Skal du bruke bilen på vinteren ?

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Skal du bruke bilen på vinteren ?

Post by arildh »

Jeg hadde egentlig tenkt å parkere bilen nå før saltet flommer ut på veiene her i Oslo men har nå forstått at jeg overlever ikke en vinter med kollektivt.
Alternativet var å kjøpe en "vinter bil" til 10 lapper.

Jeg har nå funnet ut at jeg skal bruke gullet i saltsørpa. Hardtop er på plass og understellsbehandling venter.
Livet er rett og slett for kort til ikke å bruke en 8 år gammel bil året rundt.
Dessuten er det gøy å kjøre bakhjulstrekk på vinteren!
( For de som vurderer å kjøpe hardtop... DO IT! Sinnsykt mye bedre. Mindre støy, raskere varmt i kupe, sikrere og penere )

Hva med resten av brukerne på forumet her ?
Kjører dere godbilen på vinteren eller er den parkert på låven allerede ?

AH
Redman
500 RPM
500 RPM
Posts: 71
Joined: 05 Jun 2004, 02:00
Status: Offline

Post by Redman »

Jeg har ikke hjerte til å bruke "gullet" på vinteren. Min er fra California, og er så godt som rustfri. Har alikevel vurdert å kjøpe en "billig" en for å bruke i vinter. Får se hva som dukker opp
10 MX-5 20th anniversery Rød
95 MX-5 Rød
97 Golf Cab(konebil)
User avatar
Ole BRG 91
Site Admin
Site Admin
Posts: 570
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Ole BRG 91 »

all year long :) (har kjørt ca 50k i året .... da trengs vintermnd oxo :) )

Ole
Ole BRG 91
Medlem nr. 197

Landrover Defender 97 300 tdi
X Frosken 1991 BRG.... :/
HansBRG98
Status: Offline

Post by HansBRG98 »

Jeg kjører året rundt, dog uten hardtop, er nøye med å vaske bilen ofte da! :mrgreen:
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Bruker bilen året rundt. Men prøver å ta toget så ofte som mulig..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Jeg er enig med arildh ang. kjøp av hardtop..DO IT !.. Bortsett fra kompressorinvesteringen min, er nok kjøp av hardtop min beste investering i bilen.... Når høstmørket senker seg begynner jeg å GLEDE meg til hardtoppen skal på. Får liksom en helt ny bil for noen måneder. GLEDEN er selvsagt ikke mindre når den går av igjen på senvinteren....

Som arildh sier, bilen føles sikrere, mer solid og mindre støy. Biler blir samtidig litt annerledes, da selve taklinja blir slakkere bakover mot bagasjelokket. Samtlige jeg kjenner synes bilen min er penest i denne rekkefølgen: uten tak, med hardtop og til slutt med kalesjen oppe.

Som jeg også har nevnt i flere diskusjoner tidligere er jeg også overbevist om at hardtop forlenger levetiden på kalesjen med mange år. Selv om en vasker den ofte, og er nøye med impregnering etc, er det hevet over enhver tvil at sur nedbør, frost, kulde og 30 cm. snø sliter på kalesjen..
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Jeg bruker også gliset om vinteren og må bare føye meg inn i rekken når det gjelder HT. Før jeg fikk den mente jeg det ikke var så viktig, men når jeg fikk den skiftet jeg mening temmelig fort...

Og det er virkelig som å ha 2 sportsbiler, en cab om sommeren og en coupe om vinteren :)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
m1chael
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1027
Joined: 29 Dec 2003, 01:00
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by m1chael »

Hardtop og vinterbruk på meg også...desverre. Men...bilen er ganske morsom på vinterstid da... :)
Men som nevnt tidligere... Vasking ofte er ganske kjekt ja. Gjør det selv så ofte det bare lar seg gjøre
94 1.8 (Prosjekt)
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
User avatar
Slurfi
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 188
Joined: 30 May 2004, 02:00
Location: Bodø
Status: Offline

Post by Slurfi »

Bruker bilen året rundt jeg også. Med hardtopp og piggdekk for tiden. Det beste med hardtop var nå faktisk den digre bakruten.. har jo fantastisk bra sikt bakover nå. (har sliten plastrute på caben..)
1993 MX-5, Brilliant Black. Blinklys i sidespeilene. Luftinntak og lite skilt forran. Hardtop. Lexus baklykter, fjernet antenne og alt av emblemer. Low profile fra I.L. motorsport, RB intake. Borla Dual-Tip Exhaust, KYB AGX.
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

føler meg litt utafor jeg, blir andre vintern jeg har bilen, og den har ikke sett snø under hjula mens jeg har hatt den...
er en av dem med vinter/bruksbil jeg.

har ikke tid å gjøre ferdig alt med bilen om den skal brukes om vintern og
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Jeg er kanskje litt midt i mellom egentlig.... har jo firmabil så det blir egentlig ikke så mye kjøring med Mx-5 om vinteren, men endel snø og slaps har den nok fått kjenne på :)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

HF-mx5T wrote:føler meg litt utafor jeg, blir andre vintern jeg har bilen, og den har ikke sett snø under hjula mens jeg har hatt den...
er en av dem med vinter/bruksbil jeg.

har ikke tid å gjøre ferdig alt med bilen om den skal brukes om vintern og
Ja det blir nok mekking heile vintern på meg også ja, bare synd samboern og lommeboka blir lei av og til, solgte hardtop i dag, da får eg noen kroner til prosjektet mitt... :lol:
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
AJF
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 922
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 282
Location: Oslo
Status: Offline

Post by AJF »

Går nå inn i min tredje vinter med MX-5. Før jeg kjøpte bilen var den aldri vinterkjørt så første vinter hadde jeg ikke hjerte til å kjøre den på vinteren så da ble den parkert under en pressening i garasjen på jobben min. I fjor ble bilen delvis brukt i vinterhalvåret (kjørte de dagene, jeg ikke fikk låne samboeren sin Hyndai). I vinter har jeg bestemt at det blir kjøring vinteren igjennom, så hardtop ble innkjøpt for 3 uker siden, hardtop gir en "ny" bil. Ser nå frem til en artig leken vinter med bakhjulstrekk :wink:
-1994' Mazda MX-5 1,8MP62 (klassikeren)
-2019' Mazda MX-5 2.0 (den fremtidige klassikeren)
-2012' Nissan Leaf SL (sparebøssa)
-2019' Tesla Model X LR (trekkvogn og hyttebil)

-x 1990' Mazda MX-5 1,6MP45
-x 1998' Mazda MX-5 1,8MP62
-x 2004' Mazdaspeed MX-5 1,8T
User avatar
Pacmania
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 30 Dec 2003, 01:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by Pacmania »

kjørte forrige vinter .. men i år står den stille.. enkelte fordeler har man ved å bo midt i en relativt stor by..
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
User avatar
Oddi395
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 234
Joined: 18 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 395
Location: 5542 Karmsund
Status: Offline

Post by Oddi395 »

Hei på forumet!
Jeg kjører også Miata (fra Florida) på helårsbasis for 2. året på rad. Kjøpte bilen i mai 2002. Hardtop ble kjøpt nokså umiddelbart, - understellsbehandling ble foretatt i september samme året. Jeg har enda ikke lagt opp strøm til bakruta. Kommer kanskje til å gjøre dette i vinter... Bilen står i garasje og det er jo ikke rare vinteren vi har her vestpå, jeg har derfor ikke savnet oppvarmet bakrute. AC-en er imidlertid utrolig fin å ha på vinterstid. Den tar duggen på en blunk og er mye mer effektiv enn om jeg bare setter varmeapparatet på. :D
Ulempen med vinterkjøring er saltingen på veiene, men så er det bare å vaske bilen OFTE(uten avfetting).

MVH:)

Oddi395
Miata - 91
Post Reply