Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Jeg kjenner til at det benyttes turbo, kompressor, vanlig trimming og v-åttere i disse bilene spesiellt i USA.
Utfordringen for deg vil være å dokumentere at bremsene holder for den økte toppfarten. Samt dokumentere at bilen fortsatt oppfyller kravene til avgass: (Rdir91/441/EØF ELLER 93/59/EØF) og støy: (ECE reg. no. 51.01). For V8-montering vil det muligen i tillegg være et vektproblem og ev. monteringsproblemer.
Hvis bilen er importert etter 1996 ( for eksempel bruktimport) må det betales avgift på effektøkningen og volumøkning til Tollvesenet.
Om det er slik at det ene er lettere å få godkjent enn det andre, kan bero på at fabrikanten av et av kit'ene kan levere de riktige dokumentasjonene ?
Det som jeg lurete på i mailen til han var om det var lettere å få godkjent en turbo kontra en kompressor, men syntes ikke svaret som han kom med var så ille når det gjalt trimming av biler generelt........
Her står det jo hva en må konsentrere seg om når en trimmer bilen.
Vi trenger å dokumentasjon om at bremsene tåler effekt økningen, og at avgassene og støyen blir innen for lovlige rammer.
Er det ikke mulig å få dokumentasjon på at bremsene skulle tåle de "nye" hastighetene?
Eventuelt om en må skaffe seg nye bremser med dokumentasjon. Det er vell flere her på forumet som allerede har byttet ut orginal bremsene med noen som er større og bedre.
Dette svaret var jo saklig og bra. Det virker som om du har truffet rett person i systemet.
Papirene for BBR-trubo fra England bør vel være god nok dokumentasjon for at bremsene holder vil jeg tro. Jeg tenker da på Turbo, V8 blir en annen sak (fysj...)
Det er ikkje alltid fullt så lett å bytte bremser, Det var en eg kjenner her i odda, som på en cosworth som er lette å få godkjent med trimming, han hadde en original bil med noen store skiver med caliptere 330 kit, han hadde papirer på at disse var gode for så så mange hk, men de ville ikkje godkjenne dette fordi at de ikkje var ford som laget de og ville ikkje ta kjangsen på dette..
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
tror nok denne personen traff på noen som var serdeles vanskelig. Synes i allefall svaret jeg fikk fra biltilsynet viser at denne personen har både kjennskap og inntresse for trimming av biler. Han hadde i allefall vært bort i trimming av mx5/miata før
"Utfordringen for deg vil være å dokumentere at bremsene holder for den økte toppfarten"
Ikke noe problem, toppfarten er den samme
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Vi kan håpe det beste, Er det noen som vet hvor mange hk de originale bremser klarer eventuelt ha papirer på dette,,
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Mazdafreaks wrote:Vi kan håpe det beste, Er det noen som vet hvor mange hk de originale bremser klarer eventuelt ha papirer på dette,,
Mazda i England fant ihvertfall ut at de ikke skulle endre noe på hverken bremser eller oppheng når de installerte turboen i BBR modellen... så IGJEN..... papirene fra Mazda i England hadde vært fine å ha...
tror tingen hadde vært å laget PDF filer av all infoen diverse folk har fått tak i.. og få lagt dette på nett. etterhvert vil jo klubben sitte på et kartotek av papirer rundt emnet, og folk kan da ta med seg stabelen til sitt lokale biltilsyn etter seff først å ha vært i kontakt med dem(virker seriøst) og se om det de har med holder for dem..
Hvis noen absolutt vil tjene penger på det kunne jo en liten del av et eventuelt "overskudd" fra medlemskontigent kjøpe disse papirene fra en luring og så lagt de ut i PDF for medlemmer ?
har noen en adresse jeg kan sende ting til, så sender jeg det gjerne, men da må arkene sendes tilbake til meg..... fikk mail fra bbrgti i dag og, han lurte på om jeg ville kjøpe de orginale bbr-gti brosjyrene han hadde liggende, skulle sende han 100dollar så sendte han de, men jeg vet ikke helt jeg......
"Utfordringen for deg vil være å dokumentere at bremsene holder for den økte toppfarten"
For å være litt vrang mot biltilsynet kan man jo slenge frem denne her:
"Hva er vitsen med bevise at bremsene er bra nok for den nye "toppfarten", når det ikke er lov til å kjøre fortere enn 100kmt her i norge."
"Hmm, hmm, kan du si meg det.... hmm......"
jeg kan godt scanne dem inn..
Bor ikke så langt unna deg...
edw wrote:har noen en adresse jeg kan sende ting til, så sender jeg det gjerne, men da må arkene sendes tilbake til meg..... fikk mail fra bbrgti i dag og, han lurte på om jeg ville kjøpe de orginale bbr-gti brosjyrene han hadde liggende, skulle sende han 100dollar så sendte han de, men jeg vet ikke helt jeg......
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
t_huseby wrote:"Utfordringen for deg vil være å dokumentere at bremsene holder for den økte toppfarten"
For å være litt vrang mot biltilsynet kan man jo slenge frem denne her:
"Hva er vitsen med bevise at bremsene er bra nok for den nye "toppfarten", når det ikke er lov til å kjøre fortere enn 100kmt her i norge."
"Hmm, hmm, kan du si meg det.... hmm......"
Det samme gjelder vel hastighetskravene på dekk Dette er visst ikke så lett i tyskland heller, ettersom jeg forstod på karene hos IL , men i de engelsk-talende land er det mye friere tøyler merkelig nok...
edw wrote:har noen en adresse jeg kan sende ting til, så sender jeg det gjerne, men da må arkene sendes tilbake til meg..... fikk mail fra bbrgti i dag og, han lurte på om jeg ville kjøpe de orginale bbr-gti brosjyrene han hadde liggende, skulle sende han 100dollar så sendte han de, men jeg vet ikke helt jeg......
Det burde vel være overskudd nok i klubbkassa til at klubben kan kjøpe denne brosjyren (det er jo mange medlemer som er interessert i dette med effektøkning i mx-5 og godkjenning), så kan den bli endel av klubb-bilotektet, så kan den scannes og bli lagt ut på siden her, og medlemer kan låne den om man har behov for orginalen en kort periode.