Chipping

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Banzaibaggen
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 576
Joined: 28 Feb 2007, 01:00
Medlemsnummer: 670
Location: Solbergelva
Status: Offline

Re: Chipping

Post by Banzaibaggen »

LoKi wrote:Kan ikke huske at kjerra til Banzai var no sprekere enn min, og det var samme motor med større dyser og MegaSquirt..
Det sies mye rart om chiptuning, og Motors test som jeg leste for et par år siden, viste at man faktisk TAPTE effekt på å chippe.

Tror det er individuelt mellom biler, og veldig avhengig av hvem som lager chip'en.
Må bare friske opp minne ditt litt her tror jeg :). Når vi reiste fra sjøfly havna kjørte jeg lett forbi deg 2 ganger om jeg ikke husker helt feil. Jeg kjørte enda på de tunge 17" men ellers standard bil forutenom mspnp som jeg ikke hadde mappet om siden jeg hadde fjernet turboen, og du hadde vel akkurat fått på eksosen? Tror ikke jeg har mye over standard effekt men noe er det nok. Var ikke som jeg kjørte rundt deg heller :D.
-`99 MX-5 MS, GT2871, 3", ++
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Chipping

Post by Miatapowers »

Harald wrote:
StianOppistov wrote:Datasprut er ikke bare positivt, man skal jobbe masse med å få helt korekt tuned maps,, mazda bruker flere millioner på å få det optimale mappet,

å chippe en na tuned bil er ikke så veldig lønnsomt, det gir oss det lille extra så man får med å feks stille tenningen til 14-15grader, men vil også kanskje få det man mister av effekt med å stille frem tenningen til 14-15 grader, noe så kankje gjør at man føler at bilen er mye sterkere, for eg er ganske så sikker på min ble sterkere med finstilling, gikk ifra å gå på 2 gir opp en bakke, til å kunne dra den i 4 gir,. Men om den hadde mer hk, nei det er eg usikker på gitt..

datasprut er ikke bare positivt om man setter det opp sånn du hadde gjort på den røde ihvertfall :mrgreen:

og mazda sine map er nok ikke akurat optimale.. det er jo allerede bevist ved at den vanligste modden man kan gjøre med en mx motor ,er å dra opp tenninga med flere grader. hadde motoren vært optimalt satt opp, hadde alt liggi et kusehår fra tenningsbank fra fabrikk.. dette er ihvertfall ikke tilfelle med org bilene..
Mappet på den røde var da egentlig bare standard fm oppsett,, eg byttet maps før salg pga dyseshifte, regnet med du skulle dille dette alikevel.. :D
Men hvordan skal den enkle mann i gata få ett optimalt maps da, derfor er det ikke alltid ett datasprut gir oss max powers..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re: Chipping

Post by Harald »

StianOppistov wrote:
Harald wrote:
StianOppistov wrote:Datasprut er ikke bare positivt, man skal jobbe masse med å få helt korekt tuned maps,, mazda bruker flere millioner på å få det optimale mappet,

å chippe en na tuned bil er ikke så veldig lønnsomt, det gir oss det lille extra så man får med å feks stille tenningen til 14-15grader, men vil også kanskje få det man mister av effekt med å stille frem tenningen til 14-15 grader, noe så kankje gjør at man føler at bilen er mye sterkere, for eg er ganske så sikker på min ble sterkere med finstilling, gikk ifra å gå på 2 gir opp en bakke, til å kunne dra den i 4 gir,. Men om den hadde mer hk, nei det er eg usikker på gitt..

datasprut er ikke bare positivt om man setter det opp sånn du hadde gjort på den røde ihvertfall :mrgreen:

og mazda sine map er nok ikke akurat optimale.. det er jo allerede bevist ved at den vanligste modden man kan gjøre med en mx motor ,er å dra opp tenninga med flere grader. hadde motoren vært optimalt satt opp, hadde alt liggi et kusehår fra tenningsbank fra fabrikk.. dette er ihvertfall ikke tilfelle med org bilene..
Mappet på den røde var da egentlig bare standard fm oppsett,, eg byttet maps før salg pga dyseshifte, regnet med du skulle dille dette alikevel.. :D
Men hvordan skal den enkle mann i gata få ett optimalt maps da, derfor er det ikke alltid ett datasprut gir oss max powers..
man må seff få greiene skikkelig tunet.. men ikke verdt kostnaden på en na motor
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Post by LoKi »

Banzaibaggen wrote:
LoKi wrote:Kan ikke huske at kjerra til Banzai var no sprekere enn min, og det var samme motor med større dyser og MegaSquirt..
Det sies mye rart om chiptuning, og Motors test som jeg leste for et par år siden, viste at man faktisk TAPTE effekt på å chippe.

Tror det er individuelt mellom biler, og veldig avhengig av hvem som lager chip'en.
Må bare friske opp minne ditt litt her tror jeg :). Når vi reiste fra sjøfly havna kjørte jeg lett forbi deg 2 ganger om jeg ikke husker helt feil. Jeg kjørte enda på de tunge 17" men ellers standard bil forutenom mspnp som jeg ikke hadde mappet om siden jeg hadde fjernet turboen, og du hadde vel akkurat fått på eksosen? Tror ikke jeg har mye over standard effekt men noe er det nok. Var ikke som jeg kjørte rundt deg heller :D.
Hehe, gjorde du det?
Når jeg testa den føltes den ikke sprekere enn min. Men jeg husker ikke forbikjøringer oss i mellom, annet enn da vi kom på 2-felten, og da ga jeg ikke på når jeg ble forbikjørt. Jeg var så satt ut når vi kjørte videre etter jeg dundra forbi dere der at jeg egentlig har glemt det meste :P

I stand corrected!
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Re: Chipping

Post by BaktusBror »

Lytt til erfarne fjellfolk!

Visst kan den gode gamle NA chiptunes, med 94-97 bilene er det bare å bytte en chip, mens i de gamle -93 1.6 literne sitter programmet inne i prosessoren, så man må ha et dyrt GRID-kort for å kunne chippe, og da blir det like dyrt som MSPnP...

Det er ikke så mange som har turt å chippe, siden vi var en gjeng på miata.net som knekte kodene og publiserte på web'en.
http://forum.miata.net/vb/showthread.php?p=4393684 Lang tråd, men alt står der.

Vet det er noen som selger dem i USA. Jeg kunne vel kanskje overtales til å hjelpe med en norsk-amerikansk verjon for 1.8L eller en helnorsk for 1.6L 90-hester. Jeg fikk ut en bra økning på 90-hestern, 9 hester pluss med bare chip, 12-13 hester til med bytte til de gamle 1.6 kammene i tillegg.
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Re: Chipping

Post by arildh »

Når jeg plukket av turboen på min forrige NA i forbindelse med EU brukte jeg en del tid på å prøve å tyne max ut av bilen med Link ECU i N/A trim.
Etter ca. 1 tank og mange timer klarte jeg å legge den helt på grensen av tenningsbank ved å kjøre super aggressiv tenning og det som går for å være riktig A/F for N/A trim.
Jeg tok så noen veldig uvitenskapelige målinger på Østre Aker mellom det nye mappet og det gamle jeg brukte på turboen og fant 0 forskjell i slutthastighet ved samme punkt. Feelingen på vanlig kjøring var også vanskelig å kjenne forskjell på. Mulig jeg fikk mer ut av mellomregisteret men når man girer på sperra havnet jeg i så fall over dette.
Når jeg så gikk tilbake til standard eksos og ECU før jeg solgte den var det en klar forskjell da jeg nå måtte gire til 4. etter målepunktet.
Om det var sprutet eller eksos og friere luftveier uten MAF som ga effekten vites ikke.

Hva gjelder chipping tror jeg helt sikkert det går å få presset ut 10 hk. ekstra på en NC. Men for 10K...
Etter å ha lest om den Nissan Micraen på trim-4-eldre forumet som økte effekten med 15 hester bare på juggel så er det håp for alle.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Re: Chipping

Post by BaktusBror »

arildh wrote: Etter å ha lest om den Nissan Micraen på trim-4-eldre forumet som økte effekten med 15 hester bare på juggel så er det håp for alle.
Er du ufin, gutt?
Jeg målte med min supervitenskapelige fantom-gizmologiske G-Tech måler, og dokumenterte det her på forumet (klikk på Chiptuned lenken i signaturen min), og det til overmål på en kalibrert landeveis-stripe! Så kom ikke her og kom her! Snøft! :wink:
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Re: Chipping

Post by arildh »

Dude... Jeg finner ikke linken nå men det var faktisk en figur som til daglig kjører et badekar med folkevognmotor i Stavangertraktene som fikk en 1 liters micra motor til å gå fra 38 hester til over 50 omtrent bare ved å skifte slitedeler og gjøre tjuvtriks med innsug og grenrør. Alle mods testet på Dyno. Gi vedkommende en Miata og han hadde sikkert plukket ut 10 hester bare ved å justere rainrailen.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Re: Chipping

Post by mussa »

Jeg har justert rainrailen min 20 grader mot øst, bilen går MYYYYYE bedre!!

http://www.evo.no/index.php?name=PNphpB ... ic&t=12720
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
Post Reply