

nope-mx5 wrote: Vil tro Hydra gjør det enda vanskeligere.
Må jo da legge opp hele ledningsnettet nytt uansett, og i tillegg er det ca. ingen i Norge som virkelig kan tune Hydra.
-n
Om han får med hele ledningnettet til motorn han kjøper så kan jeg ikke forstå at noe mer må legges om, uten at jeg har mest peiling her da..

og hydra har jeg kjørt med i ca 2 år tror jeg, har ikke satt den vekk, har gjort alt selv, med noen få telefoner til forskjellige personer, så er overbevist om at hydra kan endel i norge lett få til..
FM har sikkert et grunn-map som han kan gå utfra..
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Post Reply